הסיכון לשוק המניות הסיני עלה לרמה הגבוהה מזה כשנה

כך עולה מהמסחר בשוק האופציות על מניות סיניות ■ הסוחרים חוששים מנפילות חדות בשוק המניות הסיני ■ סין, שאמורה להוביל את הצמיחה העולמית השנה, החלה לאחרונה לקרר את הצמיחה

סוחרי האופציות על מניות סיניות חוששים מירידות בשוק המניות ומוכנים לשלם הרבה כדי להתגונן מפניהן, וזאת בעקבות צעדי ההידוק המוניטאריים בהם החל הממשל הסיני לנקוט בשבועות האחרונים.

מנתוני סוכנות בלומברג עולה, כי הפער בין התנודתיות החזויה בקרב סוחרי אופציות המהמרים על המשך הירידות בתעודת הסל iShares FTSE/Xinhua China 25 Index (סימול: FXI) לבין אלה המהמרים על עליות התרחב ל-7.4% - הפער הרחב ביותר מזה כשנה, אז החל הראלי בשווקים. אתמול (ה') עמד הפער על 6.9% והוא התרחב עוד יותר בעקבות הירידות החדות הבוקר באסיה.

המשמעות פשוטה למדי: סוחרי האופציות מעריכים כי התנודתיות בשוק המניות הסיני תגבר וחוששים מפני ירידות. תעודת הסל האמורה עוקבת אחר מניות סיניות מובילות הנסחרות בבורסות בארה"ב (כגון צ'יינה מובייל ובנק ICBC) ומאז השיא האחרון שלה בנובמבר היא ירדה ב-14.7%. זאת, בעקבות החלטת הממשל להעלות את יחס הרזרבות לבנקים המסחריים כדי לרסן את ההלוואות ולקרר את הצמיחה הכלכלית, בשל החשש מהתפרצות אינפלציונית. המשקיעים מוטרדים גם מהאפשרות שהועלתה בקרב אנליסטים בעולם, לפיה הממשל הסיני יאפשר ייסוף של היואן, מה שיקרר את הייצוא מסין ויפגע בצמיחה.

הממשל הסיני, שהשיק תוכנית תמרוץ בהיקף של 586 מיליארד דולר בדצמבר 2008 והאיץ מאז את קצב הצמיחה, מודאג מהאפשרות שיתפתחו בועות נכסים בסין (בייחוד בשוק הנדל"ן) ולכן נוקט בצעדים הללו. לפי נתוני קרן המטבע העולמית, סין צפויה לצמוח השנה ב-9.7% ולהוביל את הצמיחה בכלכלה העולמית, כך שהמשקיעים מוטרדים מאפשרות של פגיעה בצמיחה בסין שעלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית העולמית.

נתונים נוספים שאספה סוכנות בלומברג ממחישים עד כמה חוששים סוחרי האופציות מירידות במניות הסיניות. מספר חוזי המכר (PUT) הפתוחים על תעודת הסל האמורה עלה ב-8.8% בשבוע החולף והגיע ל-1.43 מיליון במספר - הגבוה ביותר מאז נובמבר. במקביל, מספר חוזי הרכש (CALL) ירד ב-4.4% לכ-660 אלף בלבד.

תעודת הסל נסחרת היום במחיר של כ-39 דולר למניה, אולם לפי נתוני בלומברג הפוזיציה שהמשקיעים פתחו באופן הכי אגרסיבי בשבועיים האחרונים הייתה פוזיציית PUT לחודש מאי בשער של 28 דולר, קרי ירידה של 28% עד חודש מאי. פוזיציה זו זינקה פי 23 ל-34.2 אלף חוזים.