גולדמן זאקס: סין תייסף את היואן ב-5% כדי להאט את הצמיחה

הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, ג'ים אוניל, מעריך גם שסין תעלה את ריבית הבסיס במשק

לצד ריסון מתן האשראי על ידי הבנקים, סין מתכננת מהלך חד פעמי של ייסוף היואן, הלא הוא המטבע הלאומי שלה, על מנת לצנן את הכלכלה הרותחת. עך מעריכים בבנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס.

ג'ים אוניל, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, מעריך כי סין תבצע ייסוף של היואן בשיעור של 5% ואף תעלה את ריבית הבסיס במשק, וזאת על מנת למנוע התפרצות אינפלציונית.

בשבוע שעבר פרסמה סין נתוני צמיחה שהבהירו מעבר לכל ספק כי סין הותירה מאחור את המשבר הכלכלי. התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) צמח ב-10.7% ברבעון הרביעי (בקצב שנתי) ובכך חזרה סין לצמיחה הדו-ספרתית שאפיינה אותה לפני פרוץ המשבר.

בשלהי 2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס שהובילה את הכלכלה העולמית לשיא המשבר הכלכלי, התמתנה הצמיחה בסין לכ-6.5% בלבד. בשלב זה, הממשל הסיני השיק תוכנית תמרוץ אגרסיבית בהיקף של 586 מיליארד דולר ונקט במדיניות מוניטארית מרחיבה על מנת להאיץ את קצב הצמיחה.

הממשל רשם הצלחה יתרה, אך ניכר כי הכלכלה מתחממת יתר על המידה. האינפלציה עלתה לשיא של 13 חודשים - 1.9% בדצמבר - על רקע מתן אשראי באופן אגרסיבי על ידי הבנקים המסחריים, עליות חדות בבורסה והתייקרות ניכרת של נכסי הנדל"ן בסין. כלכלני הבנק השוויצרי קרדיט סוויס מעריכים כי האינפלציה בסין עלולה לחרוג מ-5% עד סוף השנה. מהלך של ייסוף היואן יביא לפגיעה בייצוא הסיני, המהווה מנוע צמיחה מרכזי עבור סין. כך, הצמיחה הכלכלית במדינה תתמתן, מה שעשוי לקרר את האינפלציה.

מאז יולי 2008 שמרה סין על יציבותו של היואן, וזאת לאחר שהניחה לו לעלות ב-21% מול הדולר ב-3 השנים שקדמו לכך. היואן נסחר היום בשער של 6.826 לדולר.