בוקר טוב לך, הרשות לני"ע

אנשיך היו צריכים להרחיק עד מוסקבה, כדי לגלות משהו שבבורסה יודעים מזמן

לזוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, יש הרבה מוטיבציה. כיאה לאדם במעמדו, הוא רוצה להטביע את חותמו כאיש שהגן בחירוף נפש על ציבור המשקיעים, אך לפעמים, בלהט ההתלהבות, הוא מקבל החלטות מעט מוזרות, והנה הדוגמה האחרונה לכך. כפי שפורסם ב"גלובס" השבוע, רשות ניירות ערך שלחה שמאים מטעמה לבדוק את שווי נכסי אפי פיתוח - החברה-הבת של אפריקה ישראל, שכמה ממניותיה אמורות לעבור לבעלי האג"ח במסגרת הסדר החוב.

לאחר שנחתו במוסקבה הקפואה, סיירו באתרי החברה, הוציאו דף ועט ואולי גם מחשבון, הגיעו שמאי רשות ניירות ערך למסקנה כי "הערכות השווי שנתנה החברה לנכסיה ברוסיה היו לא שמרניות" (כך לפי דברי מקורב לרשות ניירות ערך).

איזו הפתעה. הלם מוחלט תקף אותנו כשקראנו את הדברים. פתאום הבנו מדוע מניית אפי פיתוח שנסחרת בלונדון, לא הצליחה ולו לרגע להרים את הראש מעל המחיר שלפיו הונפקה לפני שנתיים וחצי, מחקה 86% משוויה והפכה לאחת ההנפקות הישראליות הגרועות שבוצעו באנגליה. נפל לנו האסימון, והכל הודות לגושן ועובדיו, שתפסו טיסה לרוסיה כדי לגלות את מה שבשוק ההון אומרים כבר למעלה משנתיים.

אל תבינו לא נכון. יש היגיון מסוים במהלך הטרי של גושן ואנשיו, אך נכון ככל שיהיה, הוא פועל יוצא של חוכמה שבדיעבד. הרי לציבור המשקיעים שנפל בפח ששמו "הנפקת AFI Development " ושאר הנפקות נדל"ן מנופחות, מסקנות רשות ניירות ערך כבר לא יעזרו.