לאחר שערורייה שנחשפה ב"גלובס": דיסקונט דוחה הנפקת כאל

הנפקת חברת כרטיסי האשראי תוכננה לאפריל לפי שווי של 3 מיליארד שקל ■ גורם בשוק ההון: "ההנפקה תידחה להמשך השנה או אפילו לסופה, אנחנו לא באמת יודעים מתי זה יקרה" ■ אנליסט: "השווי של כאל בהנפקה יהיה נמוך מהשווי שדיסקונט רצה לקבל

*הנפקת חברת כרטיסי האשראי כאל נדחית, כך נודע ל"גלובס". לאחר רבעון רצוף שערוריות, קנסות ונזיפות רגולטוריות, דוחה בנק דיסקונט את הנפקת כאל שתוכננה להתבצע לפי שווי של 3 מיליארד שקל באפריל השנה. מקור יודע דבר אמר היום כי "הנפקת כאל באפריל כבר אינה מעשית, ההכנות נעצרו וההנפקה תידחה להמשך השנה או אפילו לסוף השנה. אנחנו לא באמת יודעים מתי זה יקרה".

על פי המקור, בראש סדר העדיפויות של דיסקונט עומדת כעת הנפקת הזכויות של הבנק, ולצידה מכירת מניות הבינלאומי, כך שהנפקת כאל הופכת "פחות דחופה כרגע", לדבריו. מאחר שדירקטוריון דיסקונט טרם דן פורמלית בהנפקה, ועדיין לא קיבל החלטה רשמית לגבי מועדה או היקפה, גם לא יהיה צורך לקבל החלטה רשמית בנוגע לדחייה. בדיסקונט לא היו מעוניינים להתייחס לידיעה.

יו"ר כאל, שלמה זהר, סיים בתחילת ינואר את תפקידו, ומנכ"ל דיסקונט, גיורא עופר, הוא זה צפוי להחליף אותו. עופר יבחר לתפקיד בישיבת הדירקטוריון הבאה של כאל הצפויה בסוף החודש. מנכ"ל כאל הוא בועז צ'צ'יק.

"שינוי של 180 מעלות"

*על פי הערכות, הסיבה העיקרית לדחיית ההנפקה הוא השינוי הצפוי במודל העסקי של חברת כרטיסי האשראי. לאחר הכשלים שהתגלו בסליקה באינטרנט החליט דירקטוריון כאל להפסיק את פעילות סליקת אתרי הפורנו. במקביל, הוחלט על שינוי אופי פעילות הסליקה באינטרנט ומעבר למודל עסקי "נקי ומאוזן" יותר, על מנת להקטין את הסיכונים.

צ'צ'יק אמור להציג בפני הדירקטוריון את המודל החדש ואת השיפורים במודל ניהול הסיכונים, בחודש הבא.

כתוצאה מהשינויים הללו יקטנו רווחי כאל מפעילות הסליקה באינטרנט, ושווייה של החברה יפחת. "ביציאה מסליקת הפורנו עושה כאל שינוי של 180 מעלות במדיניותה, משנה אסטרטגיה ומדמימה מנוע צמיחה חשוב", אומר ל"גלובס" אנליסט בשוק ההון.

"כעת כאל תהיה חברה פחות אטרקטיבית. קצב הצמיחה שלה יקטן וגם הרווחיות. לכן, להערכתי השווי שלה בהנפקה יהיה נמוך מהשווי שדיסקונט רצה לקבל".

ההכנסות מפעילות חו"ל - שההכנסות מעסקי הפורנו מהוות 15% מהן - היו מנוע הצמיחה העיקרי של כאל בשנים האחרונות, ומהוות 16% מההכנסות ו-24% מהרווח של החברה. ההכנסות מחו"ל עמדו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 על 137 מיליון שקל, עלייה של 49% בהשוואה לאשתקד. זאת לאחר שב-2008 כולה הסתכמו ההכנסות מהפעילות הזו ב-126 מיליון שקל.

