"יומני שולה" יהיו בעוכריה

השתיקה המתמשכת של שולה זקן בחקירותיה עוד תחזור אליה כבומרנג

אחרי נאומי הפתיחה חוצבי הלהבות, הפך היום הראשון בשלב ההוכחות של משפט אולמרט לאירוע די אפור. שוטרים במדים, רובם אנשי מחשבים, עלו בזה אחר זה לדוכן העדים כדי לדווח על הפשיטה שבה תפסו את המחשבים בלשכתו של אולמרט, כולל זה של מזכירתו שולה זקן. שם, אומרת המשטרה, התגלו "יומני שולה", אותם קבצים שבהם תועדו לכאורה העברות הכספים מטלנסקי לאורי מסר.

היומנים האלה כיכבו בכותרות הראשיות לא מעט פעמים, ותופעה אחרת שכיכבה בכותרות היא שתיקתה המתמדת של זקן בחדרי החקירות. עכשיו ייתכן שדווקא השתיקה הזו תהפוך את היומנים לראיה קבילה.

ככה זה עובד: כשבאים להציג עדויות טכניות, כמו "יומני שולה", מקובל ששני הצדדים מגיעים להסכמה שתאפשר את הגשת הראיות ללא צורך בעדים. אלא שפרקליטיהם של אהוד אולמרט ושולה זקן סירבו - מה שאילץ את הפרקליטות להביא את השוטרים כדי שיעידו על אותנטיות קובצי המחשב.

לפיכך, בסופו של מצעד השוטרים הפותח את רשימת עדי התביעה, מתכוונת הפרקליטות לבקש מבית המשפט החלטת ביניים בעניין קבילותן של הראיות הללו. זאת, מתוך תקווה שהשופטים ישתכנעו מהעדויות ויאפשרו את הגשת "יומני שולה" כראיות.

אם השופטים יסכימו, אפשר יהיה להשתמש ביומנים. אם הם יסרבו, הפרקליטות תיאלץ להעלות את זקן עצמה - כעדה מטעם תביעה - ולשאול אותה לגבי היומנים.

אבל גם פה יש בעיה, כי סדרי הדין במשפט הפלילי מונעים מהתביעה לזמן נאשם אחד להעיד נגד חברו באותו משפט. אז בפרקליטות מתכננים להפריד את משפטה של זקן, המופיעה כיום כנאשמת מספר שתיים במשפט אולמרט, ולקיים נגדה הליך נפרד.

אם זקן תבחר לשתוק, כפי שעשתה עד כה, מאפשרת פקודת הראיות להגיש לבית המשפט "אמרת חוץ של עד" - כלומר: דברים שאמרה זקן מחוץ לאולם בית המשפט. העניין הוא שזקן שתקה בחקירתה במשטרה, מה שאומר שלא ניתן להגיש תמליל של עדותה.

במקרה הזה, הקבצים שמכילים את "יומני שולה" יכולים לתפקד בעצמם כ"אימרת חוץ". וכך "יומני שולה" מוצאים את עצמם, שוב, על שולחן הראיות - והפעם אפשר להשתמש בהם.

המשפט "סייג לחוכמה שתיקה", כנראה, נכון רק בתנאים מסוימים.