לא עוזב: גיל דויטש יאריך כהונתו כיו"ר משותף באקסלנס

היה אמור לסיים תפקידו במארס השנה ■ החברה הכחישה היום פרסומים לפיהם בכוונתה לצאת לפעילות באירופה ■ גלעד שמעוני עוזב את חברת הקרנות

גיל דויטש, יו"ר בית ההשקעות אקסלנס, המחזיק בתפקיד ביחד עם שותפו רוני בירם, צפוי להאריך בקרוב את תקופת כהונתו בחברה. דויטש שהיה צפוי לעזוב את אקסלנס במארס הקרוב, ימשיך בתפקידו לפחות עד סוף השנה, בדומה לבירם, וככל הנראה עד סוף 2011.

ל"גלובס" נודע, כי ביום ראשון האחרון אירחה הנהלת אקסלנס במשרדיה את הנהלת הפניקס , בעלת השליטה בבית ההשקעות. במהלך ביקור זה הצהיר דויטש על כוונתו להמשיך לפעול בחברה. נכון לעכשיו טרם סוכמו תנאי המשך הכהונה, ולא נחתם הסכם ההעסקה החדש עימו.

דויטש ובירם נחשבים לשני פיננסיירים ממולחים, בין היתר לאחר שהצליחו להשלים את עסקת המכירה של מניות אקסלנס לפניקס בשיאו של משבר פיננסי עולמי. בצד פעילותם באקסלנס השניים ממשיכים לפעול גם בזירות אחרות, כמו בענף הקלינטק. הם השקיעו לפני כשלוש שנים בחברת הנדל"ן גילץ, שרכשה מספר פארקים סולאריים.

הפשרה ביחסים

הארכת כהונתו של דויטש מצביעה על הפשרה במערכת היחסים בין מייסדי אקסלנס, בירם ודויטש, לבין יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק - בעלת השליטה בפניקס. נזכיר כי בין הצדדים נתגלע סכסוך סביב תג המחיר בהסכם למכירת מניות אקסלנס על ידי בירם ודויטש לפניקס.

על פי הסכם הפשרה שהושג בין הצדדים ביוני אשתקד, מימשה הפניקס, בניהולו של אייל לפידות, את האופציה לרכישת 40.9% ממניות אקסלנס תמורת סכום של עד 730 מיליון שקל שיועבר לבירם ודויטש.

שווי השוק של אקסלנס, אותה מנהל דוד ברוך, עומד היום על 1.05 מיליארד שקל. הפניקס מחזיקה היום בכ-65% ממניות אקסלנס; בירם ודויטש מחזיקים כ-10% כל אחד; ואלעד שרון, בנו של יצחק תשובה, מחזיק בכ-1% ממניות הבית. אקסלנס נחשבת לשחקנית השנייה בגודלה בענף קרנות הנאמנות, ולגדולה ביותר בתחום תעודות הסל, בו היא פועלת באמצעות חברת הבת קסם.

באקסלנס מיהרו היום להכחיש פרסומים שונים לפיהם בכוונת בית ההשקעות להתרחב לפעילות בחו"ל. בהודעה שנשלחה לבורסה כתבה החברה כי היא בוחנת כל העת אפשרויות והזדמנויות רכישה חדשות. "יחד עם זאת, החברה לא בדקה, דנה או קיבלה החלטה בקשר ליציאה לפעילות באירופה", לשון ההודעה.

חילוקי דעות עם מזוז

דויטש כאמור מאריך את כהונתו בחברה, אך מנגד, מי שצפוי לעזוב אותה הוא גלעד שמעוני, מנכ"ל חברת קרנות הנאמנות. שמעוני, 37, עובד באקסלנס קרוב ל-10 שנים. הוא משמש כמנכ"ל הקרנות מאז אוקטובר 2007, והוביל בין היתר את מיזוגן עם קרנות פריזמה. בתפקידו הקודם בחברה שימש כמנהל דסק המניות במחלקת ההשקעות, ולפני כן עבד בחברת מחקר שביצעה מחקרי מניות עבור קרנות הנאמנות של פסגות.

שמעוני הודיע על רצונו לעזוב את החברה כבר לפני כחודשיים וחצי, כשעל פי ההערכות, בקשתו נבעה מחילוקי דעות בינו לבין יו"ר חברת הקרנות, מאיר מזוז, באשר לאופי ניהול החברה. מזוז, אגב, צפוי להחליף את שמעוני בתפקידו - תפקיד שיועד לו כבר עם הגעתו לאקסלנס במסגרת עסקת פריזמה.

אקסלנס נשואה נחשבת היום לשחקנית השנייה בגודלה בשוק הקרנות, אחרי פסגות. החברה מנהלת נכסים בהיקף של כ-15.17 מיליארד שקל. לפני כחודשיים החליטה אקסלנס, בצעד שנחשב חריג בענף, להשיק קרנות מחקות דווקא תחת חברת תעודות הסל של החברה, קסם, בעוד שבחברות אחרות הושקו הקרנות המחקות בחברות הניהול של הקרנות.