לראשונה: בנק ישראל עורך ביקורות בדירקטוריוני הבנקים

הביקורות יתמקדו בממשל תאגידי ■ בשלב זה אין כוונה להצביע על התנהלות לקויה של דירקטורים ספציפיים

בנק ישראל החל לערוך ביקורות בדירקטוריוני הבנקים. הביקורת, הנערכת על ידי הפיקוח על הבנקים, בודקת לראשונה את התנהלות הדירקטוריון ונוהלי עבודתו, האמצעים שהוא מפעיל כדי להתוות מדיניות, איכות וכמות המידע העומד לרשותו ויכולתו לפקח על הנהלת הבנק ולבקר את תפקודה.

מטרת הביקורת היא להעצים את הממשל התאגידי בבנקים ולשפר את יכולת התפקוד של הדירקטוריון. בשלב זה אין כוונה להצביע על התנהלות לקויה של דירקטורים ספציפיים אלא לזהות בעיות בהתנהלות הדירקטוריון כגוף ולטפל בהן. כך נודע ל"גלובס".

לאחר שיסיימו את הביקורות בדירקטוריונים מתכננים בפיקוח על הבנקים לערוך בפעם הראשונה ביקורת על תפקוד הנהלות הבנקים. הביקורת תעסוק בהכנת תוכניות העבודה, תהליך קבלת ההחלטות בהנהלה, יכולת מימוש ההחלטות והבקרה על ביצוען. הביקורות, יבדקו גם את תפקוד המנכ"ל ויחסי הגומלין בתוך ההנהלה.

ביקורות תקדימיות

הביקורות תקדימיות באופיין שכן עד עתה נערכו ביקורות ביחידות מקצועיות בלבד כמו חטיבה עסקית, חטיבה קמעונאית ותיקי אשראי.

עד כה בנק ישראל לא בדק מעל רמת חטיבה ולא נבדק כלל תפקוד המנכ"ל או דירקטוריון.

עד כה נערכו ביקורות דירקטוריון בבנק לאומי ובמזרחי טפחות, הביקורת בבנק הבינלאומי צפויה להתחיל בקרוב ונודע כי בכוונת בנק ישראל לסיים עד מחצית השנה ביקורות בכל חמשת הבנקים הגדולים. לאחר תום כל ביקורת תועבר לבנק טיוטת דו"ח הביקורת ודרישות לתיקון ליקויים.

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, רואה חשיבות רבה בקיום עבודה תקינה של הדירקטוריונים וסבור כי שיפור עבודתם הוא יעד מרכזי של הפיקוח על הבנקים. בשנתיים האחרונות הופיע חזקיהו כמה פעמים בדירקטוריונים כדי להסביר להם כיצד הוא מצפה מהם לפעול ולפני כמה שבועות ערך בנק ישראל יום עיון לדירקטורים בנושא תפקיד הדירקטור.