ייצוגית: הכללית, מכבי ולאומית מטעות לגבי מומחיות הרופאים

בתביעה, בהיקף 927 מיליון שקל, נטען כי הקופות מציגות מצגי-שווא במשך שנים לפיהם רופאים המעניקים שירות למבוטחים הינם כביכול רופאים בעלי מקצוע מומחיות - כאשר בפועל הרופאים הללו אינם מומחים כלל

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד קופות-החולים כללית, מכבי ולאומית בהיקף של 927 מיליון שקל. זאת, בטענה כי הקופות מציגות מצגי-שווא במשך שנים, לפיהם רופאים המעניקים שירות למבוטחים הינם כביכול רופאים בעלי מקצוע מומחיות - כאשר בפועל הרופאים הללו אינם מומחים כלל.

לדברי התובעות, מבוטחות של קופות-החולים, במדגם שערכו התגלו למעלה מ-100 רופאים המוצגים כבעלי מקצוע התמחות, בשעה שהם אינם כאלה כלל. התובעות טוענות כי מדובר בהתחזות, וכי "הקופות נוהגות כאחרון השרלטנים, תוך שהן מטעות את הציבור הטעיה רבתי ועוברות על פני הדברים על איסורים פליליים חמורים".

לדברי התובעות, בהתנהלותן זו הקופות פוגעות באורח קשה באוטונומיית הפרט של מבוטחיהן, שרשאים לקבל מידע אמיתי אודות הרופא והיקף הכשרתו, לפני שיפקידו את בריאותם בידם; ומונעות מהמבוטחים לקבל רפואה מתאימה לצרכיהם.

עוד טוענות התובעות כי הקופות מתעשרות שלא כדין על חשבון המבוטחים, כיוון שהן נמנעות מהצבת רופאים מומחים "באמת" במקומות יישוב רבים, ואף גובות שלא כדין מהמבוטחים עשרות מיליוני שקלים בגין פנייה לרופא מומחה, בשעה שהחוק מתיר להם לגבות רק במקרים בהם מדובר ברופא בעל מקצוע התמחות.

התובעות מעריכות, באמצעות עוה"ד יחל בקר וישראל וולרנמן, את הגבייה הלא-חוקית ב-7 השנים האחרונות בכ-227 מיליון שקל; את הנזק בשל עוגמת-נפש והפגיעה באוטונומיה - ב-500 מיליון שקל; ואת החיסכון לקופות - ב-200 מיליון שקל.

טרם התקבלה תגובת הקופות. (ת.א. 11841-02-10).