ועדת חודק, עליה השלום

באופן בלתי רשמי, בגמגום מהוסה, מעבירים את המלצותיה לאישור בקרב פורום מתנגדיה

אל תצפו להודעה רשמית של דוברות האוצר ואל תמתינו להודאה רשמית של שר האוצר, יובל שטייניץ, אבל ועדת חודק מתה. מסע ההלוויה יצא מהמלון ברמת גן, שבו נערך היום כנס איגוד החברות הציבוריות, בואכה לשכת שר האוצר בירושלים. לבקשת אגף שוק ההון באוצר, לא יינשאו הספדים.

אמנם הוועדה ממשיכה לעבוד ומגבשת המלצות, אבל כל קשר בין מסקנות הביניים שהגישה בספטמבר האחרון וההמלצות הסופיות יהיה מקרי בהחלט.

בשלב מסוים יהיה נייר עליו יוטבעו המלים מסקנות ועדת חודק ושטייניץ יבטיח לאמץ אותן במלואן אבל המהות, הליבה - אותם כללים נוקשים, מחייבים, גורפים, חסרי פשרות - שעליהם נמתחה ביקורת מקיר לקיר, אותם כללים יעוקרו במקרה הטוב או יבוטלו לגמרי במקרה הרע. ובכל מקרה יעברו אוברולינג מסרס בצוות הרגולטורים שמקים שטייניץ.

הגסיסה של חודק החלה בנובמבר, כאשר קואליציה רבת עוצמה התגבשה כנגד הוועדה ומסקנותיה. אנחנו לא מתכוונים להתנגדות שהביעו השחקנים בשוק האשראי, מהבנקים דרך חברות הביטוח וכלה בגופים כמו פורום CFO ואיגוד החברות הציבוריות. אין הכוונה גם לקונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר שהפעיל באלימות רבה את כל כובד משקלו כנגד חודק. באוצר שמעו ולא התרגשו. הם, ועיתון הבית שלהם, ראו במתנגדים גורמים אינטרסנטיים שמדברים מהפוזיציה.

אבל אז התברר שגם שני הרגולטורים העמיתים של ידין ענתבי, המפקח על הבנקים רוני חזקיהו ויו"ר רשות ניירות ערך זוהר גושן מתנגדים. וכנגדם קשה לטעון שהם מדברים מהפוזיציה. לגושן יש שורה של נימוקים סדורים כנגד המתודולוגיה של חודק, השגות מקצועיות וענייניות הראויות לתשובה רצינית. חזקיהו הוציא מכתב מפורט שאפשר לסכם אותו במשפט אחד - תפסיקו לקבוע עוד כללים מגבילים ותלמדו את הגופים המוסדיים לנהל סיכונים.

שוק האשראי החוץ-בנקאי אינו אי. למתרחש בו השפעה על שוק האשראי הבנקאי, את האג"ח הקונצרניות רוכשות גם קרנות נאמנות ואלו בפיקוחה של רשות ניירות ערך. מסקנות חודק הן חד-צדדיות. אי אפשר להעביר רפורמה או כל שינוי רגולטורי שיש לו השפעות לוואי על כל השוק באופן חד-צדדי, אמרו בנק ישראל ורשות ניירות ערך והם צדקו.

לשטייניץ לקח זמן להבין את זה אבל בסוף נפל אפילו לו האסימון. אחרי שבועיים של הכחשות נמרצות מודים היום באוצר בחצי פה ובגמגום כי יוקם פורום רגולטורים, לא ועדה חלילה, זו מילה מגונה שמפריעה מאוד לשטייניץ, אלא צוות או פורום. בראשו יעמוד מנכ"ל האוצר חיים שני והוא יכלול את בנק ישראל ורשות ניירות ערך לצד עודד שריג, הממונה החדש על שוק ההון.

ומה יקרה להמלצות חודק כשהן יעברו בחינה מחדש בפורום שכולל שני מתנגדים חריפים לוועדה? מעט מאוד יישאר מהן, אם בכלל. שלושת הרגולטורים יגבשו המלצות פחות נוקשות, סבירות וישימות יותר. וזה לא רע כי רגולציה לעולם לא תדע להחליף את כוחות השוק.