בכר נגד העובדים הארעיים בדיסקונט: לא מאפשר להשפיע בוועד

בפגישת המו"מ הנוגעת לעתידם לא הורשו העובדים הארעיים להשתתף: "לא נקבל הסכם בלי לערב אותנו" ■ הוועד: "מטרתנו להפוך את העובדים הארעיים לקבועים"

בעוד רוב העיתונים חגגו אתמול (ה') את מאבקם של ועד עובדי בנק דיסקונט וההסתדרות למען העובדים הארעיים בבנק, ל"גלובס" נודע כי העובדים הארעיים חשים מרומים.

נציגי הארעיים פנו אתמול ליו"ר הוועד, ריקי בכר, ושאלו אותו אם הם יוכלו לבחור ולהיבחר בבחירות הקרובות לוועד שייערכו במאי. בכר השיב כי חוקת העבודה בבנק לא מאפשרת כרגע לארעיים להשתתף בבחירות, מה שהביא לאכזבה קשה בקרבם.

בדיקת "גלובס" מגלה כי חוקת העבודה שעוגנה בין ההנהלה לעובדים אינה מונעת את השתתפות הארעיים בבחירות, מה שמונע זאת הוא תקנון ארגון העובדים, שבאמצעות כינוס אסיפה כללית אפשר בקלות לשנותו.

כידוע, אסיפה כזאת, נערכה רק אתמול בנמל ת"א. לכאורה, אם בכר היה רוצה בכך, הוא יכול היה לשנות את התקנון כבר אתמול, ולהביא לשינוי אמיתי במעמדם של הארעיים.

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", העובדים הארעיים לא שותפו אפילו בשיחות המו"מ עם ההנהלה, למרות בקשתם המפורשת לקחת בהן חלק והעובדה כי אלה מתיימרות לקבוע את עתידם. "עם כל הכבוד לנציגי הארעיים, אין להם מה לעשות בפגישת צמרת כזו", אמר היום ל"גלובס" מקור המקורב לוועד. "אם לא יצרפו אותנו למו"מ, לא נעבור על זה בשתיקה", אמר היום ל"גלובס" אחד מראשי מאבק הארעיים. "דרשנו מבכר לא לחתום על שום דבר מבלי שנהיה מעורבים. אמנם בחרנו ללכת עם ריקי, אבל גם ריקי צריך ללכת איתנו", הוא הוסיף.

נציגות בלי מנדט

העובדים הארעיים בדיסקונט מונים כ-2,000 איש, והקבועים כ-3,800. מכאן שהארעיים יכולים לכאורה לדרוש שליש מהנציגות במועצת הוועד הארצי. אולם בוועד מאפשרים להם "לשלוח נציגים" אל ישיבות הוועד, אך מבלי להחזיק בו מנדט של ממש. "התחושה שלנו היא שבכר חושש לשתף אותנו בבחירות, בין היתר כי הבחירה בו כבר לא תהיה מובטחת", אמר אחד הארעיים.

יצוין כי במו"מ שהחל השבוע הסכימה ההנהלה להעניק קביעות לכ-400 עובדים ארעיים באופן מיידי, אולם בוועד דורשים לפחות 100-200 עובדים נוספים. כמו כן, הם דורשים לקצר את תקופת הארעיות מ-5-7 שנים, לשנתיים וחצי בלבד.

רק שלשום (ד') נדמה היה כי בכר באמת הכה על חטא העבר. "בעבר לא ראינו קדימה, ואנחנו משלמים את המחיר היום", אמר בראיון ל"גלובס TV". בכר הודה אתמול כי יצירת שני מעמדות בבנק פוגעת בעבודה המאורגנת, וכבר היום נראה כי הוא עדיין לא בשל לשינוי עמוק בגישה.

העובדים הארעיים תולים כעת תקוות בעופר עיני, שנשא אתמול נאום מרשים כשאמר: "לצערי ועדי עובדים חותמים לפעמים על הסכמים כי הם רואים רק את הכיס, אבל לא מבינים שהם מפקירים עובדים ויוצרים מעמדות, בסוף זה פוגע גם בהם".

מוועד העובדים נמסר: "מטרתנו היא להפוך את העובדים הארעיים בבנק לקבועים. אנו דורשים להעניק לאלף עובדים ארעיים קביעות ומקור פרנסה ראוי. אנו נמצאים בקשר שוטף עם נציגי העובדים הארעיים, משתפים ומתייעצים איתם בכל הליך שיעשה".