נשיא אזרבייג'ן בדאבוס: נשלש את ייצוא הגז בשנים הקרובות

רוב הייצוא מיועד לאירופה מנכ"ל של: "העולם צריך לספק אנרגיה ליותר מתשעה מיליארד איש; חשוב להשקיע בתשתיות אנרגיה גם בזמני מיתון"

מטבע הדברים, ענף האנרגיה היה לאחד מהנושאים הכבדים שנידונו בפורום הכלכלי של דאבוס, אך ביום השני של הפורום בחרו להתייחס אליו מזווית מעט שונה, והיא - Energy Security - שפירושה, היכולת לעמוד באספקה של מקורות אנרגיה במחיר שאינו פוגע בצמיחה הכלכלית.

הנחת היסוד של הפאנל שנערך הבוקר בנושא היתה שעל אף שמחירי האנרגיה ירדו מרמות השיא שחוו לפני כשנתיים, הדאגה למידת "אבטחת האנרגיה" גברה מכיוון שאין מכנה משותף בין הכלכלות השונות בעולם בנוגע לשאלה כיצד לפתח מערכת לאספקת אנרגיה יציבה ובטוחה.

מחיר הוגן

לדברי אלייב איהם, נשיא אזרבייג'ן, חשוב שיהיו מקורות אנרגיה מגוונים יותר, וכן חשוב שייווצר מחיר הוגן עבור משאבי טבע דוגמת גז. איהם אמר דברים אלו על רקע העובדה כי מדינתו תהפוך בשנים הקרובות לייצואנית גז משמעותית. "אנו מתכננים להגדיל את תפוקת הגז שלנו פי שניים עד שלושה במהלך השנים הקרובות, ואת חלקו נספק למדינות אירופה", ציין איהם.

לדברי טוני הייוורד, מנכ"ל ענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום (BP), הביקוש למקורות אנרגיה ימשיך לעלות בעשורים הבאים כפי שהוא עלה בעשורים הקודמים. "האתגר הוא לדאוג ל'אבטחת אנרגיה' הן עבור מי שמספק אותה והן עבור מי שצורך אותה".

פיטר ווסר, מנכ"ל ענקית האנרגיה רויאל דאטש של גיבה את דבריו של הייוורד והדגיש כי "העולם צריך לספק אנרגיה ליותר מתשעה מיליארד איש, ולכן חשוב להשקיע בתשתיות אנרגיה גם בזמני מיתון כמו שחווינו לאחרונה". לדבריו, חשוב גם להשקיע בטכנולוגיות שמטרתן היא ליצור יעילות בייצור מקורות אנרגיה.

מחכים לעיראק

לטענת ווסר, תפקידו של הגז הטבעי כמקור אנרגיה מתומחר כיום בחסר. "מדובר במקור אנרגיה מאוד חשוב וצריך לתת לו את תשומת הלב הנכונה בשנים הקרובות". לדבריו, אין מנוס משיתוף פעולה בינלאומי שמטרתו תהיה לעמוד בביקוש למקורות אנרגיה ולהקטין את התנודתיות של מחירי האנרגיה.

בנקודה זו ציין נשיא אזרבייג'ן כי לדעתו, מחירי האנרגיה הנוכחיים הוגנים הן עבור הצרכן הסופי והן עבור מי שמייצר את מקורות האנרגיה.

לבסוף, נשאלו משתתפי הפאנל על התפקיד שיהיה לעיראק באספקת מקורות אנרגיה, וכולם הסכימו כי חלקה של זו באספקת אנרגיה לעולם יגדל עם השנים. "סביר להניח שעיראק תגדיל את תפוקת הנפט לרמה של עשרה מיליון חביות ביום בתוך עשר שנים", אמר הייוורד.