ההסתדרות צירפה מאות עובדים ארעיים בבנק דיסקונט

"יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, צפוי להכריז על המהלך מחר מול אלפי עובדי הבנק בכנס בת"א ■ מחר יושבתו כל סניפי הבנק

מאות עובדים במעמד "ארעי" בבנק דיסקונט הצטרפו בימים האחרונים להסתדרות, ובכוונת יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להכריז על כך מחר (ד') בפני אלפי עובדי הבנק, שיתכנסו בנמל ת"א. כך נודע ל"גלובס". ההכרזה הזו אמורה לחזק את כוחו של ועד העובדים הקבועים המצויים בעיצומו של סכסוך עבודה בבנק, שבמסגרתו יושבתו מחר כל הסניפים.

בהסתדרות ובוועד העובדים של דיסקונט, בראשות ריקי בכר, שקדו בתקופה האחרונה על מהלך מהיר במיוחד לצירוף העובדים, לאחר שנודע להם כי 2,000 העובדים הארעיים יצרו קשר עם הארגון המתחרה: "כוח לעובדים".

נציגי העובדים הארעיים נפגשו עם נציגי ועד העובדים הקבועים, ואלה המליצו להם להצטרף להסתדרות. גורמים בוועד הזהירו את העובדים הארעיים מפני הצטרפות לכוח לעובדים, בטענה כי מדובר ב"ארגון מיליטנטי" לכאורה שלא יכול להביא לעובדים הישגים של ממש. "הם עשו הכל כדי שלא נצטרף לכוח לעובדים", אמר אחד מהעובדים הארעיים בשיחה עם "גלובס". בשעות הבוקר נשלחו אל כל העובדים הארעיים מכתבים מפי ריקי בכר ויו"ר ועד המנהלים בבנק, איציק אביזוהר, המפצירים בהם להצטרף להסתדרות. אל המכתבים אף צורפו טופסי הצטרפות לארגון.

המעבר של העובדים הארעיים לארגון מתחרה יכול היה לפגוע בוועד העובדים הקבועים, שכן אם אלה היו משפרים את תנאיהם, הדבר יכול היה לפגוע בסופו של דבר בתנאים הנדיבים מאוד של העובדים הקבועים. באופן מעורר הערכה, גם ארגון כוח לעובדים בעצמו המליץ לעובדים לנסות להצטרף אל ועד העובדים הקבועים באמצעות ההסתדרות, כדי שלא ליצור פילוג באותו מקום עבודה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בדצמבר האחרון, מעמדם הנחות של העובדים הארעיים בדיסקונט מעוגן בהסכם עליו חתמו ועד העובדים הקבועים והסתדרות, מול הנהלת הבנק. ההסכם הזה מונע מהעובדים הארעיים את התנאים להם זכאים העובדים הקבועים, ומאפשר לפטר אותם בכל שלב לא שום הסבר. כמו כן, עובדים אלה מנועים לבחור ולהיבחר לוועד העובדים - ובכך נשללה מהם זכות בסיסית. כעת, העובדים הארעיים צפויים לדרוש מוועד העובדים להשתתף בבחירות הקרובות, ולהביא לכך ששליש לפחות מהחברים בוועד יגיעו מקרב הארעיים.

זאת לא הפעם הראשונה שההסתדרות בולמת את "כוח לעובדים": לאחרונה היא צירפה לשורותיה מאות עובדים מחברות שבהן פעל כבר ארגון כוח לעובדים - כך היה באוניברסיטה הפתוחה, כך בחברת "אקרשטיין" וגם בשלוש הרשתות של שירותי בריאות כללית: רשת כללית סמייל, רשת כללית אסתטיקה ורשת כללית רפואה משלימה.

בתוך כך, גם 450 עובדי דיסקונט למשכנתאות, הצטרפו לראשונה להסתדרות - וזאת לאחר שהועסקו עד היום באמצעות חוזים אישיים. בהסתדרות מזהירים מפני ניסיונות לכאורה של הנהלת דיסקונט למשכנתאות, לפגוע בהתארגנות העובדים ובמיוחד' במובילי ההתארגנות. ההסתדרות תדרוש עבור העובדים חתימה על הסכם קיבוצי, שיעגן את זכויות העובדים ויבטיח להם ביטחון תעסוקתי, בדומה לקיים בקרב שאר עובדי הבנק הקבועים.