מבחן דרכים: ההאצ'בק מציעה קסם צרפתי בגירסה מודרנית

המגאן פלואנס החדשה, שמושקת בימים אלה בישראל, צלחה בהצטיינות נסיעה איטית על כבישים עירוניים מלאי מהמורות וזרמה באלגנטיות על כבישים מפותלים

פרויקט הרכב החשמלי של "בטר פלייס" ניצב כיום בפני כמה אתגרים רציניים בשוק הרכב הישראלי. הפרויקט יצטרך להרגיל את הנהג הישראלי לנטוש את תחנות הדלק לטובת נקודות טעינה ועמדות החלפת סוללות; לשנות את הרגלי הנסיעה והשימוש; להתרגל לרכב ללא רעש ועם תגובת מנוע שונה מהרגיל ולאמץ רכישה של "חבילות קילומטרים", או איך שיקראו לתוכניות המנויים של החברה, כאשר יצאו לשוק ב-2011.

אבל האתגר הגדול ביותר שממתין ליזמי הפרויקט, יהיה לשכנע את רוב ציבור הרכב המשפחתי בישראל לנטוש את הנאמנות המסורתית לתוצרת יפן וקוריאה ולעבור באופן קולקטיבי למכונית משפחתית אחת מתוצרת צרפת - רנו מגאן - שתהיה האופציה החשמלית היחידה בהיצע של החברה, לפחות בשלבים הראשונים של החדירה.

המשמעות של מספרי המכירות החזויים של בטר פלייס, לפיהם ימכרו בשנה הראשונה יותר מ-1,000 מכוניות חשמליות בחודש וכפול מכך בשנה השנייה והשלישית, היא שבתוך זמן קצר אמורה המגאן החדשה להפוך לאחת משלוש המשפחתיות הנמכרות בישראל ולקרוא תיגר על ענקי מכירות כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה.

האם יעד כזה הוא ריאלי? האם "בטר פלייס" תצליח לבצע "אירופיזציה" של שוק הרכב הישראלי - משימה, שבה נכשלו משווקים רבים וטובים במשך שנים? נצטרך לחכות ולראות. בינתיים עורכת סדרת המגאן החדשה את ההיכרות שלה עם הלקוח הישראלי באמצעות גרסאות בעלות מכללי הנעה מקובלים ומנועים לוגמי בנזין. בתחילת השנה הייתה זו גרסת הסדאן "פלואנס" וכעת יוצאת לשוק גם גרסת ההאצ'בק, שנמכרת באירופה מזה כשנה ומשווקת אצלנו תחת השם "מגאן פלואנס".

אינפו: רנו מגאן האצ'בק 2010
 אינפו: רנו מגאן האצ'בק 2010

דגש על איכות החומרים

חיצונית, המגאן 5 דלתות היא מכונית עדכנית ונאה. מחלקת העיצוב של רנו זנחה מאחוריה לחלוטין את העיצוב האוונגרדי של המגאן האצ'בק הקודמת, שמעולם לא זכתה לאהדת הציבור הישראלי, והמירה אותו במראה סולידי - כמעט גרמני - שפונה למכנה משותף רחב ככל האפשר. זוהי מכונית מוצקה ועגלגלה, עם יציבה רחבה על הכביש, "שרירים" תפוחים מאחור, זנב נקי ופרופורציות גובה/רוחב נדיבות. תיאורטית, עם בחירה בגלגלים רחבים מספיק, היא אפילו יכולה להציב רגל בנישת "רכבי הצעירים" מול סיאט ליאון ושות'.

גם תא הנוסעים פונה למכנה משותף רחב. למגאן האצ'בק יש עמדת פיקוד זורמת, ברורה וקלה לתפעול, ששמה דגש רב על איכות החומרים ואיכות הגימור. לוח המחוונים מוקף במשטחים פלסטיים רכים למגע, מתגי הפיקוד מוצקים ופועלים חרישית וכל העסק מוברג למקומו בצורה מוקפדת מבלי כל ציוצי מחאה, אפילו על כבישים משובשים.

המושבים נוחים וגם הנדסת האנוש טובה, למעט צביר מתגי הפיקוד "הלווייניים" שמותקן על עמוד ההגה ושולט על מערכת הקול, הטלפון ובקרת השיוט. זוהי פרברסיה ידועה של היצרנים הצרפתים ותפעולה דורש מהנהג מיומנות של פסנתרן.

המרווח מאחור אינו ענק כמו בפלואנס או בשברולט קרוז אבל הוא בהחלט תחרותי מול דגמים כמו יונדאי I30 ושאר דגמי האצ'בק פופולריים. המושב האחורי מעוצב היטב עבור שלושה נוסעים ומרווח הראש והכתפיים טוב מהממוצע.

תא המטען מציע נפח סביר ביחס להאצ'בק ודלת ההטענה גדולה ורחבה מספיק לצורך העמסת עגלות תינוק ושאר מטענים חורגים.

החיפוש אחרי "השראה גרמנית" גרם ליצרנים הצרפתים לנטוש בשנים האחרונות את נוחות הנסיעה לטובת מתלים קשיחים, שמספקים בקרת גוף הדוקה בנהיגה נמרצת. שמחנו לגלות, שהמגאן האצ'בק "חוזרת לשורשים" הצרפתיים שלה ומציעה נוחות נסיעה רכה ומשובחת, שמתאימה מאד לאספלט הרעוע של ישראל. המגאן שלנו צלחה בהצטיינות משימות כמו נסיעה איטית על כבישים עירוניים מלאי מהמורות ומקפצות אחרי הגשם והפגינה נסיעה רגועה ונטולת טלטולים על כביש החוף נטול התחזוקה.

