מנהלי תעודות הסל יפרסמו את סיכוני השוק שלהם

רשות ני"ע תחייב את מנפיקי התעודות להגדיל את השקיפות מול המשקיעים

רשות ניירות ערך ממשיכה להגביר את השקיפות של המכשירים הפיננסים מול המשקיעים, כשעל הפרק הפעם תעודות הסל. ברשות ני"ע פרסמו היום הנחיה חדשה המגבירה את דרישות השקיפות של מנפיקי תעודות הסל מול המשקיעים בשלוש קטגוריות עיקריות: שיעור החזקות הציבור, החשיפה לסיכוני אשראי וסיכוני השוק של התעודות.

במסגרת ההנחיה החדשה, שתיכנס לתוקפה ב-1 במאי, יידרשו מנפיקי התעודות לפרסם דיווחים חדשים בשלוש רמות שונות - ברמה חודשית, רבעונית ושנתית. במסגרת הדיווח החודשי יתבקשו המנפיקים לפרסם את שיעור החזקות הציבור בתעודות השונות. גילוי שכזה כבר קיים בקרב המנפיקים, אך ההנחיה החדשה מחייבת אותם לפרסמו ברמה חודשית.

מידע על סיכוני אשראי

הדיווח על שיעור החזקות הציבור יאפשר למשקיעים בתעודות סל להשוות בין תעודות ברמת הנזילות והסחירות שלהן. כך למשל יוכל המשקיע להבחין בין תעודה המנהלת מיליארד שקל לתעודה המנהלת עשרות בודדות של מיליוני שקלים. כמו כן, יאפשר הדיווח מעקב על גידול בהחזקות הציבור או על קיטון בהן.

כמו כן יחויבו מנפיקי תעודות הסל להוסיף בדיווח החודשי מידע על סיכוני האשראי של התעודות השונות. מנפיקי תעודות הסל נעזרים בדרך כלל בשירותיהם של בנקים מקומיים או זרים לפתיחת חשבונות מהם ינוהלו תעודות הסל. במסגרת הדיווח החודשי יחויבו המנפיקים להוסיף פרטים על מקור סיכון האשראי, או מקורות האשראי במקרה שמדובר בפיזור בין מספר גופים.

חשיפת מקור סיכון האשראי תאפשר למשקיעים לברור בין תעודות סל העוקבות אחרי מדד מסוים, אך מנהלות את חשבונותיהן בבנקים שונים, על פי הסיכון של הבנק בו מופקד החשבון. כך למשל, ניתן יהיה לזהות חשיפה למקור אשראי שנחשב בעייתי, דוגמת ליהמן ברדרס במשבר 2008.

בדיווח הרבעוני ירחיבו מנפיקי התעודות את המידע על סיכוני האשראי ויכללו את דירוגו של מקור סיכון האשראי וכן את מחירי ה- CDS (Credit Defualt Swap) שלו, מדד נוסף הבוחן את רמת הסיכון של מקור האשראי.

עוד בדיווח הרבעוני יידרשו מנפיקי התעודות לכלול מידע על סיכוני השוק, כמו פירוט על סוג הנכס המגבה או ההתחייבות של התעודה, השווי ההוגן של כל נכס ברמת סיכון ומבחני רגישות שונים, כמו גם תרחישי קיצון.

בדיווח השנתי יינתן פירוט נרחב יותר של הסעיפים השונים, כולל מידע על הנכסים אחריהם עוקבות התעודות השונות.