על המסלול הירוק: מי נחשב לתושב חוץ ואילו הקלות מגיעות לו?

השבוע קראתי שבר רפאלי ביקשה מרשות המסים הקלות מס כ"תושבת חוץ" ■ מה מקנה ההכרה הזאת מבחינת מס?

השבוע קראתי שבר רפאלי ביקשה מרשות המסים הקלות מס כ"תושבת חוץ". מי נחשב לתושב חוץ ואילו הקלות מגיעות לו?

אזרח ישראל שמבלה את רוב זמנו בחו"ל, כלומר לפחות 183 ימים בשנה במשך שנתיים רצופות - יכול לפנות בבקשה לרשות המסים להכיר בו כתושב חוץ. זהו מבחן כמותי, אך הוא פתוח לשיקול דעתו של פקיד השומה, שאמור להפעיל גם "מבחן איכותי". כלומר, לבחון את מכלול קשריו המשפחתיים, הכלכליים והחברתיים של המבקש.

* מה זה קשור לקשריו המשפחתיים?

פקיד השומה צריך להתרשם שמעבר למבחן הכמותי, "מרכז חייו" של המבקש הוא בחו"ל. לכן נדרשת בדיקה של מקום מכלול קשריו המשפחתיים, כמו גם של האינטרסים הכלכליים הפעילים והמהותיים שלו, כלומר, לא רק איפה הוא מייצר את רוב הכנסתו או רווחיו, אלא האם למשל יש למבקש בית, מכונית, או חשבון בנק פעיל בישראל.

* מה מקנה ההכרה הזאת מבחינת מס?

תושב ישראל חייב במס על כל הכנסותיו, בין שהן תוצר של עבודתו או של נכסיו בארץ, ובין שהן פרי עבודה או פרי רווח שמקורו בחו"ל. בדרך כלל, כמו במקרה של בר רפאלי, תושב חוץ הוא מישהו שרוב הכנסתו היא תוצאה של עבודה בחו"ל ותשלום מס מלא כתושב ישראל הוא גבוה הרבה יותר.

תושב חוץ שהוכר ככזה, משלם מס הכנסה בישראל רק על הכנסות שאכן מקורן בישראל. כל הכנסותיו האחרות אמורות מאותו רגע לעמוד תחת חוקי המס במדינה שבה הוא יצר את ההכנסות הללו. אחת הסיבות לכך היא שישראל חתומה על אמנות למניעת כפל מס.

* אז בעצם המדינה תפסיד.

כן. אם, כפי שפורסם השבוע, עד היום רפאלי שילמה מס מלא על כל הכנסותיה, הרי שהיא הגיעה ללא ספק לתקרת המס השולי, 45%. אם רשות המסים תיעתר לבקשה שלה, רפאלי תשלם פחות מס, והמדינה תפסיד את ההכנסה הזאת.

* אם רשות המסים תסרב, יש לרפאלי עוד דרכים לשלם פחות מס?

היא יכולה גם להקים חברה בע"מ ולרשום את הכנסותיה לא כשכר, אלא כרווח של החברה. מס החברות נמוך משמעותית מהמס המוטל על יחידים - 25%. מצד שני, אם רוצים למשוך דיבידנד מהחברה משלמים מס של 25% על הרווחים אחרי מס, כלומר 43.75% בסך הכל. עדיין משתלם, אבל הרבה פחות.

* וזה בסדר מצדה של רשות המסים?

בוודאי, זהו "תכנון מס". תכנון מס, בניגוד להעלמת מס, הוא חוקי ולגיטימי. התכנון נועד לסייע לנישום לשלם כמה שפחות מס, בהסתמך על החוק. אם אתה אכן חי רוב הזמן בחו"ל ומשם מגיעה רוב הפרנסה שלך, מגיעות לך הקלות מס. באותה מידה, אם אתה רוצה להקים חברה כדי לשלם פחות מס, ואתה עומד בכל הדרישות של החוק כחברה רשומה - אין שום בעיה.