הרווח מפעילות חו"ל עמד מתחילת השנה על 49 מיליון שקל בהשוואה ל-40 מיליון שקל אשתקד. ההכנסות מעסקי הפורנו אמנם מהוות כאמור 15% מהכנסות כאל מפעילות בינלאומית, אך שיעור הרווח מסליקת הפורנו גבוה מהרווח בפעילויות אחרות.

חברת כרטיסי האשראי כאל נמצאת בבעלות משותפת של דיסקונט (71.8%) והבינלאומי (28.2%). היא תכננה להנפיק לציבור 20% ממניותיה לפי שווי חברה של 3 מיליארד שקל לפני הכסף, שווי המייצג מכפיל 12 על רווחי 2009 המשוערים. בספרי דיסקונט החברה רשומה לפי שווי של 852 מיליון שקל, ולכן בהנפקה לפי שווי של 3 מיליארד שקל היה הבנק רושם רווח הון של 180 מיליון שקל. הבינלאומי היה רושם במקרה כזה רווח של 70 מיליון שקל.

גם בבנק ישראל לא מרוצים

מרוויח גדול נוסף מההנפקה אמור היה להיות צ'צ'יק עצמו. על פי חוזה ההעסקה שלו, הוא היה מקבל עם ההנפקה, ללא תמורה, 0.14% ממניות כאל - הטבה בשווי של 4.2 מיליון שקל.

בספטמבר חשף כתב "גלובס", משה ליכטמן, בעיות בסליקה באינטרנט של תוספי מזון שבעטיין קנסה ויזה העולמית את כאל ב-3.5 מיליון דולר. בנובמבר התברר שהבעיות חמורות מכפי שהוערך בתחילה ו-ויזה העולמית הטילה על כאל קנס בסך 9 מיליון יורו על חריגה מכללי הציות בתחום הסחר האלקטרוני, וריבוי ביטולי עסקאות בתחום תוספי המזון.

את הסליקה הבעייתית ביצעה החברה הבת, כאל נכסים, שריכזה את הפעילות בחו"ל כולל סליקת אתרי הימורים, פורנו ועד לאחרונה גם תוספי מזון. לאור הכשלים שהתגלו סיים סטיב גרינספן, מנכ"ל כאל נכסים, את תפקידו, והחברה הבת נסגרה, ופעילותה הועברה לחברה האם.

ויזה העולמית הקציבה לכאל שלושה חודשים, עד סוף פברואר 2010, כדי לטפל בבעיה, לשפר את איכות הסליקה ולהקטין את שיעור ההחזרות (**chargeback*). מאז, בחודש דצמבר לא נתגלו כשלים בסליקה, ועד כה גם ינואר עבר בשלום.

אך לפני מספר שבועות ספגה כאל מכה נוספת, כאשר בנק ישראל הורה לחברה להפחית רטרואקטיבית את שיעור הריבית שגבתה מכ-7,000 לקוחות בשנים 2005-2008 ולפצות את חלקם על ידי החזר כספי. ביקורת שנערכה על ידי הפיקוח על הבנקים - בעקבות תלונות של לקוחות כאל - מצאה כי לקוחות רבים אינם מודעים לכך שכרטיס הדגל של החברה, "ACTIVE", הוא כרטיס שמעניק מסגרת אשראי חוץ בנקאית, ולא כרטיס אשראי רגיל.

עוד נמצא בביקורת כי הלקוחות אף אינם מודעים לכך שמדי חודש עליהם ליזום קשר עם כאל, אחרת יחויבו רק בתשלום חודשי מינימלי, וכל היתרה תגולגל לחודשים הבאים, תוך חיובם בריבית גבוהה. לאור זאת, הורה הפיקוח על הבנקים לכאל להפחית רטרואקטיבית את שיעור הריבית שגבתה מחלק מהלקוחות.