בל"ד דיווחה על הוצאות דלק ל-300,000 ק"מ; העבודה שילמה 57 אלף שקל מענק הצלחה למנהל מטה הבחירות

דו"ח מבקר המדינה חושף: כך בוזבזו כספי משלמי המסים בבחירות לכנסת ■ ישראל ביתנו מימנה נסיעות לחו"ל של אביגדור ליברמן בכ-118 אלף שקל, "לשמירת קשר עם יהודי התפוצות" ■ סיעת מולדת שכרה 13 מטות בטבריה ושילמה לפעילים במקום כ-90 אלף שקל ■ עוד ברשימת הבזבוזים: מסכי פלזמה וטיפולים דנטליים

דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על הוצאות המפלגות במערכת הבחירות האחרונה, במסגרת חוק המימון הממלכתי, מגלה תמונה קשה של בזבוז כספי הציבור.

כך, למשל, כללה אחת הסיעות בחשבונותיה תשלומים עבור תספורת וחומרים דנטליים. סיעה אחרת דיווחה על תשלום לעיתון עבור פרסום הודעה על תחילת לימודים אקדמיים בירדן.

מבקר המדינה קבע בדו"ח שפורסם היום (ב') כי שימוש במימון הממלכתי למטרות שאינן עולות בקנה אחד עם תכלית זו מהווה ניצול לרעה של הקופה הציבורית. בביקורת הועלו מקרים בהם סיעות דיווחו על הוצאות שספק רב אם הן עומדות בהגדרות החוק. בחלק מהמקרים נוצרת תחושה קשה, עד כדי חשש לפגיעה בטוהר המידות.

גם לכספי מימון בחירות, שנועדו לממן את מערכת הבחירות של כל אחת מהמפלגות, מצאו הסיעות שימושים חריגים. כך, למשל, מהדו"חות הכספיים שהוגשו למשרד מבקר המדינה עולה כי אחת הסיעות רכשה 3 מסכי טלוויזיה בגודל 37 אינץ' בעלות כוללת של 14,726 שקל. הסיעה הסבירה כי היתה זקוקה להם לצורך הבחירות. לאחר הבחירות מכרה הסיעה את מסכי הטלוויזיה האמורות לפעילים בחצי ממחיר קנייתם.

מסעיף בדו"ח העוסק בהוצאות בסכומים שאינם סבירים עולה כי סיעה אחרת בחרה להוציא 212,000 שקל עבור כנס לציון פתיחת הקמפיין, ואילו עלותו של כנס סיום מערכת הבחירות הסתכמה ב-187,000 שקל.

סיעת בל"ד רכשה בתקופת הבחירות דלק ותלושי דלק בסכום של 175,000 שקל. מחישובים שערכו עובדי משרד מבקר המדינה עולה כי בסכומים אלה ניתן היה לרכוש כ-33,000 ליטר דלק מסוג אוקטן 95 או כ-29,000 ליטר סולר. מבקר המדינה קבע כי כמויות אלה, השקולות לנסיעות למרחק של כ-300,000 ק"מ, אינן סבירות כהוצאות נסיעה במערכת בחירות. הסיעה לא סיפקה הסבר המניח את הדעת לגבי היקפי ההוצאה האמורה.

דמי הצלחה במפלגת העבודה

סיעת ישראל ביתנו, בראשות אביגדור ליברמן, הוציאה 400 אלף שקל על כנסי בחירות ו"דמי הצלחה" ליועץ תקשורת בהיקף של כמיליון שקל. זאת בנוסף לתשלום של כ-240 אלף דולר על שירותיהם של היועץ והחברה. כך עולה מדו"ח על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות ורשימות המועמדים לתקופות הבחירות לכנסת ה-18 וביקורת חשבונות שוטפים של הסיעות בכנסת ה-17, שמפרסם היום מבקר המדינה.

במקרים מסוימים סיעות השתמשו במימון הממלכתי לתשלום הוצאות. כך, למשל, סיעת ישראל ביתנו כללה בחשבונותיה הוצאות בגין נסיעות שונות לחו"ל של העומד בראשה, ליברמן, ובעלי תפקידים אחרים, בהיקף של כ-118 אלף שקל. הסיעה טענה כי הנסיעות נדרשו לצורך שמירת הקשר עם ציבור בוחרים פוטנציאליים וכן עם ארגונים יהודיים בחו"ל.

המבקר מצא כי מפלגת העבודה שילמה "דמי הצלחה" של כ-57 אלף שקל למנהל מטה הבחירות, הפרסומאי מורדי עמר, שקיבל גם שכר של 462 אלף שקל עבור שירותיו.

מהדו"ח עולה גם כי סיעות השתמשו בכספי המימון הממלכתי שניתן להן לצרוך מימון הוצאותיהן השוטפות - למתן תרומות לגופי שונים, לעמותות ולציבור.

