כך תבחרו נכון את כלב השמירה של המחשב שלכם

מדי חודש נעשים מאות מיליוני ניסיונות תקיפה על מחשבים, ומחשב לא מאובטח שמחובר לרשת עלול להיות מותקף תוך 4 דקות בלבד ■ מה מציעות יצרניות האנטי-וירוס, והאם כדאי לבחור בגירסה בתשלום או להוריד בחינם?

כמעט מדי יום מתפרסמות ידיעות על התקפות של האקרים, חדירת וירוסים למחשבים אישיים ורשתות ארגוניות וכן פריצה לעמודים ברשתות חברתיות. הפיכתם של המחשבים האישיים ושל החיים הפרטיים לזמינים ברשת, מכל מקום ובכל זמן, מעודדים ריבוי של ניסיונות פריצה וגניבת מידע, שמשבשים את מהלך החיים הווירטואליים התקינים.

לפי נתוני חברת אבטחת המידע סימנטק, מאז 2008 מתבצעים מדי חודש בעולם יותר מ-245 מיליון ניסיונות תקיפה באמצעות קוד תוכנה זדוני. על-פי נתוני החברה, מחשב שמחובר לאינטרנט ללא כל תוכנת אבטחה, צפוי להיפגע באופן כלשהו תוך 4 דקות בלבד.

לנוכח ריבוי ההתקפות וחומרת השלכותיהן, נוצר צורך דוחק בפתרונות הגנה הולמים. כיום, פתרונות האבטחה שעומדים לרשות המשתמשים לצורך התגוננות מתקיפות זדוניות על מחשבים מתחלקים לשני סוגים: הראשון הוא התנתקות מהרשת - פיתרון לא מאוד ריאלי ולא כל-כך יעיל. השני הוא התקנת תוכנות אנטי-וירוס ופיירוול (Firewall), שמונעות גישה של גורמים עוינים למחשב המוגן.

כיום אין כמעט מחשב שאינו מאובטח או ממוגן בצורה כזאת או אחרת ולרשות משתמש הקצה קיימים מספר תוכנות בולטות בתחום. מי שרכש בשנים האחרונות מחשב נייד חדש או מחשב נייח ממותג יעמוד בפני דילמת הבחירה באחת התוכנות עם הפעלת המחשב לראשונה. המחשב יציע לו להשתמש באחת מתוכנות האבטחה לתקופת ניסיון, חודש ימים בדרך-כלל, ואז המשתמש יוכל לבחור אם לשלם או לנסות פיתרון אחר, כמו תוכנות אבטחה ואנטי-וירוס חינמיות.

התוכנות החינמיות, אותן מציעות חברות כמו מיקרוסופט, AVG או Avast תקעו מקל בגלגלי ההצלחה של חברות האנטי-וירוס המסורתיות, שנאלצות בתקופה האחרונה להציע ערך מוסף בתוכנות שלהן כדי לגרום למשתמשים להעדיף אותן ולשלוף את כרטיס האשראי ולשלם. לכן, החברות האלה כבר פחות שמות דגש על מכירת תוכנת אנטי-וירוס עצמאית, אלא כחלק מחבילת אבטחה כוללת.

קספרסקי: אבטחת סיסמאות עם בלוטות'

חברת קספרסקי הרוסית הציגה השבוע בתערוכת המחשבים CeBIT בגרמניה את מוצר האבטחה החדש שלה, PURE. התוכנה כוללת כמה פתרונות משולבים, בהם אנטי-וירוס, בקרת הורים, הצפנת קבצים וגיבוי מידע.

אופציה מעניינת בתוכנה היא ניהול סיסמאות באמצעות בלוטות': ברגע שהמחשב מזהה, באמצעות התקן הבלוטות', את נוכחותו של הטלפון הסלולרי של המשתמש בקרבתו של המחשב, הוא מאשר להכניס אוטומטית את הסיסמה הרלוונטית לכניסה לאתר או לחשבון מסוים ברשת האינטרנט.

מנכ"ל פאוור תקשורת, נציגת קספרסקי בישראל, נעם פרוימוביץ, מסביר את החשש הגדול כיום: "המחשבים הופכים לבעלי חשיבות גוברת והולכת בחיי היומיום שלנו. הם מספקים לנו היקף גדל של שירותים, מידע, בידור ואמצעי אחסון למידע רגיש. אלא שה'זיהום' הדיגיטלי מעמיד את כל היקף הפעילות הזה בסכנה. כשאנחנו נכנסים לעולם המקוון, ובמיוחד כשהילדים שלנו גולשים באינטרנט, אנחנו חוששים מאיומים לא מעטים, בהם גניבת זהות, גניבת מידע, היתקלויות של ילדינו עם הצד האפל של האינטרנט. החשש הזה הוא הדבר האחרון שאנחנו צריכים בחיינו הלחוצים ממילא".

סימנטק: גיבוי נתונים על גבי הרשת

גם חברת האבטחה סימנטק הכריזה לאחרונה על גירסה חדשה, עת השיקה את תוכנת נורטון 360. הגירסה החדשה אמורה להציע מהירות תגובה טובה יותר להתקפות ואיומים, שמכבידה פחות על המחשב.

אחד היישומים הכלולים בה מאפשר לבחור אילו אפליקציות יעלו עם הפעלת המחשב, כשהסינון מתבצע לפי המידה שבה היישומים השונים מכבידים על המערכת. לפי סימנטק, יישום זה צפוי לשפר את מהירות מערכת ההפעלה חלונות 7 של מיקרוסופט ב-41%.

