ההוצאה לפועל תאפשר לבדוק באינטרנט אם צד לעסקה הוא חייב מוגבל באמצעים

שירות חדש בהוצאה לפועל: מהיום ניתן להזין את תעודת הזהות של האדם המבוקש, להזדהות בשם ובמספר תעודת זהות ולצרף כתובת דוא"ל, אליה יישלח המידע ללא תשלום

אחד החששות המלווים עסקאות - קטנות וגדולות כאחד - הם היעדר ההיכרות עם הצד שכנגד. בין אם מדובר בחוזה שכירות, עסקת מכר דירה, רכב או נכס - המוכר מעוניין לדעת שהקונה מסוגל לממן את העסקה.

מענה חלקי לחששות אלה תיתן החל מהיום (א') רשות האכיפה והגבייה, שהעלתה לאתר האינטרנט שלה את מרשם החייבים המוגבלים באמצעים, שיכולת ההחזר שלהם מוגבלת.

חוק ההוצאה לפועל מורה לרשות לנהל מאגר של חייבים מוגבלים באמצעים. מדובר בחייבים שביקשו לפרוס את חובותיהם לתקופה העולה על זו שנקבעה בחוק (בהתאם לגובה החוב). ראש ההוצאה לפועל רשאי להטיל הגבלות שונות על חייבים אלה: עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה חמורה בבנק ישראל, הגבלה בשימוש בצ'קים ובכרטיסי אשראי והגבלה מלהיות בעל עניין בחברה.

כאמור, מי שעומד לבצע עסקה יוכל מעתה לדעת האם הצד שכנגד הוכרז כחייב מוגבל באמצעים. כל שעליו לעשות הוא להזין את תעודת הזהות של האדם המבוקש, וכן להזדהות בשמו, מספר תעודת הזהות שלו ולצרף כתובת דוא"ל. המידע על האדם המבוקש יישלח לכתובת הדוא"ל ויעודכן במשך 3 החודשים שלאחר מכן. בשלב זה, לפחות, השירות ניתן ללא תשלום.

שירות אפקטיבי

ברשות האכיפה והגבייה מקווים כי הנגשת המאגר לציבור תמנע עסקאות שעתידן לא ברור, וכך תימנע כניסתו של החייב הבא להוצאה לפועל. "אני רואה במניעת החייבים הבאים בהוצאה לפועל משימה חשובה לא פחות מסיוע לזוכים לקבל כספם בחזרה", אמר מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני. "יש בידינו האמצעים הטכנולוגיים להפוך את השירות ליעיל ואפקטיבי, ושירות זה הוא רק אחד מהם. השירות יסייע רבות גם לעורכי הדין ויוריד מהעומס הגדול המוטל על לשכות ההוצאה לפועל".

מדיוני הוסיף כי בכוונתו להגביר את השימוש במידע באתר האינטרנט, כך שבכל תיק הוצאה לפועל לו ימונה כונס נכסים, יועלו פרטיו לאתר האינטרנט של הרשות. "כבר היום מספק האתר הסברים (באמצעות סרטון) לחייבים ולזוכים, טפסים רבים ודפי הנחיות שמאפשרים נגישות של חלק גדול מהציבור לפעילות הרשות", ציין.

בשנת 2009 נוספו למרשם החייבים המוגבלים באמצעים למעלה מ-14 אלף חייבים (כשליש מהם תושבי תל-אביב), ונכון לסוף 2009 עומד מספר החייבים במאגר זה על 62,625.

יצויין כי שירות זה ממשיך מכלול יוזמות בהם נוקטת הרשות במסגרת ייעול מערכת ההוצאה לפועל. במסגרת זו הוכנסו בשנה האחרונה הגבלות חדשות על חייבים שהוכרזו כמשתמטים מתשלום, ובהן הגבלה מהחזקת דרכון ורישיון נהיגה, בקשות לקבלת מידע כמו פירוט של החשבון בכרטיסי האשראי, תשלומים לחברות תקשורת וביטוח ועוד.