כך למשל, סיעת גיל תרמה 25 אלף שקל לניצולי שואה; אגודת ישראל רכשה מוצרי מזון בעלות של 200 אלף שקל וחילקה לנזקקים לפני החגים; בשנה לאחר מכן היא רכשה עופות לחלוקה לנזקקים בדרום הארץ בעלות של 25 אלף שקל. חלוקה זו נעשתה במועדים סמוכים לבחירות - לרשויות המקומיות ולכנסת. היא גם שכרה דירות בעיר צפת ששימשו מטות בחירות, בעלות של 5,000-8,000 שקל לחודש עבור כל מטה. נמצא כי סכומים אלה גבוהים משמעותית ממחירי השכירות המקובלים בעיר.

סיעת מולדת שכרה 13 מטות בטבריה ושילמה לפעילים באותה רשות כ-90 אלף שקל. המבקר מציין כי פרט לעובדה שלא היתה לסיעה פעילות נרחבת בעיר זו, הרי ששכירת מטות והעסקת פעילים בהיקף כה גדול נראית מופרזת ובלתי סבירה.

בל"ד דיווחה על תשלום לעיתון עבור פרסום הודעה על תחילת לימודים אקדמיים בחו"ל (ירדן), וגיל כללה בחשבונותיה תשלומים עבור תספורת וחומרים דנטליים (עם זאת, מדובר רק ב-500 שקל).

הרשימה המעניינת ביותר: תורמי חולדאי

בחינת רשימת התורמים לסיעות השונות - הן בבחירות לכנסת והן בבחירות לרשויות המקומיות - מעלה שמות מעניינים. הרשימה המעניינת ביותר היא רשימת התורמים לראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי.

בין התורמים: הזוג חיים ו-ורדה סאמט תרמו 5,000 שקל (הוא עורך דין מסחרי מוכר, היא שופטת בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב); ליזי ודניאל דורון - 5,000 שקל (הוא נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר וכיום רואה חשבון עצמאי, היא סופרת מצליחה).

פרט להם, תרמו לחולדאי אלפרד אקירוב - 5,000 שקל; אלי ברקת, מבעלי BRM, ואחיו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת - 2,000 שקל; אתי וגבי רוטר, בעלי קסטרו - 2,000 שקל; אפרים קונדה, גיסו לשעבר של חיים רמון - 2,000 שקל; ג'ני ברנדס, אשתו של עורך דין ההיי-טק חנינא ברנדס - 2,000 שקל; גבי פיקר, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - 2,000 שקל; עו"ד דב ויסגלס, לשעבר מנהל לשכת ראש הממשלה - 2,000 שקל.

עו"ד דורון כהן, מקורבו של שר הביטחון אהוד ברק וגיסו לשעבר - 2,000 שקל; דורון סבג, בעלי חברת ההשמה ORS ואספן אמנות - 2,000 שקל; רו"ח יגאל בריטמן - 2,000 שקל; איש העסקים יורם פטרושקה, אביו של אורני פטרושקה - 2,000 שקל; איש שוק ההון רונן צלניר - 2,000 שקל; שלום זיידלר, מבעלי ויסוצקי - 2,000 שקל; עו"ד אביתר קנולר ושותפו, עו"ד דוד גילת - 1,500 שקל כל אחד.

מפלגת העבודה קיבלה בתקופת הבחירות לרשויות המקומיות את התרומות הבאות: אביגדור קפלן, לשעבר מנכ"ל כלל ביטוח - 2,000 שקל; ישראל איבצן, מנכ"ל יקבי כרמל -2,000 שקל; אביב אלגור, מבעלי 3I, שהורשע באחרונה בפרשת צינורות המזרח-התיכון - 2,000 שקל; איש העסקים אלי אלעזרא - 2,000 שקל; ברונו לנדסברג, הבעלים של סנו - 2,000 שקל; ועו"ד דוד אפרתי - 2,000 שקל.

סקירת התרומות שקיבלו הסיעות בתקופת הבחירות לכנסת ה-18 מעלה כי סיעת מרצ קיבלה התקומה הבאות: ברונו לנדסברג - 2,000 שקל; עו"ד אביתר קנולר - 2,000 שקל; איש העסקים והטייס לשעבר, גיא פורן - 1500 שקל.

סקירת התרומות שקיבלו הסיעות בתקופות השוטפות 2008, מעלה כי עו"ד אורי ברגמן תרם 2,000 שקל לסיעת קדימה.

ממפלגת "העבודה" נמסר: "מפלגת העבודה מכבדת את דו"ח המבקר. הדו"ח קובע כי המפלגה פעלה על-פי חוק ובהתאם להנחיות והכללים כפי שמשתקף בדו"ח".