הישג לשטייניץ: הממשלה אישרה הצעת התקציב הדו-שנתי

גם הכלל הפיסקלי החדש שהציעו האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה אושר ■ שטייניץ: "התקציב הדו שנתי יאפשר לממשלה הצגת תכנית ארוכת טווח, ישמור על יציבות המשק ויתרום להגדלת הצמיחה"

ממשלת ישראל אישרה את הצעת התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012, והכלל הפיסקלי החדש שהציעו משרד האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה. עוד נמסר כי הכלל הפיסקלי החדש, הקובע כי גידול ההצעה הממשלתית יהיה כפוף ליחס חוב-תוצר ולצמיחה במשק העשור האחרון, אושר ע"י הממשלה פה-אחד. בכך רושם שר האוצר יובל שטייניץ הישג פוליטי חדש. עם זאת, התקציב הדו שנתי זכה ל-6 נמנעים - 5 ממפלגת העבודה, והשר דן מרידור מהליכוד.

שר האוצר שטייניץ אמר כי "התקציב הדו שנתי יאפשר לממשלה הצגת תכנית ארוכת טווח, ישמור על יציבות המשק ויתרום להגדלת הצמיחה. בנוסף, לאחר שנים בהן הגידול בהוצאות הממשלה לא השתנה, אישרנו היום כלל פיסקלי חדש שיאפשר איזון נכון בין הגדלת התשתיות והשירותים הציבוריים לבין צמיחת המשק. כלל זה יבטיח את השמירה על משמעת פיסקלית ברורה ויסייע במשימתנו להפחתת החוב הלאומי של ישראל. צעדים אלה מהווים מהפכה של ממש במדיניות הכלכלית של הממשלה ובגיבוש תקציב המדינה".

כזכור, שר האוצר הנהיג תקציב דו שנתי לשנים 2009-2010 כחלק מהתמודדות הממשלה עם השפעותיו של המשבר בכלכלה העולמית ונוכח העובדה שבזמנו, תקציב 2009 לא אושר בכנסת. מאז, זכה התקציב הדו שנתי הראשון לתשבחות בינלאומיות של קרן המטבע הבינלאומית וגם של ארגון ה-OECD.

הממשלה החליטה כי בשלב זה יונהג תקציב דו שנתי כהוראת שעה זמנית, והדבר ייבחן בשנית במחצית הראשונה של שנת 2012. יודגש כי זו הפעם הראשונה שהכללים הפיסיקליים מוגשים לממשלה ולכנסת בשלב כה מוקדם ובמנותק מחוק התקציב וחוק ההסדרים. שתי ההצעות יונחו על שולחן הכנסת לאחר אישורן בועדת שרים לענייני חקיקה.

נזכיר, כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע היום רשמית במהלך דיון בוועדת הכספים, כי הוא תומך בתקציב דו שנתי - והדבר מהווה תמיכה פומבית ראשונה שלו בעניין. הממונה על אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, ציין כי אמנם לא ניתן לקבוע עדיין האם תקציב דו שנתי יעיל יותר מתקציב חד שנתי, אך למהלך כזה יש ערך מוסף בגין המשמעות שלו על היציבות השלטונית-כלכלית.

לעומת זאת, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התייצב היום לצידה של מפלגת העבודה וכנגד עמדתו של שר האוצר והודיע כי הוא מתנגד להעברת תקציב דו שנתי. לדבריו, בשנת 2009 היה צורך אמיתי בתקציב דו שנתי, אולם כעת הדברים השתנו.

עיני הזכיר עוד כי בשנת 2009 היה משבר כלכלי חריף, שבינתיים התמתן - "למרות שעדיין לא דעך לחלוטין", כדבריו. "תקציב דו שנתי לא יאפשר את ההתאמות לשינויים הכלכליים הדינמיים. אני חושב שיש לקיים דיון בתקציב מידי שנה. אני לא רואה סיבה שלא לחזור להתנהלות תקינה", הוא הוסיף.