סין ממשיכה להדק האשראי: תקפיא ההלוואות לקרנות השקעה

המפקח על הבנקים בסין הורה למלווים להפסיק להעניק הלוואות לקרנות השקעה המגובות בממשל המקומי ■ הורה לבנקים להקפיא את מתן ההלוואות לחברות הנדל"ן ■ הבנקים המסחריים בסין יעלו מחר (ה') את יחס הרזרבות

שבועיים לאחר שהבנק המרכזי של סין העלה את יחס הרזרבות, החליט גם המפקח על הבנקים לפעול לקירור שוק האשראי במדינה.

המפקח על הבנקים בסין (CBRC) הורה למלווים להפסיק להעניק הלוואות לקרנות השקעה המגובות בממשל המקומי. המהלך נועד להדק את תנאי האשראי לאור חשש להיווצרות בועה של הלוואות בעייתיות.

המהלך ישפיע בעיקר על קרנות השקעה שהשתמשו בערבויות של ממשלות מקומיות שלא החזיקו בהון עצמי קיים והתבססו על הכנסות עתידיות בלבד.

בנוסף לכך, המפקח הורה לבנקים לבדוק את ההלוואות שהעניקו לפרוייקטים פיננסים שגובו על ידי ממשלות מקומיות.

בנפרד, ה-CBRC הורה לבנקים להקפיא את מתן ההלוואות לחברות הנדל"ן שמעוניינות לרכוש שטחים לבנייה.

הממשל הסיני הורה לבנקים המסחריים להגדיל את יחס הרזרבות על מנת לרסן את קצב מתן ההלוואות במדינה. זו הפעם השנייה החודש שהממשל נוקט בצעד של הידוק מוניטארי, אשר נועד לקרר את הכלכלה הרותחת של סין.

לפי החלטת הבנק המרכזי הסיני מלפני כשבועיים, הבנקים המסחריים יעלו את יחס רזרבות המזומנים ב-0.5% החל ממחר, ה-25 בפברואר. יחס הרזרבות עומד היום על 16% עבור הבנקים הגדולים ו-14% עבור הקטנים. זוהי הפעם השנייה החודש שהבנק נוקט בצעד כזה. החשש של סין מובן למדי. האשראי במדינה הסתכם ב-1.4 טריליון דולר בשנה החולפת והאינפלציה התרוממה לכ-2%, בעיקר על רקע העלייה החדה במחירי נכסי הנדל"ן.

משמעות המהלך של סין פשוטה למדי. הבנקים המסחריים יצטרכו לשים בצד יותר פיקדונות ביחס לאשראי שהם מספקים, מה שמגביל את יכולתם לתת אשראי לחברות ולפרטיים. אותו אשראי זרם בעורקי הכלכלה הסינית במלוא המרץ מאז השיק הממשל את חבילת התמרוץ הזכורה בדצמבר 2008 (בהיקף של 586 מיליארד דולר) והניע מחדש את גלגלי הצמיחה. ואולם, לאחר שסין חזרה ברבעון הרביעי של 2009 לצמיחה של 10.7% (בקצב שנתי), התחילה האינפלציה להרים ראש והממשל החל ללחוץ על הבלמים.