פס ייצור של תשואות

הסקטור היצרני מתאושש - נקודת זמן מצוינת לתפוס מניות תעשייתיות בדרכן למעלה

מכון מנהלי הרכש הלוגיסטי בחברות הגדולות בארה"ב פרסם זה עתה את מדד דצמבר, שהיה הגבוה ביותר זה ארבע שנים - 55.9%. השיא הקודם, בשיעור 56%, נרשם באפריל 2006. מדד גבוה מ-50% מעיד על התרחבות המגזר היצרני האמריקני. 9 מתוך 18 סקטורים תעשייתיים דיווחו על צמיחה, כולל הלבשה, עור ומוצרים נלווים, מוצרי נפט ופחם, מחשבים ומוצרי אלקטרוניקה, מיכון וציוד אלקטרוני.

בהסתמך על המדד הזה, קבע ה"וול סטריט ג'ורנל" שהכלכלה צומחת מספיק מהר כדי להימנע מגלישה למיתון נוסף. אלה בשורות טובות לכלכלה האמריקנית באופן כללי, ולמגזר היצרני בפרט. לכן החלטתי לבדוק אלו חברות יצרניות עומדות בתנאי הסף של אסטרטגיות הגורו שאני נעזר בהן.

ג'נרל אלקטריק

כמה מהחברות שעברו את הסינון הזה אינן חברות ייצור טהורות, אלא תשלובות עם פעילות ייצור גדולה. אחת התשלובות הבולטות היא, כמובן, ג'נרל אלקטריק . היא משילה כעת חלק מפעילותה הלא יצרנית, בייחוד את חברת הסרטים והטלוויזיה NBC יוניברסל, ש-51% ממנה נמכרים לחברת שידורי הכבלים קומקאסט.

מה שיישאר ב-GE יהיה ייצור טורבינות גז ורוח, מנועי סילון, נורות, מכשירי חשמל ותשתיות חשמל. GE ממשיכה להיות בעלים של חברת שירותים פיננסיים גדולה, GE קפיטל, שרשמה הפסדים במשבר הפיננסי של השנתיים-שלוש האחרונות.

אסטרטגיית ג'יימס או'שונסי חושבת ש-GE שווה קנייה. המשתנים שפועלים לטובת החברה, לפי או'שונסי, הם שווי השוק הגדול (165 מיליארד דולר), תזרים המזומנים למניה שעולה בהרבה על הממוצע בשוק (2.16 דולר למניה של GE מול 0.49 דולר ממוצע השוק), כמות גדולה של מניות מונפקות (מעל 10 מיליארד), ומכירות אדירות (162 מיליארד דולר בשנה).

מבין החברות שעמדו בכל התנאים הללו, האסטרטגיה בוחרת את ה-50 עם תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר. עם תשואה של 2.59%, GE נכללת במועדון 50 המובחרות ביותר.

טקסטרון

תשלובת נוספת עם מגוון רחב של פעילות ייצור היא טקסטרון . מוצריה כוללים את מסוקי בל, מטוסי ססנה, מזל"טים וכלי רכב משוריינים, עגלות גולף ועוד.

האסטרטגיה שמתבססת על כתביו של בנג'מין גרהאם, המורה הרוחני של וורן באפט, מעריכה שמניית טקסטרון עשויה להמריא בשנים הבאות. היא לא חברת טכנולוגיה ולא חברה פיננסית, היא גדולה במונחי מכירות (11 מיליארד דולר בשנה), נזילה מאוד, עם פי ארבעה נכסים שוטפים ביחס להתחייבויות שוטפות, ויש לה נכסים שוטפים נטו שעולים על ההתחייבויות לטווח הארוך. כל אלה מעידים שהחברה איתנה מבחינה פיננסית.

משתנה חשוב נוסף הוא צמיחת הרווח למניה. בעשר השנים האחרונות הרווח למניה של טקסטרון עלה ב-73.4%, והמניה נסחרת במכפיל רווח צנוע של 7.6. כל הקריטריונים הללו מציינים שטקסטרון היא חברה שמנוהלת בצורה זהירה מבחינה פיננסית, ומנייתה נסחרת במחיר סביר מאוד.

ג'וי גלובל

ג'וי גלובל היא המניה החביבה על אסטרטגיית פיטר לינץ'. החברה מייצרת ומשווקת ציוד לכריית פחם, נחושת, נפט חולות ומינרלים נוספים. אסטרטגיית לינץ' מפורסמת בעיקר ב"מכפיל הצמיחה" שלה, שמחושב כיחס בין מכפיל הרווח לצמיחת הרווח למניה (P/E/G). היחס צריך להיות נמוך מ-1, ועדיף מתחת ל-0.5. ג'וי נמצאת בטריטוריה של הצטיינות יתרה, עם

P/E/G של 0.36 בלבד.

אסטרטגיית לינץ' אוהבת גם את העובדה שהמלאים יורדים ביחס למכירות (כלומר ההנהלה עושה עבודה טובה בניהול המלאים), ואת החוב שאינו נמוך אך גם לא גבוה במיוחד (66.9% מההון העצמי).

דרסר רנד

קבוצת דרסר רנד (סימול: DRC), מייצרת קומפרסורים וטורבינות קיטור להפקה, העברה וזיקוק של נפט וגז טבעי. האסטרטגיה שאוהבת את החברה היא של ג'ואל גרינבלט, וזו משתמשת בשני משתנים בלבד: הראשון הוא תשואת הרווח, כלומר חלוקת רווחי החברה לפני הוצאות מימון (ריבית) ומסים בשווי פעילותה (שווי שוק בתוספת חובות). המשתנה השני הוא התשואה על ההון הכולל, שמודדת איך החברה משתמשת בהון שלה.

האסטרטגיה הזו מדרגת את כל אלפי המניות שבמסד הנתונים באתר האינטרנט שלי (Validea.com). במונחי תשואת הרווח, דרסר רנד במקום ה-78. במונחי תשואת הון כולל היא במקום ה-64. בשלב הבא האסטרטגיה משלבת את שני הדירוגים הללו כדי לקבל דירוג סופי. דרסר-רנד מקבלת דירוג של 14. דירוג גבוה זה מבין אלפי מניות מסביר מדוע אסטרטגיית גרינבלט אוהבת את המניה.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"