כלכלת סין לוהטת: היקף האשראי בינואר - 201 מיליארד דולר

מדובר בהיקף מתן האשראי הגבוה יותר מכל חודשי הרבעון הרביעי של 2009 יחדיו

בשעה שבארה"ב ובאירופה מלקקים את הפצעים מהמשבר הכלכלי וחוששים ממשבר חובות, בסין כבר מזמן סימנו "V" על המשבר וחוזרים לדאגה הישנה שליוותה את הכלכלה העולמית לפני קריסת ליהמן ברדרס: האינפלציה.

מתן האשראי בסין עלה ככל הנראה בחודש ינואר ב-1.38 טריליון יואן (201 מיליארד דולר) - יותר מכל הרבעון הרביעי של 2009. כך עולה מסקר אנליסטים שערכה סוכנות בלומברג. מאז השקת תוכנית התמרוץ של הממשל הסיני בדצמבר 2008, בהיקף של 586 מיליארד דולר, הלוו הבנקים המסחריים בסין (הנשלטים על ידי הממשל) סכום עתק של 9.6 טריליון יואן.

הצפת השוק הסיני במזומנים הביאה ל-2 השלכות עיקריות: האצת הצמיחה וכפועל יוצא התחממות האינפלציה, בעיקר בשל התנפחות בועת נדל"ן במדינה. סין צמחה ב-10.7% ברבעון הרביעי של 2009 (בקצב שנתי) וחזרה בכך לרמת צמיחה דו-ספרתית שאפיינה אותה לפני החרפת המשבר עם קריסת ליהמן ברדרס.

אולם במקביל, מחירי נכסי הנדל"ן בסין זינקו; ב-70 הערים הגדולות בסין עלו מחירי הדירות ב-7.8% בחודש דצמבר לבדו - שיעור העלייה הגבוה ביותר מזה 18 חודשים. הזינוק במחירי הנדל"ן מחלחל היטב לשורת האינפלציה; לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים, מדד המחירים לצרכן עלה ככל הנראה ב-2.1% ב-12 החודשים שהסתיימו בינואר, עלייה חודשית שלישית ברציפות.

אך הממשל הסיני כבר לוחץ על הבלמים. הממשל דרש מהבנקים להעלות את יחס הלימות ההון שלהם, לרסן את מתן האשראי וההערכות הן כי העלאת הריבית כבר נראית באופק בהמשך השנה. במקביל, אנליסטים מעריכים כי הממשל הסיני יאפשר ייסוף של היואן, לראשונה מזה 3 שנים. שערו של היואן עומד היום על 6.83 יואן לדולר, כאשר עד לפני 3 שנים סין אפשרה לו לעלות ב-21% מול הדולר. יואן חלש מגביר את כוח הייצוא של סין ומעודד את הצמיחה הכלכלית; כאשר סין רוצה לקרר את הצמיחה כדי למתן את האינפלציה, היא נוקטת גם במדיניות של ייסוף היואן כדי לצנן את הייצוא.