פרס מבקש מהממשלה לאשר שיפוץ לבית הנשיא במיליון דולר

משכן נשיאי ישראל לא שופץ כבר 40 שנה ■ פרס מבקש לקבל תרומה של חצי מיליון דולר מ"יד הנדיב" (קרן רוטשילד) שתשמש לתכנון וביצוע עבודות בבית הנשיא

לאחר שלא שופץ כ-40 שנה, ישופץ בקרוב משכן נשיאי ישראל בעלות של כמיליון דולר. ביום ביום ה' הקרוב צפויים שרי הממשלה לאשר את בקשתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, לקבלת תרומה בגובה של 500 אלף דולר לשיפוץ משכן הנשיא.

פרס מבקש לקבל תרומה של חצי מיליון דולר מ"יד הנדיב" (קרן רוטשילד) שתשמש לתכנון וביצוע עבודות בבית הנשיא. עם זאת, בבית הנשיא טוענים כי הסכום אינו מספיק לשיפוץ הבניין, שנבנה ב-1971 ומשמש לאירוח מנהיגים מכל העולם. לכן יוקצו עוד 500 אלף דולר מתקציב בית הנשיא להשלמת עבודות השיפוץ.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכן אגף התקציבים באוצר ואגף החשב הכללי תומכים בבקשה. בחוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית פרגו, שנלוותה לבקשה, נכתב כי הממשלה רשאית להתיר קבלת תרומה ציבורית, או למקרה מסוים, וכי היתר זה יפורסם ברשומות. פרגו קובעת כי אין כל חשש לניגוד עניינים בין קרן יד הנדיב לבית הנשיא וכי מטרתה היחידה של התרומה היא סיוע לשיפור מבנה בית הנשיא.

חיסכון עתידי

בבית הנשיא מבטיחים כי על סכום זה לא יתווספו עלויות נוספות בעתיד, שכן השיפוץ, שיכלול בין היתר טיפול בליקויים שונים, צפוי להביא לחיסכון גם בעלויות התחזוקה של בית הנשיא, הנגרמות כיום מאי-התאמה בין הצרכים הקיימים לבין מצבו של המבנה.

גורמים בכירים בבית הנשיא הסבירו כי "הבית דורש שיפוץ נרחב היות והוא משמש אכסניה לעשרות אירועים מדיניים, קבלות פנים של מנהיגים ומשלחות מכל העולם. אין זה ראוי שמעון האירוח הרשמי של מדינת ישראל יראה כפי שהוא נראה היום".

על שורת הליקויים הדורשים שיפוץ נמנים צנרת רקובה, חוטי חשמל וגז חשופים, נזילות, שטיחים עבשים, ריקבון ועובש על הקירות, מערכת אוורור חשופה. בבית הנשיא אומרים כי גם המזגן המותקן בטרקלין של קבלות הפנים לשועי עולם מרעיש באופן שלא ניתן להשתמש בו. "המשכן במצב תחזוקתי קשה", הוסיפו הגורמים, "אנחנו מתמודדים פה עם הזנחה פושעת של שנים".

בהצעת ההחלטה שתוגש לשרי הממשלה, מוסבר כי מאז נבנה המבנה, נעשו בו שיפוצים מעת לעת, אך לא בהיקף הדרוש כדי להתאים את השימוש שנעשה בבית הנשיא כיום. "בשל ערכו הארכיטקטוני האמנותי הייחודי של בית הנשיא, השיפוץ צריך להיעשות תוך הקפדה על שימורו של המבנה ועל יצירות האמנות הטבועות בו", נכתב בבקשה.

הקפדה על שימור

באשר לבקשה לתרומה מקרן רוטשילד, הסבירו בבית הנשיא כי מתוך הכרה בחשיבות של שימור המבנה, הביעה קרן "יד הנדיב" את נכונותה לקבל על עצמה לבצע חלק מעבודות השיפוץ של המבנה בחלקיו הציבוריים, תוך הקפדה על שימור המבנה וחלקיו הייחודיים.

בין הפרויקטים של הקרן ניתן לציין את בניית משכן הכנסת ובית המשפט העליון בירושלים, הקמת האוניברסיטה הפתוחה, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית, הטלוויזיה החינוכית, ועוד.