מי יקפוץ על עגלת היבוא המקביל בענף הרכב?

פרסום צו יבוא הרכב החדש, שהוגש השבוע לאישור הכנסת, עבר בשקט בהתחשב בעובדה שמדובר בשינוי הרגולציה החשוב ביותר בענף בעשור האחרון - אבל אם יאושר הוא טומן בחובו מהפכה אמיתית בשוק

פרסום צו יבוא הרכב החדש שהוגש השבוע לאישור הכנסת, עבר בשקט בהתחשב בעובדה שמדובר בשינוי הרגולציה החשוב ביותר בענף בעשור האחרון. כנראה, שציבור רוכשי הרכב יגע מהרגולציות שנחתו על ראשו בשנתיים האחרונות, ומעדיף לאמץ את הגישה: "נחכה ונראה מה ילד יום".

הצו מסדיר בראשונה את האפשרות לייבא רכב חדש ביבוא מקביל (יבוא מסחרי של רכב חדש דרך "דילרים" בחו"ל, ללא צורך בזיכיון ישיר מהיצרן), ולא רק ביבוא סדיר. זאת להבדיל מיבוא אישי, שמתייחס לרכב חדש או משומש בן עד שנתיים, לשימוש פרטי.

הצו החדש מסיר הרבה חסמי רגולציה שניצבו עד היום בפני יבוא מסחרי של רכב חדש, פותח את הדלת בפני יזמים חדשים, ובהנחה שאכן יאושר כפי שהוגש לכנסת, הוא עתיד ליצור ערוצי מכירה חדשים ולשנות מהיסוד את אופי ההיצע והתחרות בחלק מפלחי השוק. להלן כמה השפעות אפשריות.

1. שוק רכבי היוקרה:

הצו החדש מאפשר לכל מי שיעמוד באמות המידה הלוגיסטיות והפיננסיות הנדרשות (שאינן גבוהות במיוחד) לקבל רישיון יבוא לעד שלושה מותגים, ללא הגבלה של כמות היבוא. המשמעות היא שיזמים רבים יוכלו לקבל "רישיונות יבוא רדומים", שאותם יוכלו להפעיל לפי הזמנה תוך הקטנת הסיכון העסקי של רכישה וניהול מלאי.

בשיטה זו אין יתרון בפלחי השוק ההמוניים שתלויים במאסת מכירות, אלא רק במכוניות יוקרה ורכבי נישה, שבהם מתח הרווחים גבוה לכל יחידה. ייתכן שלזירה ייכנסו גם חברות טרייד-אין שירצו להרחיב את ההיצע שלהם.

2. חברות הליסינג:

בכל הנוגע למשפחתיות שמחירן נע בין 100 ל-150 אלף שקל, פלוס מינוס, לחברות הליסינג יש קשר הדוק מאוד עם יבואני הרכב הרשמיים. הן רוכשות עשרות אלפי מכוניות כאלו בשנה, וכראוי לסופר-לקוחות הן גם מקבלות עליהן הנחת כמות רצינית והטבות צדדיות. לפיכך, לא סביר להניח שהן "יבקיעו גול עצמי" וייבאו ביבוא מקביל מכוניות עממיות.

אבל, לרוב חברות הליסינג יש גם שאיפות להרחיב את פעילותן בתחום הלקוחות הפרטיים בדרך של ליסינג מימוני או תפעולי. פעילות זו לא התרוממה עד כה בשל דרישות השוק הפרטי לרכישת מגוון דגמים לא שגרתיים ואופציות אבזור, שעליהם אין לחברות הליסינג יתרונות מסחריים.

מחסור זה יכולות חברות הליסינג להשלים ע"י השגת זיכיון עצמאי לייבוא, שיאפשר להן לעקוף את היבואנים ולייבא כלי רכב למגזר הפרטי עפ"י הזמנה. היבואנים לא יאהבו את זה, אבל קשה לראות יבואן מוותר על לקוח של 400 מיליון שקל בשנה בגלל שייבא 500 מכוניות נישה ללקוחות פרטיים.

3. היבוא האישי:

תיאורטית, ליבוא המקביל פוטנציאל לפגוע ביבוא האישי. מעשית, מדובר בשני שווקים שונים. בניגוד ליבוא מקביל, ביבוא אישי ניתן להביא גם כלי רכב משומשים שמחירם בחו"ל צונח בדרמטיות, ולכן טומן בחובו פוטנציאל רווחיות לא מבוטל.

היבוא המקביל עוסק בכלי רכב חדשים בלבד, שמחירם נגזר ממחירי מחירון ידועים. לכן, אפשר להניח שמתווכי היבוא האישי שפעלו עד כה בתחום האפור של החוק, יהפכו רשמית ליבואנים מקבילים וחוקיים, אך עדיין יפעילו אופרציות יבוא אישי.