יו"ר ועד עובדי תעש ל"גלובס": "מלחמת עולם בתוך 14 יום"

יו"ר הוועד דרש מההסתדרות לאשר לו להכריז על סכסוך עבודה בעקבות ההחלטה להביא לפרישת 500 עובדים ■ גורם בתע"ש: צעדי החירום הם תכסיס טקטי להביא את הסכסוך לשולחנו של ביבי - הדירקטוריון מקווה שהעובדים יפעילו לחץ על עיני

יו"ר הוועד הארצי של עובדי תע"ש, איציק יהודה, דרש היום (ה') מההסתדרות לאשר לו להכריז על סכסוך עבודה, בעקבות החלטת הדירקטוריון להביא לפרישתם של 500 מתוך 3,400 העובדים עד סוף השנה. בשיחה עם "גלובס" טען יהודה כי רשות החברות היא שכפתה את ההחלטה על הדירקטוריון, וזאת כדי ללחוץ על העובדים להפחית את דרישותיהם במסגרת המו"מ על הפרטת החברה. כפי הנראה, ההסתדרות תאשר את הסכסוך בהליך מזורז, עוד הערב.

"אנחנו כלי משחק", אמר יהודה, "אבל לא ניתן להם לפטר עובד אחד", הוא הדגיש. "עופר עיני (יו"ר ההסתדרות ש.נ) כבר נמצא בתמונה וכשדיברתי איתו הוא אמר לי להודיע על סכסוך עבודה. זה אומר שבתוך 14 יום תהיה פה מלחמת עולם".

יצוין כי עובדי תעש דורשים להקצות מיליון שקל עבור כל עובד שיפרוש מהחברה במסגרת הליך ההפרטה, ובנוסף ליצור "רשת ביטחון" למניעת פיטורים עבור העובדים שיישארו בחברה. עיני אמר לאחרונה כי הפערים בין ההסתדרות למדינה עדיין עמוקים, והם נאמדים למעשה ב-1 מיליארד שקל. בחודשים האחרונים נאלצה המדינה להזרים כ-60 מיליון שקל לטובת תשלום משכורות לעובדים, ובמשרד האוצר טוענים כי לא ניתן עוד "להנשים" את החברה באופן מלאכותי, ללא התייעלות רצינית.

צעדי החירום של תעש: תכסיס טקטי להביא הסכסוך לשולחן נתניהו

אתמול הודיע דירקטוריון תע"ש בסוף ישיבה דחופה כי הורה להנהלת החברה הוציא לפועל שורה של צעדי חירום שנועדו להפחית את הגירעון התקציבי של החברה. ברקע הדברים העובדה שהמו"מ בין תעש לאוצר הגיע למבוי סתום, לאחר שבדיון האחרון בין הצדדים האוצר אמר כי לא ימשיך להיפגש עם נציגי החברה עד שאלה לא יפחיתו את דרישותיהם, בעיקר בנושא תנאי הפרישה של העובדים.

לכן, קיים הדירקטוריון את הישיבה, ובה החליט על צעדי החירום, כשלטענתו מדובר בהוצאת תוכנית מגובשת וסדורה אל הפועל, אבל למעשה מדובר בטקטיקה שהרציונל שמאחוריה הוא שההכרזה כי 500 עובדים יוצאו לפרישה עוד השנה ו-450 עובדים יוצאו בשנה הבאה, תדחף את העובדים לחולל מהומות מתוך חשש שלא יזכו לתנאים הרצויים. המטרה בסופו של דבר שהדברים יגיעו לשולחנו של נתניהו, מתוך הערכה שהוא ישים סוף לוויכוח. כך נודע ל"גלובס".

בתעש מעריכים את עלויות הפרישה בכמיליון שקל לכל עובד, משמע מדובר על הוצאות של מיליארד שקל בשנתיים הקרובות רק לצורך פרישת העובדים.

גורם בקרב העובדים טוען, כי הדירקטוריון למעשה מקווה שהעובדים החוששים יפעילו לחץ על עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, כדי שזה יפעל למענם ויפנה לרה"מ נתניהו, מתוך הערכה שרק אם הנושא יגיע לשולחנו הוא יגיע לפתרון. בעבר כבר פתר נתניהו נושאים שבמחלוקת ואף פסק בניגוד להחלטות האוצר, כשנזכיר בהקשר זה כי חזר בו מהכוונה להטיל מע"מ על הירקות והפירות, בניגוד לעמדת האוצר.

כעת למעשה תעש נמצאת לקראת סוף הארכה בת החודשיים שהעניק לה האוצר לפתרון הסכסוך, ולאחר התקופה הזאת יופסק מעבר התשלום בסך 60 מיליון שקל בחודש לצורך תשלומי משכורות לעובדים. בנקודת הרתיחה הזאת החליט כאמור הדירקטוריון להפעיל את התוכנית הטקטית שנועדה להביא את הוויכוח לטיפולו של נתניהו, בבחינת "נשק יום הדין".

נציין, כי במסגרת צעדי החירום עליהם הכריז אתמול הדירקטוריון נקבע עוד כי כל הוצאה מעבר לרף של 250 אלף שקל תהיה כרוכה באישור מנכ"ל, לעומת רף של 5 מיליון שקל עד כה, וכי יקוצצו הוצאות שיווק ומו"פ וכן לא יהיו שינויי שכר אפילו כאלה הקבועים בחוק.

גורם באוצר טוען, שהפער בין שני הצדדים הוא קודם כל עקרוני - עובדי החברה רוצים להפריט אותה בבורסה ובאוצר סבורים שהיא רחוקה מלהיות בשלה להנפקה בשל בעיות "ניהול והתנהלות" כהגדרת הגורם.

"את כל הנושא המשפטי ובעיית הקרקעות אנחנו יודעים לסדר, אבל אם נביא את החברה במצבה הנוכחי להנפקה רשות ני"ע תזרוק אותנו מכל המדרגות", ציין.

לדבריו, כחברה שעומדת למכירה יש לה נכסים אטרקטיביים ובהם מוצרים, שוק ויכולות. ולכן האוצר סבור שיש למכור אותה לחברה שתוכל להשביח אותה כפי שנעשה בעבר במקרה מכירת מפעל מגן של תעש לבעלי מספנות ישראל.