קלינטון: "זו הזדמנות לתושבי האיטי לבנות את מדינתם מחדש"

נשיא ארה"ב לשעבר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס: "אני צריך משאיות, אפילו קטנות. אם יש לכם, אני צריך מאה כאלו כדי להפיץ מזון ומים לתושבי האיטי"

אם חיפשתם עוד הוכחה שביל קלינטון, נשיא ארה"ב לשעבר, לא איבד מקסמו, הייתם יכולים למצוא אותה בפאנל שנערך היום בפורום הכלכלי של דאבוס.

שכותרתו הייתה רעידת האדמה האחרונה בהאיטי אופן הסיוע של העולם למדינה. קלינטון, מעט זקן יותר אך לא פחות כריזמטי, פתח את דבריו בדברי תודה לפרופסור קלאוס שוואב, יו"ר ומייסד הפורום הכלכלי, על שנתן לו את ההזדמנות להעלות את הנושא הכאוב ששמו האיטי בפורום.

"המצב בהאיטי מאוד קשה", אמר קלינטון והבעת פניו הסגירה את תחושותיו. "יש לנו אספקה תדירה של מזון ומים אך הבעיה העיקרית היא הפצתם לתושבי האיטי ברחבי המדינה". לדבריו, שדה התעופה של האיטי הפך לבסיס אליו וממנו מתקבל ומופץ הסיוע העולמי אך הקושי מצוי בהפצת אותו סיוע - החל ממזון וכלה בציוד רפואי - לאזורים השונים במדינה.

"מיד אחרי רעידת האדמה, תושבי האיטי הסתובבו ברחובות במשך ימים כשהם דורכים על גופות ודואגים לשלומם של יקיריהם, וזאת כשהרכוש שנותר בידם הוא מה שהם מחזיקים על גופם", הוסיף קלינטון.

לדברי קלינטון, מה שחשוב עכשיו הוא לאפשר לתושבי האיטי לעבור כל שבוע בנפרד. "אני לא רוצה שהם ידאגו למזון ומים בכל יום. אני רוצה שהם ידעו ששבוע ימים מהיום יש להם מה לאכול והיכן לישון".

כשהוא חוזר ודן בבעיית ההפצה, פנה קלינטון לקהל הצופים ואמר "אני צריך משאיות, אפילו קטנות. אם יש לכם, אני צריך מאה כאלו כדי להפיץ מזון ומים לתושבי האיטי".

קלינטון הביע תקווה כי לתושבי האיטי יש עדיין סיכוי לחזור לחיי שגרה, ולחשוב מחדש על עתידם. "אני מאמין שהם עוד יוכלו להביט אל המחר ואני מאמין שמדינה כמו האיטי יכולה לקום מהריסותיה תוך זמן קצר".

יותר מזה. לטענת קלינטון, זו ההזדמנות של תושבי האיטי לבנות את מדינתם מחדש ולא לחזור למקום שהיו בו בעבר.