כרמית תובעת משטראוס 22 מ' ש': הכשילה החדרת קדבורי

טוענת כי שטראוס-עלית ביצעה סדרת פעולות אגרסיביות, השתשה לרעה במעמדה המונופוליסטי, הפעילה סנקציות כלכליות ומסכת איומים ולחצים כלפי קמעונאים וסיטונאים ודרשה שידחקו את מוצרי קדבורי מהמדפים

חברת כרמית ממתקים, שבשליטת לני סאקסטין, תובעת בבית המשפט המחוזי מרכז 22 מיליון שקל משטראוס -עלית ומבכירי עלית לשעבר, ובהם המנכ"ל גיורא בר-דעה, בגין ניצול כוחה המונופוליסטי של עלית ושימוש בו לרעה למניעת כניסת מוצרי השוקולד המתחרים של קדבורי האנגלית שכרמית ייבאה לארץ. בשבוע שעבר נמכרה קדבורי לענקית המזון קראפט תמורת 19.7 מיליארד דולר.

כזכור, רשות ההגבלים העסקיים גיבשה בפרשה טיוטת כתב אישום נגד עלית ובכירים בה, אך במסגרת השימוע שנערך להם הומר האישום בצו מוסכם, שלפיו שטראוס-עלית תשלם למדינה קנס בסך 5 מיליון שקל ותתחייב להימנע מפעולות דומות בעתיד. על אף שדובר בקנס תקדימי רבים התנגדו לצו, אך הוא אושר בבית הדין להגבלים עסקיים.

מסכת איומים

באמצעות עוה"ד זוהר לנדה ורמי קסלר ממשרד ברנע ושות', טוענת כרמית כי בתחילת שנות ה-2000 היא מונתה לשמש כנציגה הבלעדית של קדבורי האנגלית, מיצרניות הממתקים הגדולות בעולם. כרמית השקיעה משאבים רבים ומיליוני שקלים כדי לחשוף את הצרכן הישראלי למוצרי קדבורי ולהחדירם לשוק. באותה עת גלגל שוק מוצרי השוקולד כמיליארד שקל, ונתח השוק של עלית היה כ-70%.

אלא שלטענת כרמית, עלית החליטה למנוע בכל דרך - בלתי חוקית ככל שתהא - את כניסת מוצרי קדבורי לשוק, ובסדרת פעולות אגרסיביות היא הכשילה את כניסת קדבורי, תוך הפרת דיני ההגבלים העסקיים ושימוש לרעה במעמדה המונופוליסטי.

בין היתר, טוענת כרמית, עלית הפעילה סנקציות כלכליות ומסכת איומים ולחצים כלפי קמעונאים וסיטונאים, ודרשה כי ידחקו את מוצרי קדבורי מהמדפים, ישללו הנחות מקמעונאים וסיטונאים ש"העזו" לסרב לשתף פעולה, איימו כי לא יקבלו סחורה מעלית וכו'. לצד אותם "מקלות" הבטיחה עלית "גזרים" למי שיתיישר, וזאת בדמות של "שמירה על מעמד והנחות" אצל עלית.

כרמית טוענת כי הקמעונאים והסיטונאים אכן "התיישרו" עם הקו התוקפני שנקט המונופול, ולכן הם לא מכרו את מוצרי קדבורי. כרמית נאלצה לרכוש בחזרה את המוצרים מהקמעונאים והספקים, כשאת חלקה מכרה במחירי הפסד לצרכים אחרים, וחלק אחר הושמד בשל תאריך התפוגה. בעקבות הכישלון המהדהד החליטה קדבורי ב-2005 לנתק את יחסיה עם כרמית, ולחדול מהניסיון להחדיר את מוצריה בישראל.

ניסיונות גישור

התביעה מבוססת על חלק מהמידע והמסמכים שנאספו בתיק החקירה של רשות ההגבלים. כרמית טוענת לנזקים בהיקף של 50 מיליון שקל (30 מיליון בגין אובדן רווחים, 10 מיליון על פגיעה במוניטין ו-9 מיליון הוצאות ישירות), אך תביעתה הועמדה על 22 מיליון שקל משיקולי אגרה.פ

באחרונה ניהלו הצדדים מגעים לסיום הסכסוך, לרבות הליך גישור, אך המגעים טרם הבשילו והתביעה הוגשה כעת כדי שלא תתיישן. טרם הוגש כתב הגנה. (ת"א 10-01-38852).

דובר קבוצת שטראוס מסר בתגובה: "טרם התקבל כתב התביעה. לכשיגיע - נלמד אותו ונגיב בהתאם".