השווקים באירופה טיפסו בעקבות וול סטריט; הפוטסי עלה 0.5%

הנתונים הסופיים מאשרים: הצמיחה בגרמניה נבלמה ברבעון הרביעיהונג קונג העלתה המס על דירות יוקרה ■ סין הורתה לבנקים להפסיק להעניק הלוואות לקרנות השקעה המגובות בממשל המקומי

השווקים המובילים באירופה סגרו הערב בעליות שערים, לאחר שקיבלו רוח גבית מדבריו של יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי שהבהיר כי אין בכוונתו להעלות את הריבית במשך זמן ארוך, זאת כל עוד נרשמת חולשה בשוק העבודה והאינפלציה אינה מרימה ראש. דברים אלו עודדו גם את המדדים מעבר לאוקיינוס האטלנטי להתחזק. מגזר מניות הבנקים היה זה שהוביל את המגמה החיובית.

נציין כי עם פרסום דבריו של ברננקי ביחס להותרת הריבית בארה"ב ברמתה הנוכחית, הגיב שוק המט"ח העולמי בהיחלשות של הדולר ובהתחזקותו של האירו בשיעור של כ-0.5% לרמה של 1.357 דולר לאירו.

בלונדון בלטה מניית HSBC בעליות של כ-2.5% בהמתנה לפרסום דו"חות ביום ב' הקרוב. גם מניותיהן של רויאל בנק אוף סקוטלנד ולוידס ו-UBS בלטו לחיוב.

מוקדם יותר נסחרו השווקים באירופה בטריטוריה השלילית לאחר פרסום נתוני התמ"ג הסופיים בגרמניה שהצביעו על בלימת הצמיחה בכלכלה החזקה ביותר בגוש האירו.

המדדים המובילים באסיה סגרו בירידות שערים, בהמשך לנעילה השלילית אמש (ג') בוול סטריט ולאחר שמדד אמון הצרכנים בארה"ב נפל לשפל של 10 חודשים בפברואר.

מדד ניקיי של טוקיו ננעל בירידה של 1.5%. מדד MSCI אסיפה פסיפיק מאבד 1.4% ל-117.37 נקודות לאחר שביומיים הקודמים עלה ב-3.2%.

"מדד אמון הצרכנים בארה"ב שוב יצר עצבנות באשר לשברירותה של ההתאוששות מהמשבר הפיננסי העולמי", אמר נאדר נאימי, אנליסט בבית ההשקעות AMP בסידני, אוסטרליה.

הנתונים הסופיים מאשרים - הצמיחה בגרמניה נבלמה ברבעון 4

נתוני התמ"ג הסופיים בגרמניה הצביעו על כך שהצמיחה הכלכלית בכלכלה הגדולה באירופה קפאה בשלושת החודשים האחרונים של 2009.

התמ"ג של גרמניה לא השתנה במהלך הרבעון הרביעי של 2009, כאשר היקף הסחר הוסיף 2% לתמ"ג כתוצאה מירידה ביבוא ועלייה ביצוא. הצריכה הפרטית הורידה את התמ"ג ב-0.6% והנזילות במלאים הקטינה את התמ"ג ב-1.2%, כך שבסופו של דבר הנתון לא השתנה.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מעריכים כי "נתונים אלה מחזקים את ההערכות כי הבנק האירופי המרכזי יותיר את שער הריבית על שפל של כל הזמנים למשך זמן ארוך אשר יוביל למעשה להתפתחותו של פער ריביות לטובתו של הדולר האמריקני. התפתחות שכזאת תכביד מאוד על המטבע המאוחד".

סין ממשיכה לקרר את שוק האשראי

שבועיים לאחר שהבנק המרכזי של סין העלה את יחס הרזרבות, החליט גם המפקח על הבנקים לפעול לקירור שוק האשראי במדינה. המפקח על הבנקים בסין (CBRC) הורה למלווים להפסיק להעניק הלוואות לקרנות השקעה המגובות בממשל המקומי.

המהלך נועד להדק את תנאי האשראי לאור חשש להיווצרות בועה של הלוואות בעייתיות. המהלך ישפיע בעיקר על קרנות השקעה שהשתמשו בערבויות של ממשלות מקומיות שלא החזיקו בהון עצמי קיים והתבססו על הכנסות עתידיות בלבד.

בנוסף לכך, המפקח הורה לבנקים לבדוק את ההלוואות שהעניקו לפרוייקטים פיננסים שגובו על ידי ממשלות מקומיות.

בנפרד, ה-CBRC הורה לבנקים להקפיא את מתן ההלוואות לחברות הנדל"ן שמעוניינות לרכוש שטחים לבנייה.

בהונג קונג מעלים המס על דירות יוקרה

הממשל בהונג קונג החליט לקרר את שוק הנדל"ן באי ולהגדיל את ההיצע באמצעות העלאת המס על דירות יוקרה. מס הרכישה על דירות הנמכרות ביותר מ-20 מיליון דולר הונג קונג (2.6 מיליון דולר) ייעלה ל-4.25% משווי הדירה מ-3.75%. כך אמר שר האוצר של הונג קונג, ג'ון צ'אנג, בנאום על תקציב הממשלה לשנה הפיסקלית שתתחיל ב-1 באפריל.

הממשל בהונג קונג מתכנן גם לפרסם יותר מכרזים לפיתוח מייזמי נדל"ן, הכל בהתאם לתנאים בשוק. הריביות על משכנתאות שנמצאות ברמה הנמוכה ביותר מזה שני עשורים, הזניקו את מחירי הדירות בהונג קונג ב-29% בשנה האחרונה.

רוכשי דירות היוקרה לא נבהלו מהדרישה לתשלום מקדמה של 30% עד 40% מגובה הנכס ולכן הממשל החליט להעלות את המיסים.

BoCom יגייס 6.14 מיליארד דולר

מניית BoCom ריכזה עניין לאחר שהבנק הודיע על כוונתו לגייס 42 מיליארד יואן (6.14 מיליארד דולר) באמצעות הנפקת זכויות לבעלי המניות בהונג קונג ושנחאי. הבנק החמישי בגודלו בסין יציאה 1.5 מניות לכל 10 מניות במחיר עתידי שעדיין לא נקבע.

EADS מרכזת עניין לאחר שהודיעה כי חתמה על עסקה להצלת תוכנית A400M להובלת מטוסים צבאיים.

רשת המלונות אקור הודיעה כי תחלק את עסקייה לשתי חטיבות נפרדות.

ענקית הכרייה BHP ביליטון מרכזת עניין לאור חשש מירידה בביקושים למתכות ברחבי העולם.

מניית קנון ש-79% ממכירותייה מגיעות מארה"ב, איבדה גובה לאור ירידת מדד אמון הצרכנים בארה"ב.

בזווית הישראלית, שח"ל טלרפואה פרסמה את דו"חות שנת 2009. ההכנסות בשנת 2009 עלו ב-14.4% והסתכמו ב- 47.9 מיליון דולר. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) גדל ב-27.5% ל- 11.6 מיליון דולר. הרווח הנקי לשנת 2009 גדל ביותר מפי 2 והסתכם ב-5.4 מיליון דולר.

ג'י.טי.סי פולין , חברה בת של קרדן, מתכננת לגייס 1.5 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח.