להיכנס למוח של מייסדי גוגל: כיצד פייג' וברין מקבלים החלטות

מי מאיתנו לא תהה כיצד חושבים הגאונים שחתומים על מהפכות גדולות ■ ספר חדש חושף דיוקן של השניים שהביאו לעולם את מנוע החיפוש המצליח ושינו לתמיד את הדרך שבה אנו גולשים ברשת, לטוב או לרע

מי מאיתנו לא תהה כיצד חושבים הגאונים שחתומים על מהפכות גדולות. מה עובר בראשם כשהם ממציאים עוד משהו שלא נוכל להסתדר בלעדיו דוגמת אלכסנדר גרהם בל, ממציא הטלפון; אלברט איינשטיין, הוגה תורת היחסות; או אפילו לארי פייג' וסרגיי ברין, שני הצעירים שהביאו לעולם את מנוע החיפוש גוגל ושינו לתמיד את הדרך שבה אנו גולשים ברשת, לטוב או לרע.

פייג' וברין הם גאונים מדור אחר. צעירים יותר, נמרצים יותר, תחרותיים יותר, וכן - עשירים יותר - ואולי בגלל זה הם לא פחות מסקרנים מבל או איינשטיין, לפחות בעיני הסופר ריצ'רד ברנדט, שהחליט לאחרונה לחקור את מוחם של השניים ופרסם ספר בשם "Inside Larry & Sergey's Brain".

כפי שמתארים באתר Seeking Alpha, מדובר בספר המצייר דיוקן של השניים שמסייע לקוראים להבין מה גרם לחברה להיכנס לשוק הסיני - כשהיא מקבלת על עצמה מידה מסוימת של צנזורה - ולאיים ביציאה ממנו לאחר מאבק לא קל מול הממשל הסיני. לפני כחודש ימים הודיעה גוגל כי תחשוב מחדש על פעילותה בסין, לאחר שהאקרים תקפו את חשבונות הדואר האלקטרוני של החברה (ג'ימייל). הממשל הסיני הכחיש את מעורבותו, וכך גם שתי אוניבריסטאות סיניות שהואשמו בסוף השבוע בתקיפה.

"בימים שבהם כמעט כל חברת ענק אמריקנית מנסה להרחיב פעילות בסין, גוגל קיבלה החלטה שנויה במחלוקת, שעלולה לפגוע בה משמעותית", מציין האתר Seeking Alpha, ושואל: מה חשבו מייסדי גוגל כשקיבלו החלטה, שברור היה שתיצור מהומה פוליטית.

ואת התשובה מנסה Seeking Alpha למצוא בספר של ברנדט, שאמנם נכתב בטרם הודעת גוגל האחרונה, אך "יכול לספק תובנות לגבי האופן שבו חושבים מייסדי גוגל על עסקים בסין. יתרה מזאת, הספר מאפשר לקוראים להציץ לנפש של מייסדי גוגל, ולהסיק מסקנות על יזמות באופן כללי. עבור מי שמשקיע בחברות צעירות, תובנות אלה הן רבות ערך".

לדברי האתר, "ברנדט מצליח לספק לקוראים רקע שופע חיים על השניים, והוא עושה מאמץ גדול יותר לשרטט קווים מחברים בין הערכים שלפיהם הם עובדים, לבין מספר החלטות שקיבלו ונראו בהתחלה כ'משוגעות', אך הובילו להצלחת החברה".

אידיאליזם או חוש עסקי מפותח

האידיאליזם של גוגל אינו סוד. למען האמת, האידיאלים של פייג' וברין זכו לא פעם לתגובות נלעגות, והספר של ברנדט מסביר כיצד הצעידו השניים את גוגל על מסלול ההצלחה עם נקודת מבט אידיאליסטית, שלבסוף הבדילה את גוגל מחברות אחרות.

אולי ההחלטה החשובה ביותר של גוגל הייתה לא להרשות למפרסמים לרכוש את דירוגם בתוצאות החיפוש, ולהפריד בין הפרסום לבין תוצאות החיפוש. בשנותיה הראשונות, גוגל יכלה למקסם רווחים בטווח הקצר אם הייתה נוקטת גישה פחות אידיאליסטית. בטוח שהחברה התקשתה לעמוד בפיתוי. מייסדי גוגל לא באו ממשפחות עשירות, והיו לחוצים להשיג רווחים. בסופו של דבר, ההחלטה להעמיד במקום הראשון את צורכי החיפוש של המשתמש פגעה אולי ברווחיות בטווח הקצר, אך יצרה את האמון שלו הייתה זקוקה החברה כדי להמשיך ולהצליח.

בעד ונגד כניסה לסין

מייסדי גוגל התחבטו בנוגע לשאלת הצנזורה מספר שנים בטרם החליטו להיות כפופים למספר מגבלות כתנאי לכניסתם לסין. ברנדט מקדיש פרק מיוחד לפעילות החברה בסין, וטוען כי השניים מעולם לא הפסיקו להיות נחושים במאמציהם לתרום לשינוי חיובי בחברה הסינית. גוגל הייתה למנוע החיפוש הראשון שהודיע למשתמש אם תוצאות החיפוש עברו צנזורה, ועובדה זו כשלעצמה סייעה לחשוף את מאמצי הממשל לצנזר מידע ברשת.

קשה להישאר ציניים לנוכח מהלכיה האחרונים של גוגל בסין. נכון לרגע זה, ההחלטה עלולה לפגוע ברווחי החברה, בדומה להחלטה שלא לדרג את המפרסמים בימיה הראשונים. אך ייתכן שגוגל נוקטת מהלך שבטווח הארוך ימקסם את רווחיה אם הממשל הסיני יתרכך.

גאונות ועבודה קשה

לפייג' ולברין יש מנת משכל גבוהה מהממוצע, אך השניים מוכנים גם לעבוד מאוד קשה, ומצאו דרך להקים את גוגל ללא השקעות גדולות. הם התחילו במוסך, והשתמשו בציוד יד שנייה או מאולתר.

מנת משכל, עבודה קשה ואומץ הם תכונות נדרשות לכל חברת סטארט-אפ מוצלחת, אך לבד אין בהן כדי להפוך את החברה לסיפור הצלחה. מה שהפך את גוגל לסיפור הצלחה ענק הוא מה שבתחילה נתפס על ידי אחרים כ"שיגעון" או אף "אי שפיות" מצידם של שני המייסדים.

תמשיך למשוך אש

ברנדט מודה כי גוגל תמשיך להיות שנויה במחלוקת, והאתרSeeking Alpha טוען כי ספרו נותן שירות חשוב לאותם אנשים שרוצים "לדלג" מעל רעשי הרקע ולהבין יותר טוב מה הפך את פייג' וברין ליזמים מוצלחים. "מהספר עולה התחושה כי השניים 'יטלטלו את הספינה' בעולם הטכנולוגי גם בעשורים הבאים", נכתב באתר.