התמ"ג של תאילנד צמח ב-5.8% ברבעון הרביעי של 2009

בינואר זינק הייצוא מתאילנד ב-30.8% והגיע ל-13.7 מיליארד דולר ■ בדצמבר 2009 ביקרו בתאילנד כ-1.7 מיליון תיירים - עלייה של 40.8% ■ שר האוצר של תאילנד זכה בפרס "שר האוצר הגלובלי של השנה" של מגזין "בנקר"

התמ"ג של תאילנד צמח ב-5.8% ברבעון האחרון של השנה שעברה לעומת אותה תקופה בשנת 2008, בעקבות העלייה בייצוא ובמספר התיירים. כך מסר היום (ב') מכון ממשלתי תאילנדי.

לדברי אמפורן קיטיאפורן, מזכ"ל הוועד הלאומי לפיתוח כלכלי וחברתי (NESDB), היה זה הרבעון הראשון שנרשמה בו צמיחה חיובית בשנת 2009, שבה התכווצה הכלכלה בכללותה ב-2.3% - נתון נמוך מהתחזיות, שעמדו על 3% ומעלה.

אמפורן ייחס את הביצועים החיוביים ברבעון הרביעי להתעוררות במגזרי הייצוא והתיירות. הייצוא החל להתעורר בנובמבר עם ההתאוששות שנרשמה בביקושים המערביים. בינואר זינק הייצוא ב-30.8% והגיע ל-13.7 מיליארד דולר.

גם תיירים זרים החלו לחזור לתאילנד, לאחר שהתרחקו מהמדינה בעקבות המהומות חסרות התקדים של שנת 2008, שבשיאן השתלטו מפגינים על שני נמלי התעופה של המדינה והשביתו אותם למשך עשרה ימים. בחודש דצמבר 2009 ביקרו בתאילנד כ-1.7 מיליון תיירים - עלייה של 40.8% לעומת מספרם באותה התקופה בשנה שלפני-כן.

אמפורן הסביר שלמרות השיפור בביצועים בחודשים האחרונים, כלכלת תאילנד קשורה עדיין באופן הדוק לכלכלת העולם - העלולה לחוות מיתון נוסף בחצי השני של 2010. לדברי אמפורן, הוועד חוזה שהתמ"ג יצמח ב-3.5% עד 4.5% השנה, בהנחה שהמדינה לא תיקלע לחוסר יציבות פוליטי ממשי.

מחאות נוספות דווקא צפויות בקרוב: בית המשפט העליון צפוי לפסוק ביום ו' אם המדינה תוכל להחרים כ-2 מיליארד דולר הנמצאים בחשבונות בנק מוקפאים של משפחתו של ראש הממשלה לשעבר תקסין שינאווטרה. תקסין, איל תקשורת שנבחר לראש הממשלה ב-2001, נהנה מתמיכה רבה בקרב החקלאים והעניים במדינה, בשל המדיניות הפופוליסטית שהנהיג בשתי הקדנציות שלו בתפקיד.

שר האוצר התאילנדי זכה בפרס "שר האוצר של השנה"

נציין כי שר האוצר של תאילנד, קורן צ'אטיקבאניג', זכה בפרס "שר האוצר הגלובלי של השנה" של מגזין "בנקר".

ב"בנקר" מתואר צ'אטיקבאניג' כמי ש"הנהיג תוכנית רפורמות אקטיבית ונרחבת, שהצליחה להחזיר את כלכלת תאילנד למסלול, לאחר שנים של קיפאון כלכלי ושינויים ממשלתיים תכופים".

קורן צ'אטיקבאניג', שנולד בבריטניה והתחנך באוניברסיטת אוקספורד, קיבל את הפרס היום (ב'), והוא יודע בוודאי שעומדת בפניו משימה לא פשוטה כלל: שיקום כלכלתה של תאילנד ועידוד הצמיחה שלה, על רקע מתיחות פוליטית והתגברות המחאה נגד ממשלתו.