גושן: יוקם גוף עצמאי שיפקח על רו"ח המבקרים חברות ציבוריות

‎הגוף יוכל להטיל סנקציות, יעסיק עובדים משלו ויחליף את המוסד לסקירת עמיתים הממלא פונקציה זו כיום

רשות ניירות ערך מבקשת להקים גוף עצמאי לפיקוח על רואי חשבון המבקרים חברות ציבוריות. הגוף יחליף את המוסד לסקירת עמיתים, המשותף לרשות ניירות ערך וללשכת רואי החשבון, שממלא את הפונקציה הזו כיום - כך נודע ל"גלובס".

רשות ניירות ערך מקיימת בחודשים האחרונים מגעים בנושא זה מול משרד המשפטים. לפי התכנון, הגוף החדש ימומן בידי משרדי רואי חשבון וחברות ציבוריות.

יו"ר רשות ניירות ערך , זוהר גושן, התייחס לנושא במסיבת העיתונאים השנתית של רשות ניירות ערך אתמול (ב'). גושן אמר כי המודל החדש שיוקם יכפיף את פירמות רואי החשבון לביקורת חובה, לא וולנטרית. כמו כן, המוסד שיוקם יוכל להטיל סנקציות על רואי חשבון.

המוסד לסקירת עמיתים הוקם בידי לשכת רואי החשבון ורשות ניירות ערך כדי לפקח על יישום נוהלי ותקני הביקורת בחברות ציבוריות. המוסד מקיים ביקורת במשרדי רואי חשבון המבקרים את החברות הציבוריות - מדובר ב-6 משרדי רואי חשבון המבקרים 85% מהחברות הציבוריות; וב-21 משרדים נוספים המבקרים את ה-15% הנותרים. המשרדים הגדולים מממנים את רוב פעילות המוסד וגם מעמידים חלק ניכר מאנשי המקצוע המפקחים על ביצוע העבודה.

הרשות טוענת זה זמן רב כי המוסד לסקירת עמיתים "לא מספק את הסחורה", וכי בכוונתה לבחון מודל אחר של גוף עצמאי. לפי מודל זה, הגורמים שיבצעו את הביקורת בגוף החדש יתפרנסו מכך; הם ייבחרו על-ידי רשות ניירות ערך, יהיו עובדי הגוף, ולא יהיה להם כל קשר לענף ראיית החשבון; ככל שיהיו להם ניגוד עניינים, ייערך עבורם הסדר ניגוד עניינים.

הכוונה היא כי הגוף החדש יכלול אנשים מהאקדמיה, רואי חשבון שעובדים במשרדים ויפרשו מהם לצורך עבודה במוסד שיוקם; וכן פורשים של משרדי רואי חשבון. כמו כן, לפי ההצעה ניתן יהיה לשלב גם בעלי מקצוע אחרים, כמו עורכי דין.

סטנדרט בינלאומיים

למוסד החדש יהיה תקציב עצמאי, סמכויות תקינה וסמכויות הטלת סנקציות במקרה של איתור הפרות מצד משרדי רואי החשבון המבקרים. בראש הגוף תעמוד ועדה שתכלול יו"ר ומספר חברים שייבחרו על-ידי רשות ניירות ערך.

לפי הצעת הרשות, הגוף שיוקם יעמוד בסטנדרט בינלאומי. המשמעות היא שהמשרדים שיעברו את ביקורת הגוף החדש לא יידרשו לעמוד במקביל גם בביקורת של המוסד הבינלאומי המקביל, ה-PCAOB. זאת בניגוד למצב השורר כיום, בו המשרדים בישראל נדרשים לעמוד הן בביקורת של המוסד לסקירת עמיתים והן בביקורת של ה-PCAOB.

נשיא לשכת רואי חשבון, יגאל גוזמן, מסר בתגובה: "המוסד לסקירת עמיתים עושה את עבודתו נאמנה. המוסד עומד לשנות את מבנה ההנהלה שלו ולשלב בתוך ההנהלה אנשי ציבור מהשורה הראשונה, כדי שזה לא ייעשה אלא גם שזה ייראה - לצורך השגת יותר שקיפות. ברור שלשכת רואי החשבון תהיה מוכנה לשמור על שיתוף-פעולה עם כל גוף בכדי להראות את הרמה המקצועית הנאותה של רואי החשבון".

עופר מנירב, נשיא הלשכה לשעבר וממקימי המוסד לסקירת עמיתים, מסר כי "המהלך יביא תוך זמן קצר להוצאת המשרדים הקטנים והבינוניים ממעגל המשרדים המבקרים חברות ציבוריות וירכז את הביקורת על חברות ציבוריות למקסימום 10 משרדי רואי חשבון, מאחר שהמשרדים הקטנים לא יעמדו בכל הדרישות והמנגנונים הנלווים לתהליך הביקורת וייצאו ממעגל המשרדים המבקרים, בה בשעה שאיכות הביקורת אצלם לא נופלת מאיכות הביקורת של המשרדים הגדולים".