הדברים החשובים שצריך לדעת לפני שקונים מכונית חדשה

עכשיו זה רשמי: השבוע אישרה הכנסת את פתיחת שוק הרכב החדש ליבוא מקביל ■ להלן מורה נבוכים קצר

השבוע התקבל בכנסת הצו שאמור לפתוח את שוק הרכב החדש ליבוא מקביל. לטובת המתכוננים לשינוי, רצ"ב מורה נבוכים קצר.

*האם כדאי לדחות קניית רכב חדש?

כמעט כל הפעילים בענף מעריכים שהיוזמות הראשונות יתמקדו בפלח היוקרה שבו מתח הרווחים גדול ולא בפלח הפרטי. סביר להניח, שהמיזמים הראשונים יהיו של סוכנויות בוטיק שיתמקדו ביבוא עפ"י הזמנה, בדומה למתווכי היבוא האישי אך עם "גב" ותמיכה כמו של היבואנים. התהליך יהיה כנראה ממושך, אומנם לא כמו ביבוא האישי אך יחלפו כמה שבועות מההזמנה ועד למכירה. כך או כך, פעילות כזו לא צפויה להתחיל בארץ לפני המחצית השנייה של השנה. הסבירות שיתחיל יבוא מקביל של רכב משפחתי פופולרי נמוכה מאוד.

*מה יקרה למחיר הרכב המשומש?

מחירי המשומשות בשלוש השנים האחרונות מושפעים ישירות ממחירי המחירון הרשמיים של החדשים. אם יבואנים מקבילים ייבאו מאסות של כלי רכב מדגם מסוים במחירי היצף ויאלצו את הסדירים להתחיל במלחמת מחירים, סביר להניח שתהיה לכך השפעה גם על מחירי המשומשות, בעיקר בפלח היוקרה. אך אם חברות הליסינג יתחילו ביבוא מקביל, יש להניח שההשפעה על מחירי המשומשות תהיה מינוריות בשל חששן מנפילת ערך הציים שברשותן. לכן, יש להניח שהם ייבאו לצריכה עצמית ולמכירה "שקטה" במחירים מוזלים.

*מה יקרה למחיר רכב שנרכש ממקביל?

נכון להיום התקנות לא כוללות רישום של אופי היבוא ברישיון הרכב. לכן, הקונה של רכב כזה מיד שנייה לא יוכל לדעת את מקורו אלא אם ירכוש רכב שעדיין נמצא באחריות.

*מה יהיה ההבדל בטיב השירות?

תקנות היבוא המקביל מחייבות את היבואן ב"קשר עם מוסך מרכזי" באחת הערים הגדולות. זהו מערך שירות הרבה פחות רחב ומחייב משל הסדירים, שכולם מחזיקים במוסכים מרכזיים משלהם או ברשת "מוסכים מורשים" בערים הגדולות, ובמערך לוגיסטי גדול של חלפים. לכן, לפחות בשלב הראשון יתרון הנוחות ואיכות השירות יהיה של הסדירים. אבל, צריך לזכור שההכנסות מתיקונים, שירות וחלפים הן מוקד רווח גדול של היבואנים. לכן, יש להניח שעם הזמן ישאפו המקבילים להקים רשת מוסכים בבעלותם או לפחות לצרף כשותפים פעילים רשתות מוסכים, יבואני חלפים וכד'. האחריות הרשמית, בכל אופן, אמורה להיות זהה לסדירים ולמקבילים.

*מה לגבי גיוון ההיצע?

התקנות החדשות יאפשרו בשלב מאוחר יותר לייבא גם דגמים שמיוצרים בארה"ב ואינם נמכרים בארץ. אופציה זו תפתח מסלול רחב להזמנת מגוון כלי רכב חדשים שעד היום יובאו רק ביבוא אישי. מנגד, אפשרות זו תעמוד גם בפני הסדירים ואפשר להניח שגם הם ירצו להרחיב את ההיצע.

*האם יופיעו שיטות מכירה חדשות?

התקנות החדשות לא מחייבות להחזיק אולם תצוגה. לכן, מקבילים יוכלו להקים מערך מכירות באינטרנט. זוהי שיטה יעילה מאוד להורדת עלויות ואם החיסכון יתגלגל לכיסו של הצרכן, לא מן הנמנע שהאפיק יהפוך אטרקטיבי. את המכוניות תמיד יהיה אפשר לראות באולמות התצוגה של הסדירים.