ביל גייטס בדאבוס: "החדשנות מבטיחה עתיד ורוד לכולם"

"בשנים הקרובות ניתן להשיג התקדמות מדהימה בשיפור חייהם של אנשים בעולם" ■ "ממשלות עשירות צריכות להוציא יותר על מחקר ופיתוח, לדוגמה, ואנחנו זקוקים לשיטות מדידה טובות יותר בבריאות ובחינוך כדי לקבוע מה עובד ומה לא"

"אחד הנושאים הגדולים כאן בדאבוס הוא הכלכלה. בדיוני פאנלים ובשיחות מסדרון, אנשים מדברים על ההשלכות ארוכות הטווח של המיתון של 2009. בעוד שנכון שהאבטלה הגבוהה והגירעונות הממשלתיים הגבוהים יישארו איתנו לזמן מה, אני חושב שהסיפור הגדול חיובי הרבה יותר למעשה", כך אמר ביל גייטס, המייסד והבעלים של מיקרוסופט, בועידת דאבוס, שוויץ.

"אני מאמין שנוכל בשנים הקרובות להשיג התקדמות מדהימה בשיפור חייהם של אנשים ברחבי העולם. המפתח לכך הוא לשמור על ההשקעות בחדשנות. זה מה שעושה את ההבדל בין עתיד קודר לעתיד ורוד".

ב-200 השנים האחרונות מספר אדיר של המצאות שינו מהיסוד את תנאי החיים שלנו - תוחלת החיים הוכפלה ויותר, קיבלנו אנרגיה זולה ויותר מזון. אם ננסה לחזות איך ייראה העולם בעוד עשור ללא חדשנות מתמשכת ברפואה, אנרגיה, או מזון, התמונה תהיה קודרת למדי.

עלויות הבריאות לעשירים ממשיכות לטפס, והעניים יישארו תקועים במצבם הגרוע כיום. נצטרך להעלות את מחיר האנרגיה כדי לצמצם צריכה, והעניים יסבלו גם מן העלויות הגבוהות וגם מאפקט השינוי האקלימי. יהיה לנו מחסור גדול במזון כי לא תהיה מספיק אדמה להאכיל את האוכלוסייה הגדלה.

אך החדשנות תאפשר לנו להימנע מהתוצאות הקודרות הללו. עם חיסונים, תרופות ושיפורים נוספים, הבריאות במדינות העניות תמשיך להשתפר. עם זרעים טובים יותר, הכשרה וגישה לשווקים, העניים יוכלו לגדל יותר מזון. העולם ימצא דרכים נקיות לייצר חשמל בעלויות מוזלות.

למרות שהחדשנות אינה ניתנת לחיזוי מדויק, יש הרבה דברים שממשלות, חברות פרטיות ומוסדות יכולים לעשות כדי להאיץ אותה. ממשלות עשירות צריכות להוציא יותר על מחקר ופיתוח, לדוגמה, ואנחנו זקוקים לשיטות מדידה טובות יותר בבריאות ובחינוך כדי לקבוע מה עובד ומה לא.

"אני אופטימי מאוד ואני חושב שעם ההשקעות הנכונות, החדשנות תוכל לסייע ליצור עתיד ורוד לכולם".