קרדן משתלטת על בנק VAB מאוקראינה שנקלע לקשיים

תחזיק 98% בבנק VAB, לאחר שרכשה מניות ב-24.2 מיליון אירו וויתרה על הלוואה של 12.5 מיליון אירו ■ כלל פיננסים ברוקראז': "אין להתעלם מהעלייה בפרופיל הסיכון של קרדן, עם הגדלת החשיפה לבנק המדמם באוקראינה"

קרדן NV , חברת ההחזקות שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, מנצלת את השפל הכלכלי באוקראינה ומגדילה את פעילות הפיננסים שלה במדינה. חברת הבת TBIF חתמה על הסכם לרכישת 35% מבנק VAB האוקראיני מידי שותפה המקומי סרגיי מקסימוב, תמורת 24.2 מיליון אירו.

בנק VAB מדורג במקום ה-23 מבחינת גודלו מתוך 165 הבנקים באוקראינה, והוא מפעיל 150 סניפים. הבנק נקלע למצב קשה על רקע המשבר במדינה, ואף קיבל סיוע לשיפור נזילותו מהבנק המרכזי של אוקראינה, בסך 93 מיליון אירו, שכבר נוצל במלואו. עם השלמת העסקה, תעלה קרדן מהחזקה של 63% בבנק ל-98%.

אוקראינה ורוסיה מהוות מדינות מהותיות לפעילות הפיננסים של קבוצת קרדן, אך המשבר באוקראינה קשה ביותר. המטבע האוקראיני נחלש לעומת האירו והדולר בשיעור חד מאז פרוץ המשבר בקיץ 2007, ואילו קרן המטבע העולמית חוזה כי בסיכום 2009 יירד התמ"ג הריאלי של המדינה ב-14%. האיחוד האירופי הגיש אמנם סיוע ענק למדינה, אך למרות זאת הולאמו שם מספר בנקים בשנה האחרונה.

המשבר במגזר הבנקאות באוקראינה מתבטא במספר אופנים: קשיים בהשגת מימון חדש; סיכון שמחזיקי פיקדונות יבקשו למשוך את כספם; הרעה במצב הפיננסי של חברות ויחידים, הבא לידי ביטוי בצמצום היקף מתן הלוואות; גידול משמעותי בשיעורם של חובות מסופקים וחובות אבודים.

פעילות הפסדית עם פוטנציאל רב

סך תיק האשראי של VAB פחת ב-11% בתשעת החודשים הראשונים של 2009 לסך של 478 מיליון אירו, והיקף הפיקדונות פחת ב-34% ל-228 מיליון אירו. כ-10% מההלוואות שהעניק הבנק נמצאות בפיגור של כשלושה חודשים, ומתחילת השנה הוא הפסיד 28.4 מיליון אירו. TBIF תפעל כעת להסדרת מקורות לצורך פירעון הלוואות שהעמידו המוכרים לבנק, בהיקף של כ-11.6 מיליון אירו.

אין זו הפעם הראשונה שקרדן נחלצת להצלת הבנק. בחודש שעבר הגדילה TBIF את החזקתה בו מ-49% ל-63%, באמצעות השתתפותה בהגדלת הון, בדרך של ויתור על הלוואה בסך 12.5 מיליון אירו. השלמת העסקה צפויה ברבעון השני של 2010.

קרדן מחזיקה ב-90% ממניות TBIF באמצעות חברת KFS, המרכזת את פעילותה במגזר השירותים הפיננסיים. בנוסף לבנקאות ומימון, מגזר זה כולל גם פעילות ביטוח ופנסיה. בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הניבה פעילות TBIF לקרדן הפסד של 32 מיליון אירו, לאחר שזו נאלצה להגדיל את המחיקות וההפרשות שביצעה בגין חובות מסופקים ל-65 מיליון אירו. פעילות הביטוח והפנסיה של TBIF תרמה בתקופה זו רווח של 22 מיליון אירו.

"עלייה בפרופיל הסיכון"

לדברי קורט גייגר, יו"ר דירקטוריון TBIF, "הגדלת החזקותינו תפתח בפני הבנק הזדמנויות לשיתופי פעולה וסינרגיה עם גופים פיננסיים גדולים, המעוניינים לפעול באזור בו קיים פוטנציאל משמעותי בתחום הבנקאות. עם התאוששות השווקים והשיפור שיחול במצב הפוליטי והמאקרו-כלכלי באוקראינה, יוכל הבנק למנף את המוניטין שצבר ואת מיצובו הגבוה, המשתקף בין היתר בהכתרתו ב-2009 כבנק בעל השקיפות הגדולה ביותר באוקראינה על ידי S&P".

אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז', אומר היום כי "במידה שיושלם המהלך, חשיפת קרדן לבנק תעמוד על 81 מיליון אירו, ואין להתעלם מהעלייה בפרופיל הסיכון שלה עם הגדלת החשיפה לבנק המדמם באוקראינה".