למרות רכות המתלים וצמיגים בחתך גבוה יחסית, המגאן האצ'בק הפגינה אחיזת כביש מכובדת וזרמה באלגנטיות על כבישים מפותלים. ההיגוי, שהיה נקודת תורפה מהותית במגאן היוצאת, שודרג משמעותית ולמרות שהוא לא המדויק ביותר שקיים כיום בפלח המשפחתי, הוא מספק את הסחורה למי שרוצה גם ליהנות מדי פעם מנהיגה כהלכתה.

צריכת דלק סבירה

בהשוואה לנקודת הייחוס האולטימטיבית - מאזדה 3 - המגאן ממוקמת גבוה יותר בסעיף הנוחות על מטריצת הנוחות/התנהגות כביש, ונמוך יותר בסעיף התנהגות הכביש.

רנו-ניסן עוסקת כיום בפיתוח דור חדש של מנועי טורבו-בנזין קטנים, שיציעו חיסכון מופלג בדלק ופליטה "ירוקה" וישודכו לתיבות הילוכים אוטומטית עם מצמד כפול. בינתיים, ממשיכה החברה להשתמש במנועים הקיימים ובתיבות האוטומטיות הוותיקות שלה. מנוע ה-1.6 ליטר בנזין מספק למכונית דחף סביר ביום-יום ושיוט נינוח על הכביש המהיר, אך כאשר הוא נדרש למאמץ הוא מרגיש "מתוח" ונשמע קולני. תיבת ההילוכים האוטומטית ותיקה לא פחות מהמנוע, ולמרות שהמוח האלקטרוני שלה עבר שדרוג היא עדיין נוטה לנדוד לעיתים בעצבנות ובאקראי במצבים תובעניים כמו נסיעה בעליה בתוך תחבורה צפופה ולהגיב בהיסוס לפקודות רגל.

המשתמש המשפחתי הטיפוסי לא ירגיש בחיסרון באגף הביצועים ולזכות הבידוד האקוסטי הטוב של המגאן יאמר, שהוא מצליח לעמעם את הקצוות המחוספסים של מכללי ההנעה. אבל אין ספק, ששלדה כה מוצלחת ראויה ליחידות הנעה ותמסורת עדכנית יותר.

צריכת הדלק סבירה ועם כ-11 ק"מ לליטר בנהיגה ריאלית נמרצת היא מיישרת קו עם המקובל בקבוצה.

רנו מגאן האצ'בק עולה בישראל 122 אלף שקל בגרסת הבסיס וכ-127 אלף שקל בגרסה המאובזרת יותר, שכוללת בין השאר בקרת אקלים אלקטרונית, בקרת שיוט, מערכת קול משודרגת ועוד. אלה הם מחירים כמעט זהים למחירי ה"פלואנס", גרסת הסדאן של המגאן. מי שמוכן לשמור על ראש פתוח ולא מתרגם סנטימטרים לכסף, ימצא שהמגאן האצ'בק מצליחה להציע את הקסם הצרפתי הישן במתכונת מודרנית מאד. אבל אם לוקחים בחשבון שהפלואנס נראית גדולה יותר ועתירת סטאטוס, מוסיפה עוד כמה מאות ליטרים לתא המטען וכמה סנטימטרים לא מבוטלים למרחב הרגליים מאחור, אפשר בהחלט להניח שבישראל נגזר על ההאצ'בק לחסות בצל אחותה הגדולה, עם או בלי חשמל.

מתחרות

אל שלל המתחרות האירופאיות בפלח ההאצ'בק יצטרפו השנה עוד כמה גרסאות מחודשות

פיז'ו 308

פיז'ו 308
 פיז'ו 308

הקיץ תושק באירופה ה-308 בת השלוש לאחר מתיחת פנים יסודית. למכונית החדשה יהיה חרטום בעיצוב חדש, עם גריל מפוצל ואלגנטי יותר, במקום "הפה המחייך" של הדגם הנוכחי. מאחור אפשר לצפות לפנסי LED חדשים ובתוך תא הנוסעים ניתן יהיה למצוא עמדת פיקוד בעיצוב מחודש ואבזור תקני משודרג. גם המנועים צפויים לקבל שדרוג באגף הפליטה/צריכה

טויוטה אוריס

טויוטה אוריס
 טויוטה אוריס

בתערוכת ג'נבה תוצג האוריס - גרסת ההאצ'בק האירופית של הקורולה - לאחר מתיחת פנים ושדרוג מקיף. החידושים כוללים שינויים קוסמטיים קלים בחרטום ובזנב, תא נוסעים במראה עשיר יותר ושדרוג במתלים ובספיגת הזעזועים. החידושים במנועים כוללים את תגבור ההספק של מנוע ה-1.6 ליטר ל-132 כ"ס, מה שיהפוך אותו לחזק ביותר בפלח שלו. הוא יוצע כבעבר עם תיבה רובוטית בת 6 מהירויות. לראשונה תוצע גרסה היברידית מלאה עם תיבת CVT, אם כי מחירה לא יהיה זול

פיאט בראבו

פיאט ברבו פיאט בראבו
 פיאט ברבו פיאט בראבו

הפיאט בראבו מוצגת בימים אלה באירופה לאחר מתיחת פנים קלה ושדרוג מתון של תא הנוסעים. אצלנו היא מוצעת עם מנוע 1.4 ליטר טורבו חזק וחסכוני בהספק 1.4 ליטר עם תיבה רובוטית אם כי באירופה יוצע גם מנוע 1.6 מסורתי, שמשודך לתיבה דומה