הממשלה מקצה חצי מיליארד שקל לרפורמת התכנון של נתניהו

שר הפנים אלי ישי: "הרפורמה תגרום להאצת ההליכים הכלכליים במדינה ולהורדת מחירי הדירות"

הממשלה הקצתה תקציב של כחצי מיליארד שקל לצורך ביצוע רפורמת התכנון של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כך הודיע היום (ד') משרד הפנים.

שר הפנים, אלי ישי, פרסם היום את תזכיר חוק התכנון והבנייה החדש, העומד בבסיס הרפורמה בתכנון ובנייה, שמטרתו לקצר את הליכי התכנון והבנייה עבור יזמים ואזרחים, ושבממשלה מקווים יביא בסופו של דבר לירידת מחירי הדירות בישראל.

החוק כולל שינוי במערך מוסדות התכנון, כך שכל תוכנית תידון בוועדה אחת בלבד; ביזור סמכויות מהוועדה המחוזית לוועדה המקומית; פישוט וקיצור הליכי התכנון והרישוי; הורדת עלויות הרישוי ושינוי בהרכב הועדות המקומיות והתמקצעות חבריהן. במסגרת החוק המוצע, קוצצו סמכויות שר הפנים בתחום התכנון והבנייה.

בתחום הרישוי והבנייה, נקבעו מועדים קבועים לסיום הטיפול בבקשות לרישוי: חודש וחצי לבקשה פשוטה ועד שלושה חודשים לבקשה מורכבת. בתחום התכנון, היעד שהוצב לאישור תוכנית מפורטת פשוטה הוא עד 10 חודשים, במקום שנתיים כיום. לאישור תוכנית מתאר לישוב הוקצה פרק זמן של עד שנתיים, במקום שבע שנים כיום.

חוק התכנון והבנייה החדש פורסם היום להערות בהתאם להחלטת ועדת השרים בעניין מ-19 בינואר.

את הרפורמה מובילים נתניהו, ישי ושר האוצר, יובל שטייניץ. ישי מסר כי מערך התכנון החדש יהווה גם "כלי לגישור על פערים חברתיים" וכי "תפקידה של מערכת תכנון משוכללת הוא לוודא כי חלוקת העושר תעשה על בסיס שוויוני, תאפשר לכל מי שיש לו רצון וצורך, לשפר את איכות חייו". לדבריו, "הרפורמה גם תסייע להקטנת החיכוך שבין האזרח למדינה".

ישי הוסיף כי הרפורמה "תגרום להאצת ההליכים הכלכליים במדינה ולהורדת מחירי הדירות מכיוון שתוכל לספק מגוון תכנוני בקצב מהיר יותר, ותייצר תעסוקה למגוון רחב של בעלי מקצועות, החל מאקדמיים במקצועות התכנון והמחשוב וכלה בעוסקים בענף הבנייה. אני קורא לממשלה ולכנסת לאמץ את החוק במלואו, על מנת שיביאו בשורה למדינה בכניסתה לעשור חדש".