חיים שני: "נעודד את הביוטק אך גם ניתן לשוק לעשות את שלו"

מנכ"ל משרד האוצר בכנס המדען הראשי: תעשיית ההיי-טק בישראל, כתעשיה עתירת ידע, היא מקור לגאווה ולביטחון עצמי למובילי המדיניות הממשלתית" ■ יצויין כי אלי הורביץ, יו"ר טבע, לא נוכח בכנס בשל מצבו הרפואי

"ישיבת הממשלה לא תעסוק בקיצוצים אלא תדון בהצעת האוצר על הצעדים הפיסקליים ועל התקציב הדו שנתי, הקיצוצים ידונו בהמשך". כך אמר הבוקר (ה') חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, בכנס המדען הראשי.

אלי אופר, המדען הראשי, אמר בפתח הכנס כי "קבענו את כנס המדען חצי שנה מראש, חיים שני ויוג'ין קנדל הסכימו ברצון לבוא ולקחת חלק, אבל מהר ככל שבאו, כך הלכו. התפנה בלוז של רה"מ שעתיים אז תקעו ישיבת ממשלה והם לא פה". יצוין, כי גם אלי הורביץ, יו"ר טבע, לא נוכח בכנס בשל מצבו הרפואי, לאחר שהודיע בחודש שעבר כי הוא יוצא לחופש מחלה.

אופר דיבר על הקרן עם משרד הביטחון, כחלק מהתוכניות שנמצאות בבישול במשרד המדען: "אציין גם כי אנחנו מגלגלים כעת קרן משותפת עם הביטחון להשקעה בטכנולוגיות לתעשיות ביטחוניות. הקרן תהיה בשיתוף משאבים, כשלמשרד הביטחן יהיה חלק גדול בהקצאת התקציב לקרן. הנושא עוד בחיתולין ומקווה שיתפוס תאוצה לייצא מהכוח אל הפועל מהר".

חיים שני אמר כי "הייתי עד לפני חודשים ספורים בתעשייה ושמעתי את אנשי הממשלה מדברים על הצמחת התעשייה, שמעתי הקשבתי והמשכתי הלאה בעשייה השוטפת. רק עכשיו בחודשים שהצטרפתי לממשלה אני מבין עד כמה הצלחה של תעשייה עתירת יידע מהווה מקור לגאווה ולביטחון עצמי למובילי המדיניות הממשלתית - יש לה הערכה רבה מאוד. המציאות שבה הרבה מדינות מנסות להמציא עצמן מחדש בעקבות המשבר מעודדת חדשנות וכולם מנסים להבין מה ישראל עשתה נכון בעשורים האחרונים. זה מטיל עלינו בממשלה אחריות להבטיח שההצלחה הזאת תימשך", הוסיף.

שני אמר כי "שר האוצר ביקש ממני לבחון מה צריך לעשות כדי לדאוג לכך. הקמנו צוות שכולל נציגי אגף תקציבים, רשות המיסים ואחרים. חברנו גם לתמ"ת, המדען הראשי, המועצה הלאומית להשכלה גבוהה והות"ת, ואנחנו בוחנים בצורה אינטגרטיבית את צורכי התעשייה בטווח הקצר ובטווח הארוך. נצטרך לעודד גם תעשיות ספציפיות כמו הביוטק, נבדוק הצמחה של תחומים ספציפיים או לתת לשוק לעשות את שלו תוך נייטרליות מצידנו, ובשבועות הקרובים נפרסם ההמלצות שלנו בצורה מדורגת".

צריך לשלב כוחות

שרון קדמי, מנכ"ל התמ"ת, אמר כי נכון שאנחנו טובים אבל אסור לעצור כי סין והודו שועטים קדימה חזק. המפתח לקידום הוא בתקציב - הגשנו לאוצר את בקשת התקציב שלנו, ביקשנו 2.1 מיליארד שקל ל-2011 וסכום דומה ל-2012. בהכירי את שר התמ"ת המספרים שיאושרו יהיו קרובים לכך. מצד אחד אנחנו מתקדמים מבחינה טכנולוגית, מצד שני בנושא התעסוקה אנחנו במצב בעייתי".

"מבחינת האתגרים שעומדים בפני המשק בשנים הקרובות - אנחנו צריכים להתכונן ולהיות מוכנים לתקופת אחרי המשבר. במשבר התמודדנו יחסית טוב, היינו מוכנים והמדינה הגיבה מהר וחזק, אבל אסור לנוח על זרי הדפנה, צריך לשלב כוחות. התמ"ת והאוצר רואים עין בעין, למרות שיש מחלוקות", הוסיף.

יוג'ין קנדל, ראש המועצה לכלכלה במשרד רה"מ: "אם אנחנו מסתכלים על המוניטין של המדינה, כולם קוראים לנו אומת סטארט-אפים. יש לנו מוניטין יוצא דופן של חדשנות. היתה לי שיחה עם בכיר באחד הגופים הפיננסיים הגדלים בעולם, שאמר כי המקום היחיד שבו אני יכול לשלוח משהו ויתנו לי משהו יותר טוב הוא ישראל. זה משהו שאנחנו יכולים להתגאות בו - משרד המדען הראשי לדורותיו אחראי למוניטין הזה".

"באשר להצמחת חברות גדולות, הוסיף, "אנחנו מצד אחד רוצים לעודד יזמות מתפרצת מהסוג שיוסי ורדי מייצג, אבל מצד שני חשוב לנו שלתעשייה הזאת של המו"פ יהיה מכפיל תעסוקתי גם לתעשיות אחרות. המכפיל התעסוקתי של החברות הגדולות הרבה יותר גדול מזה של החברות הקטנות ולכן חשוב לנו מאוד להצמיח גם חברות גדולות. יש כרגע בקנה כל מיני מכשירים שאנחנו בודקים לעידוד הצמחת חברות לא על חשבון הצמחת יזמות".