מחזור ספטמבר 2009 בבורסה: מי רוצה להנפיק וכמה?

קרוב ל-20 חברות פרסמו תשקיף מדף על בסיס דוחות הרבעון השלישי ■ זאת, בין אם בכוונתן לגייס הון בזמן הקרוב, ובין אם רק כדי לשמור לעצמן את האפשרות לעשות זאת בהמשך

סוף השבוע החולף הביא עמו גל של תשקיפי מדף, שנועדו להבטיח אפשרות של גיוס הון/חוב על בסיס דוחות הרבעון השלישי של 2009. קרוב ל-20 חברות - חלק ניכר מהן מתחום הנדל"ן - פרסמו תשקיף מדף לקראת סוף חודש פברואר, המועד האחרון להגשת תשקיף על בסיס דוחות ספטמבר. זאת, בין אם בכוונתן לגייס הון בזמן הקרוב, ובין אם רק כדי לשמור לעצמן את האפשרות לעשות זאת בהמשך.

מהלך זה צפוי לחזק את גל גיוסי האג"ח הקונצרניות שמבצעות בחודשים האחרונים חברות נסחרות, אשר התגבר בשבועות האחרונים. חלק ניכר מהחברות שפרסמו תשקיפים מתכננות לבצע גיוסים באמצעות הנפקת מניות. לשלוש מבין אלה תהיה זאת הנפקת מניות ראשונית - חברות בת של קבוצות קרדן ודורי הפועלות בתחום הנדל"ן (קרדן נדל"ן ודורי בניה בהתאמה), וחברת הביומד פרוטאולוג'יקס שבשליטת טבע.

המצב עדיין קשה

בגיוסים אלה יש כדי להעיד על התקופה החיובית שבה נמצא כיום שוק המניות, שמאפשרת לבעלי השליטה להציף ערך. עם זאת ולמרות האווירה האופטימית בשווקים (שתמכה בביקושים הגבוהים במרבית גיוסי האג"ח בחודשים האחרונים), מצבן הפיננסי של חלק מהחברות המגייסות עדיין קשה, והגיוס המתוכנן נעשה כדי לסייע להן להמשיך בפעילותן השוטפת.

כך לדוגמה, רוב סכום גיוס האג"ח להמרה של חברת מעריב החזקות, אשר מתוכנן להגיע לכ-45 מיליון שקל תמורה מיידית (ועוד 15 מיליון שקל באופציות), צפוי להיות מנותב להתמודד עם התחייבויות אג"ח קיימות בהיקף של כ-30 מיליון שקל שיש לחברה בתחילת מארס. רוב הסכום בהנפקה זו, אגב, צפוי להגיע למעריב מבעלת השליטה, הכשרת הישוב של עופר נמרודי.

11
 11