יישום נוסף שכוללת הגירסה החדשה הוא גיבוי של עד 2 ג'יגה ביט של מידע - מסמכים, תמונות, קובצי מוזיקה וסרטים ברשת, למקרה של פגיעת וירוס במחשב. הגישה לתכנים המגובים ברשת מתאפשרת באמצעות אפליקצייה ייעודית במכשירי אנדרואיד או iPhone.

מק'אפי: מהירות סריקה גבוהה יותר

גם חברת האבטחה מק'אפי, יצרנית חבילת האבטחה Total Protection 2010, מציעה גיבוי מקוון לקבצים השמורים במחשב בנפח דומה של 2 ג'יגה ביט. בגירסה החדשה שיפרה מק'אפי משמעותית את מהירות סריקת הווירוסים במחשב, ולפי הצהרתה, מדובר במהירות גבוהה ב-325% מגרסת 2009.

כמו כן, כל העדכונים בגירסה החדשה מבוצעים רק כשהמערכת נמצאת במצב פעילות מינימלית; בקרת ההורים שופרה, כך שהיא פועלת עכשיו לפי חלוקה של קבוצות גיל שונות; ומאפיין הרשת הביתי שופר גם הוא, ומסייע ביעילות רבה יותר לזהות ולחסום התפרצויות למחשב.

ESET: הגנה לפי הרגלי גלישה

חברת ESET, מפתחת תוכנת האנטי-וירוס NOD32, מציעה חבילת אבטחה בשם Smart Security גירסה 4.

חבילה זו כוללת פיירוול עם בינה מלאכותית, הלומדת את הרגלי הגלישה של המשתמשים ומייצרת אוטומטית כללים מיוחדים עבורם להבטחת גלישה שקטה.

בנוסף, ESET מבטיחה, בדומה ליצרניות האחרות, כי מדובר בתוכנה קלילה, הדורשת מעט זיכרון ולא מפריעה לשימוש התקין במחשב.

אפשר גם בחינם

פתרונות האבטחה שיצרניות התוכנה מספקות הוא מוצלח, אבל הלקוחות לא חייבים לשלם בשביל ליהנות מרמת הגנה טובה למחשב. שירותי פיירוול קיימים כבר במערכת ההפעלה חלונות ואנטי-וירוסים חינמיים אפשר למצוא ברשת ללא שום בעיה.

תוכנת האנטי-וירוס של מיקרוסופט, Security Essentials, ניתנת להורדה בחינם לכל מי שמחזיק מערכת הפעלה חוקית של החברה. מיקרוסופט מייעדת את התוכנה לבעלי מחשבים בסיסיים כמו נטבוקים ולכאלה שלא מחפשים מוצר עם יותר מדי אפשרויות והגדרות. תהליך ההתקנה פשוט מאוד והוא כמעט שלא מציע שום יכולת לשינוי על-ידי המשתמש.

חברות נוספות שמציעות פתרונות אנטי-וירוס חינמיים הם avast, כשהמוצר שלה כולל גם הגנה נגד וירוסים ממיילים ומצ'אטים. הפתרון החינמי של AVG מציע גם הגנה נגד רוגלות - תוכנות שאוספות מידע על המשתמש, מבלי ידיעתו. שתי התוכנות של החברות מגיעות כמוצר בסיסי ללא תשלום, כשהחברות מנסות באמצעותו לגרום למשתמשים לקנות חבילות אבטחה בעלויות שונות.

בסופו של דבר, המשתמשים הבסיסיים שלא מחפש שום דבר מלבד הגנה של וירוסים, לא צריכים לשלם היום על תוכנות אבטחה ועדיף להם אפילו לקחת פיתרון חינמי שלא יסבך אותם בהגדרות מיותרות. לקוחות שרוצים יכולות הגנה גבוהות יותר ושגם מאחסנים במחשב חומרים רגישים במיוחד יעדיפו כנראה לשלם כדי לקבל מוצר פרימיום.

המחשב לא לבד: אנטי-וירוס לסלולר ולמשחקים

הסיכוי לפגיעת וירוסים בטלפונים סלולריים חכמים גדל כל הזמן, ובתקופה האחרונה דווח על וירוסים שהצליחו לפגוע ב-iPhone של אפל. אך, למרות שכל אירוע כזה זוכה לחשיפה תקשורתית, כמות הנפגעים מווירוסים בסלולרי היא ככל הנראה זניחה ביותר, ועדיין קשה למצוא משתמשים שהחליטו להתקין תוכנת אבטחה על הטלפון.

חברת קספרסקי השיקה לאחרונה את Mobile Security 9.0, המתאימה לטלפונים החכמים של נוקיה ומכשירים מבוססי חלונות מובייל. חבילת האבטחה הזו מציעה יישום הגנת פרטיות, המאפשר למשתמשים להסתיר מידע על אנשי קשר שהם מעוניינים לשמור על חשאיותם. בלחיצת כפתור ניתן לסמן אנשי קשר כפרטיים, ומאותו הרגע לא יופיעו אנשי הקשר המסומנים ברשימת אנשי הקשר, ברישומי השיחות הנכנסות והיוצאות או ברישומי המסרים המיידיים. יישום אחר מציע הגנת גניבת מידע באמצעות מחיקת התוכן של המכשיר מרחוק ואיתור הטלפון באמצעות ה-GPS.

גם לקהל הגיימרים במחשב יש אנטי-וירוס משלהם: חברת סימנטק מציעה את נורטון - גירסת המשחקים. תוכנה זו כוללת השתקה של דיווחי המערכת בזמן משחק, ודיווחים על בעיות אבטחה במשחק, באמצעות מעבדת המחקר של נורטון. מלבד זה, התוכנה יודעת גם להפסיק עדכונים כשמשחק רץ ברקע על מנת לא להפריע למשתמש וכדי להפחית במשאבי המערכת המנוצלים.