מיזוג גדול בביומד: כת"ב רוכשת את ביומדיקל ב-84 מיליון שקל

גלובס tv שתי החברות מנוהלות ע"י חברת הניהול ארטה בראשות ראובן קרופיק ■ בשנים האחרונות ביומדיקל, זרוע השקעות הביומד של טבע ומשפחת אריסון, לא ביצעה השקעות חדשות

שתי חברות השקעה משמעותיות בתחום הביומד הופכות היום לאחת: כלל תעשיות ביוטכנולוגיה הבורסאית הודיעה כי תרכוש את חברת ביומדיקל השקעות, ב-84 מיליון שקל במניות כת"ב (3 מיליון מניות ו-1.25 מיליון אופציות מסדרה 3 ו-28 מיליון שקל מזומן). ביומדיקל היא חברת השקעות שהקימו בעבר משפחת אריסון יחד עם טבע (אחזרת מיעוט) ולן אברמסון (אחד השותפיםה אמריקנים של אריסון בבנק הפועלים). כמו כת"ב, גם היא מנוהלת על ידי חברת הניהול ארטה, בראשות ראובן קרופיק, וגם בה יש לחברת טבע אחזקת מיעוט (33%).

ביומדיקל השקעות הוקמה ב-1997 על ידי ד"ר בנעד גולדווסר (ממייסדי מדינול, שעלה לכותרות לאחרונה גם כאחת השותפים הראשונים באופטונול וייסד גם את חברת הקולונוסקופיה GI View). מנהלי ארטה היום ראובן קרופיק, עופר גונן ועופר גולדברג היו מנכ"ל וסמנכ"לים בהתאמה בחברת אריסון טכנולוגיות, וכך מונו במשך הזמן לנהל כקבוצה גם את ביומדיקל. בהמשך שינתה הקבוצה את ההסכם עם אריסון כך שהפכה לקבוצת ניהול עצמאית. כשפעילות ביומדיקל עברה לאש קטנה יותר בעקבות שינוי במוקדי העניין של משפחת אריסון, הוזמנה הקבוצה לנהל גם את כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, וניהלה את שתי הקבוצות במקביל.

כלל ביוטכנולוגיה, הנסחרת בבורסה בתל אביב ב-1.8 מיליארד שקל, היא חברת ההשקעות של קונצרן IDB (המחזיק בה 63% דרך כלל תעשיות) בו שותפה טבע בכ-15%. טבע נכנסה לכת"ב לפני כ-5 שנים, ולביומדיקל עם הקמתה.

בביומדיקל הושקעו עד היום כ-20 מיליון דולר והוחזרו כ-15 מיליון דולר באקזיטים בחברות כמו קולבר, רימון מדיקל ו-XTL (שם מכרה חברה מניות בהנפקה הראשונה של XTL בלונדון). העסקה הנוכחית סוגרת את ההשקעה בהחזר של בערך פי 2 על הכסף לאורך 13 שנים.

כיום מחזיקה ביומדיקל בכמה חברות בולטות. האחזקה החשובה ביותר שלה כנראה היא 20% מחברת תאי הגזע גמידה סל, הנמצאת בשלב III של הניסוייםם הקליניים ותהפוך לחברה הרביעית של כצת"ב בשלב פעילות זה (גמידה סל עלתה לכותרות בשבוע שעבר כשאלביט הדמיה החליטה להנפיק תחת חברה בורסאית חדשה, את האחזקות שלה בגמידה (28%) ובאינסייטק). לגמידה סל שותפות משלה עם טבע וכ-15 מיליון דולר בקופה, כך נודע לגלובס- יחד מספיק כסף כדי לסיים ככל הנראה את הניסוי הקליני.

בנוסף ביומדיקל מחזיקה ב-7% מטראנספרמה, בעלת הסכם פיתוח משותף עם אלי לילי ומוצר בשלב II מתקדם במשותף עם הענקית ו-21 מיליון דולר בקופה, כפי שנודע ל"גלובס"; 3% מחברת ביוקונטרול שביצעה בעבר אקזיט לחברת AMS במוצר שלה לטיפול בבעיות אורולוגיות והשקיע את הכספים בחברה בפיתוח מוצר באותה טכנולוגיה לטיפול בהפרעות קצב לב.

ביצוע העסקה במניות יאפשר לכת"ב לשמור על המזומן בקופתה (כ-180 מיליון שקל לפי דו"חות הרבעוו האחרון) ומאפשרת לה פיזור מניות אשר עשוי להכניסה למדד תל אביב מאה, אם מגדל תממש את האופציה להגדיל את חלקה בחברה.