מכה ל-HOT: ביה"ד ביטל את פיטורי מנהיג התארגנות העובדים

בית הדין לא השתכנע מעמדתה של HOT לפיה לא ידעה על ניסיון ההתאגדות של העובדים בעת שביקשה לפטר את יוני מנדל, ששימש כמפקח תשתיות בחברה ■ HOT בתגובה: "העובד כשל בתפקידו; נגיש ערעור"

חברת התקשורת HOT ספגה היום (ד') מכה בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב: השופט שמואל טננבוים קיבל את הסתדרות העובדים הלאומית, והורה לבטל את פיטוריו של יוני מנדל, מפקח תשתיות בחברה שהוביל בחודשים האחרונים את התאגדותם של כ-1,000 מעובדי החברה.

השופט קבע כי בית הדין לא השתכנע מעמדתה של HOT, לפיה לא ידעה על ניסיון ההתאגדות של העובדים בעת שביקשה לפטר את מנדל, ושלא ידעה על חלקו של מנדל במהלך הזה.

"מדובר בסמיכות זמנים קרובה בין הכוונה הראשונה לפטר את המבקש (מנדל) לבין אסיפת העובדים הראשונה במסגרת ניסיון ההתארגנות. נתון זה מטיל נטל משמעותי על המשיבה להוכיח כי אין קשר לדברים והמשיבה לא עמדה בנטל הזה", כך קבע השופט.

השופט טננבוים ציין עוד כי הוא לא שוכנע כי חברת HOT בחנה דרכים חלופיות לפיטוריו של מנדל, לרבות שליחת מכתב נזיפה בגין הכשלים לכאורה שנתגלו בעבודתו.

על טענת החברה כאילו מניעת פיטוריו של מנדל בשל התארגנות העובדים כמוה כמתן חסינות נגד פיטורים, אמר השופט: "לא לעולם חוסן" - כלומר מניעת פיטוריו בעת הזאת לא בהכרח תמנע את פיטוריו בעתיד אם אכן תהיה הצדקה לכך.

השופט הדגיש כי החוק הישראלי קובע כי יש למנוע את פיטוריו של עובד הפעיל בהקמה של ארגון עובדים, "גם אם פירוש הדבר מתן חסינות מוגבלת לאותו עובד".

השופט קבע כי הוא שוכנע כי אכן היו כשלים בתפקודו של מנדל, וכי "בימים כתיקונם" לא היה מוציא צו מניעה לפיטוריו, אולם הדגיש כאמור כי בעת הליך התארגנות "שונות אמות-המידה" להתערבותו של בית הדין בהליך פיטורים.

בטי מצר-לוי, סמנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, אמרה היום בתגובה: "אני משוכנעת כי יותר מ-1,000 העובדים שכבר חתמו על הצטרפותם להסתדרות העובדים הלאומית חשים היום ביטחון, לאחר התקופה האחרונה שעברה עליהם בשל ניסיונות ההנהלה לעצור את ההתארגנות באמצעות פיטורי יו"ר ועד הפעולה".

מחברת HOT נמסר בתגובה: "בית הדין לעבודה קיבל את עמדתנו כי העובד כשל בתפקידו. ראוי לציין כי אנו דבקים בעמדתנו כי עובד שכשל פעם אחר פעם בתפקידו למרות כל הניסיונות ההוגנים שניתנו לו - מקומו אינו בחברה. אנו לומדים את פסק הדין, בכוונה להגיש ערעור".