אשכנזי שבר את הכלים או את הראש?

מי מבטיח שבעתיד תחזור החלטה כמו בעניין צ'יקו תמיר? יש להוציא חקירות ושפיטה מצה"ל

העובדה שהחלטת הרמטכ"ל להדיח את צ'יקו תמיר גרמה להפתעה מלמדת עד כמה הבסיס הנורמטיבי בכל מה שקשור לצה"ל הוא רעוע. למה ההפתעה? כי על-פי הנורמות הקיימות, מצופה שמקרים כאלה מסתיימים בטיוח. בהתחלה באמת היה נראה שהרמטכ"ל אכן הולך על זה, כאשר יצא נגד פסק הדין של בית הדין המיוחד להוריד בדרגה. לא יודע מה השתנה, אבל גבי אשכנזי התעשת ועשה את הדבר הנכון, מהסיבות הנכונות.

במעשהו זה הנחית אשכנזי מהלומה להחלטת הטיוח של בית הדין לערעורים. בית דין זה, המורכב כמובן כולו מקצינים, הגיע למסקנה "פה-אחד כי מעשי המערער מחייבים תגובה שתתן ביטוי הולם ומידתי לחומרתו". ומהו אותו עונש הולם ומידתי? - ביטול פסק הדין הקודם שהוריד את תמיר בדרגה על-פי הודאתו!!!

כל אחד מחברי בית הדין לערעורים צריך להתבייש בחתימתו על ההחלטה המבישה הזאת, על-פיה קצינים בכירים שווים יותר מזוטרים ומאזרחים רגילים.

סנונית או כלום?

השאלה המסקרנת והחשובה עכשיו היא זו: האם צעדו של אשכנזי מבשר אביב נורמטיבי יותר? האם הוא שבר אל הכלים, או את ראשו על קיר? מול אשכנזי ניצבת גילדת גנרלים מטיחים ומטויחים - האם יהיו מוכנים לוותר על הפריווילגיה החיים הנוחים מעל ומחוץ לחוק? סידור העבודה הזה מושרש כל-כך עמוק בצבא, שכדי לבטלו צריך הרבה יותר מהחלטה חד-פעמית, תהיה אמיצה ככל שתהיה.

למי למי נותנים כבוד?

כבר מתגובות קצינים בכירים להחלטת הרמטכ"ל אפשר לגלות סימנים שהם לא יתנו לנורמה החדשה להשתלט על חייהם ועתידם. על-פי הדיווחים, רבים מהם מדברים על אשכנזי במושגים של בגידה ותקיעת סכין בגב תמיר. אחרים טוענים לחוסר הגינות כלפיו. אופיינית במיוחד הטענה שלא נתנו לתמיר לסיים את שירותו בכבוד. מי לא נתן? מי גרם לחוסר הכבוד של תמיר אם לא תמיר עצמו, במעשיו ובמחדליו?

הפרשה הזאת, בצירוף רבות כמותה, מאירה שוב את העובדה שאי-אפשר לסמוך על צה"ל שיעמיד את קציניו כשווים בפני החוק. אם כבר בית דין אחד "מעז" לפסוק כראוי, באים "שופטים" אחרים ומתקנים את ה"תקלה" הזאת. אז הפעם אשכנזי עשה מה שצריך.

אפשר להיות בטוחים שרמטכ"ל אחר בעתיד יחזור על כך? או שאפילו אשכנזי יעשה זאת פעם נוספת? הדרך היחידה להבטיח שקציני צה"ל יהיו אחראים בפני החוק היא להוציא את החקירות והשפיטה מידי הצבא - כפי שנעשה בשעתו במשטרה.

גיבורים ללא שם

תשומת-לב הציבור מופנית לעובדה שהקצינים היוצאים נגד אשכנזי עושים זאת בעילום שם. ועל הגיבורים האלה אנחנו צריכים לסמוך.