אחמד טיבי בעקבות דיון על ערוץ 9: "ללבייב יש שליחים בכנסת"

‎‎בדיון בוועדת הכלכלה, שבו השתתפו רק חברי כנסת מהמגזר הרוסי, אושר פטור מדמי מעבר לערוץ 9 בשווי מאות אלפי שקלים בשנה‏ ■ טיבי: "כל ההתכנסות הזו היתה בשביל 700 אלף שקל שלבייב לא רוצה לשלם"

‎‎בעוד חשדות חדשים עולים נגד ראש "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, ביצעו אתמול (ג') חברי הסיעה מפגן כוח בוועדת הכלכלה והעבירו חוק בניגוד לעמדת הממשלה.

בדיון, שהיה משותף באופן חריג לוועדת הכלכלה ולוועדת העלייה והקליטה, אושר פטור מדמי מעבר ל ערוץ 9 דובר הרוסית. במהלך התכנסות הוועדה נמתחה ביקורת קשה על אופן קבלת ההחלטות, לאחר שבדיון השתתפו רק חברי כנסת מהמגזר הרוסי.

"ערוץ 9 עושה שימוש ציני בציבור הרוסי", אמר ל"גלובס" מנכ"ל ‏‏yes‏,‏ רון אילון, בתגובה להעברת החוק לקריאות שנייה ושלישית בכנסת. "זו אחת העליות המפוארות שיש כאן, והם מסתתרים מאחורי גבה בכדי להעשיר את כיסו הפרטי של הערוץ", אמר אילון.

‏מדובר בפטור פרטני של מאות אלפי שקלים בשנה, המתייחס רק לערוץ אחד בישראל. החוק קובע כי על ‏HOT‏ ו-‏yes‏ קיימת חובה להעביר את הערוצים הייעודיים (9, 24 וערוצים ערבי, מורשת וחדשות שאמורים לקום), ועל הערוצים לשלם כסף על השימוש בתשתית. באחרונה, כפי שפורסם ב"גלובס", הגיע ערוץ 24 להסדר בנוגע לדמי המעבר שלו עם הפלטפורמות.

‏בדיון הביעו נציגי משרד המשפטים, האוצר והתקשורת התנגדות לחוק. נציגת משרד המשפטים, דנה נויפלד, אמרה כי החוק דומה למתן פטור בחוק לאחד מדיירי בניין אשר אינו מעוניין לשלם ועד-בית. היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, אמרה כי ערוץ 9 ניזון מפרסומות ומקבל בכך עדיפות על פני ערוצים רוסיים אחרים המשדרים בישראל.

‏‎‎‏"תיקנו את האפליה"

‏‎‎את הסערה הגדולה ביותר גרם ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), שנכח בדיון למרות שאינו משמש כחבר ועדה. "ללב לבייב יש שליחים בכנסת", אמר בדיון וחזר על כך בשיחה עם "גלובס". "במקום לדאוג לצרכנים הם דואגים לטייקונים. ביקשתי להקריא את שמות חברי הוועדה, וכולם היו יוצאי חבר העמים. אני 10 שנים בכנסת, ואני פעם ראשונה רואה דבר כזה. העברת הדיון לוועדת קליטת עלייה זו התנהגות של קרטלים ומאפיה. החברה בישראל היא רב-תרבותית, מדוע שלמה מולה לא ישב בדיון? איפה חבר כנסת מרוקאי? כל ההתכנסות הזו היתה בשביל 700 אלף שקל שלב לבייב לא רוצה לשלם".

‏"לצערנו הטענות היו לא ענייניות, וזה גלש להערות גזעניות", אמר ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) שהגיש את הצעת החוק. "חברות ‏‏yes‏ ו-‏HOT‏ לא מקבלות דמי מעבר מערוצים אחרים ומשלמות על ערוצים רוסיים שמגיעים לחו"ל ולערוצים ייעודיים. יש פה פגיעה בשוויון. אחמד טיבי ומנכ"ל ‏yes‏ אמרו שכאילו אוליגרכים שמממנים את ערוץ 9 נהנים מזה, כאילו הם מייצגים עובדים סוציאליים. דנים פה בנושאים עסקיים. תיקנו את האפליה, וזה לגיטימי שנלך לקראת השידור דובר הרוסית".‏

‏אילטוב דחה את הטענה כאילו הוא התייצב לצד ערוץ 9 משום שהוא נותן במה לו ולעמיתיו דוברי הרוסית. "ערוץ 9 מפוקח על-ידי הגורמים הרלוונטיים, ואם הם נותנים במת יתר - הם משלמים קנסות. מן הסתם בגלל שאנחנו דוברי רוסית אנחנו שם יותר, אבל מגיעים לשם נציגי מפלגות אחרות. חוץ מזה, את מספר הפעמים שהופעתי בערוץ 10 או בערוץ 2 אפשר לספור על יד אחת".

באשר לחקירתו של שר החוץ והקשר שלה לנושא אמר אילטוב: "הדיון נקבע הרבה לפני זה".

‏"זו שערורייה", אמר מנכ"ל ‏yes‏ רון אילון, "יש פה ויכוח מסחרי בין ערוץ 9 לבין ‏yes‏, שהחוק קובע שערוץ 9 צריך לשלם, ובמקום להגיע להסדר מסחרי עושים חקיקה פרטית. אם ערוץ 9 רוצה להיות ערוץ ברודקאסט אז שייקח על עצמו את חובות ברודקאסט, כמו חברת חדשות עצמאית, שישלם תמלוגים למדינה, שיעמוד בחובות. הוא לא עושה את זה היום".‏

‏גורמים במשרד האוצר אמרו בתגובה כי "זה נטל לא נכון על ‏HOT‏ ו-‏yes‏ שישתלשל לצרכן, מישהו יצטרך לשלם על זה".

ממשרד התקשורת נמסר כי "המשרד מתנגד להצעת החוק לגבי פטור מדמי מעבר, מפני שפטור זה יפגע כלכלית בפלטפורמות הרב-ערוציות".

מערוץ 9 לא נמסרה תגובה.‏