הכדור עובר ליענקל'ה ואלונה

הגיע הזמן של הקבוצות הגדולות לשלוף את האיום להקמת ליגה עצמאית, ולהשאיר את חלובה ולוזון עם הבורקסים

יעקב שחר, מוני הראל, אלונה ברקת, נציגיו של מיטש גולדהאר, איציק קורנפיין. הרבה דרכים יש לבעלים או מנהלים של קבוצת כדורגל להירשם בספרי ההיסטוריה. זה יכול להיות דרך הישג ספורטיבי חסר תקדים, דרך עידן של ניהול מופתי שהופך מועדון כדורגל משום דבר לשם דבר. אבל רק לעיתים נדירות יכול בעלים של מועדון ספורט לרשום על שמו מהלך היסטורי, כזה שיעשה טוב לכלל חובבי הספורט במדינה, כזה שידברו עליו גם בעוד 50 שנה כאירוע מכונן בספורט הישראלי.

אתם מרבים לדבר על מעורבותכם בספורט כעל תרומה לקהילה, אבל אם לא תקומו ותעשו מעשה, הרי שאתם דנים את הקהילה לצפייה איטית ומכאיבה בהתרסקותו של ענף הספורט האהוב עליה ביותר. הכדורגל הישראלי כבר מזמן איבד את מעמדו כבילוי לגיטימי עבור המעמד הבינוני, ואלמלא תהפכו אתם מבעלי המאה לבעלי הדעה, סופו של דבר יהיה שגם קבוצותיכם - בכירות ככל שתהיינה - תקרוסנה יחד איתו. מיד נשוב למה שביכולתכם לעשות, אבל קודם כל: כמה מילים על מה שהתרחש אתמול בשפיים.

נניח לרגע שהבחירות להנהלת ההתאחדות לכדורגל, היו מתקיימות כאירוע ספורט, האם יש שופט שפוי שלא היה מפסיק אותן בשל "חוסר ערך ספורטיבי"? גם בשיאי הגועל שהורגלנו אליהם בפוליטיקה בכלל ובפוליטיקת הספורט בפרט, נקבעו אמש שיאים.

כדי שלא אראה כמי ששוב מלין על האדונים חלובה את לוזון, הגם שהם הרוויחו ביושר כל תלונה, הנה כמה דוגמאות אחרות למה שהתחולל בבחירות: בית"ר ירושלים, הקבוצה הבכירה של מרכז בית"ר, הודיעה על תמיכה מפתיעה בברית הלא קדושה בין מכבי להפועל. אל תחפשו לכך נימוקים אידיאולוגיים: איציק קורנפיין יודע היטב שבית"ר ירושלים עלולה בקרוב (ואולי היא כבר?) להיות תלויה בחסדי ההתאחדות ומוסדותיה כדי להימנע מפירוק או מהשלכותיו, אז הוא הולך מראש עם מי שיחליטו על עתידה של בית"ר. כשר אבל מסריח? סתם מסריח? אתם תחליטו.

גם אבנר "התקווה הלבנה הגדולה" קופל, מי שהסתמן כאופוזיציונר עד כדי כך שעתר לבית-דין אזרחי כנגד הבחירות וקיבל צו ביניים שהורה על אי פרסום התוצאות, ספר את הקולות, גילה שחששותיו שמא לא יעבור את אחוז החסימה נתבדו - ורץ לברך את אנשי ההתאחדות (אלו שנגדם עתר רק בצהריים) על הליך בחירות ללא דופי. במו אוזניי שמעתי ולא האמנתי.

רוצים עוד? בבקשה: ועדת הביקורת של ההתאחדות לכדורגל תורכב רק מנציגי מכבי, אחרי שמרכז הפועל לא הציג מועמדים מטעמו. חברי מרכז מכבי יבקרו את היו"ר הנכבד שהוא בעצמו נציג מרכז מכבי... היחידים שצפויים אפוא לביקורת נשכנית במיוחד בישיבות הוועדה הם הבורקסים. כל הקרקס הזה מתנהל בצל ירידה בכמות הצופים במגרשים, בצל חוסר רצון של ספונסרים אמיתיים לקשור קשרים עם המוצר הזה, בשל מעבר של אוהדים (ואפילו של מהמרי ה"ווינר") לקבוצות בחו"ל - כשברקע נשמע קול נגינת הנבל (בצירה) של לוזון...

אז מה עושים?

יהיה מי שיאמר שאני נאיבי: הרי גם בפוליטיקה הארצית העניינים מתנהלים לעיתים באופן דומה. אלא שברמה הארצית, האזרחים קובעים מי יהיו האנשים שישרתו אותם בכנסת. בהתאחדות לכדורגל קובעים העסקנים. שני צעדים, קיצוניים וחמורים, יכולים להינקט מייד כדי להפסיק אחת ולתמיד את הפארסה הזאת: ממלכתי ופרטי. במישור הממלכתי יכולה המדינה להתערב בנעשה בהתאחדות. זה יעלה לנו בהרחקה מיידית ממוסדות הכדורגל היבשתיים והעולמיים, מה שאומר שאת המונדיאל והיורו נצטרך לראות במשך כמה שנים רק בטלוויזיה. נצטרך אפילו לוותר על נציגות בליגת אירופה ובליגת האלופות - מחיר שראוי לשלמו כדי לחרוש במחרשות ברזל את הקרקע הכי מזוהמת בספורט הישראלי.

המעשה השני הוא של בעלי הקבוצות הגדולות: אתם אחראים ללמעלה מ-80% מהצופים במשחקי ליגת העל ולעובדה שזכויות השידור שלה נסחרות עדיין במחיר סביר. הודיעו לאלתר על פרישה מההתאחדות והקמת ליגה משלכם. נכון - האלופה לא תוכל לשחק במוקדמות הצ'מפיונס ליג. אבל היי... אמרנו צ'מפיונס ליג? זה בדיוק העניין: גם למועדונים הגדולים באירופה נמאס לפרנס אוכלי חינם, ודי היה באיום של הגדולות לפרוש מהליגות המקומיות ולהקים ליגה אירופית עצמאית, כדי שאופ"א תזדרז להקים את "ליגת האלופות" שמבטיחה יותר מפגשים בין קבוצות צמרת והרבה יותר הכנסות לכדורגל.

הדיבורים על מהלך כזה נשמעו כבר לפני יותר מעשר שנים, אבל אז הכריח מצבו הכלכלי המתערער של רובי שפירא המנוח את הפועל חיפה לפרוש מהתוכניות (מצב דומה לזה שבו נמצאת בית"ר היום). אחר כך חשב יעקב שחר שאולי מוטב לו להיות "מכבי תל אביב בכדורסל של הכדורגל הישראלי", במקום לייסד התארגנויות "עוינות". אני מקווה שעתה אפילו הוא רואה את ההשפעה של הרס הכדורסל הישראלי על הקבוצה מספר 1 שלו. היחיד שנשאר עקבי בעמדתו הוא ג'קי בן זקן, מה כבר יש לו להפסיד?

עוד גוף שיש לו מה להפסיד וגם מה להרוויח הוא הטוטו-ווינר, הספונסר הגדול של הספורט הישראלי. הגם שחלק גדול מההימורים הוא על משחקים מחו"ל, יודעים היטב בטוטו שגרף ההכנסות שלהם תלוי באופן ישיר בעניין שמגלה הציבור בכדורגל. די ברמז לתמיכה של הארגון בליגה עצמאית, ואפילו עסקני ההתאחדות יבינו שהגיע הזמן להתייעל.