קרטל הגז: קנס של 800 אלף שקל ליו"ר דורגז לשעבר, דוד שזר

‎‎נקבע כי שזר, שהיה מעורב באופן אינטנסיבי בקרטל, ביצע עבירות חמורות - אך בשל גילו הוא לא נשלח לכלא‏ ■ בנוסף נפסל שזר מלכהן כדירקטור בחברות ציבוריות למשך שנתיים

‎‎בית המשפט המחוזי בירושלים גזר קנס חסר תקדים בגובה 800 אלף שקל על יו"ר הנהלת דורגז לשעבר, דוד שזר, בפרשת קרטל הגז. השופט יצחק ענבר גם פסל אותו מלשמש כדירקטור בחברות ציבוריות למשך שנתיים.

בפרשת קרטל הגז הורשעו 4 חברות הגז - פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז - שהחזיקו בלמעלה מ-90% משוק הגז, בתיאומי מחירים וחלוקה של כלל רוכשי גז חדשים במגזר הביתי והתעשייתי. החברות וכן מרבית הנאשמים סיימו את התיק בהסדרי טיעון. שזר הודה במרבית עובדות התיק, אך נותר חלק פתוח להכרעת בית המשפט.

בינואר האחרון הרשיע בית המשפט את שזר בהיותו צד לקרטל שהתקיים בין 4 החברות. נקבע כי לצורך גיבוש ההסדרים וביצועם פעלו הצדדים באינטנסיביות רבה, בין השאר על-ידי פגישות משותפות ופניות בעל-פה ובכתב. מעשים אלה נמשכו תקופה ארוכה של מעל לשנתיים וחצי בין השנים 1994-1996.

בית המשפט קבע היום (א') בגזר הדין כי העבירות בהן הורשע שזר, שהיה מבכירי דורגז ומעורב באופן אינטנסיבי בקרטל, הינן מהחמורות בתחום ההגבלים העסקיים; נקבע כי באמצעות הקרטל נחסמה התחרות על הלקוחות החדשים במגזר הביתי והתעשייתי בשוק הגז, ובוטל כל תמריץ להתחרות על מחיר המוצרים והשירותים ועל איכותם.

בית המשפט דחה את טענת ההגנה, לפיה קרטל הגז הועיל לצרכן, וקבע כי מטרתו היחידה של הקרטל היתה הגדלת רווחי חברות הגז על חשבון הצרכן.

‎‎מאסר משמעותי

‏‎‎בית המשפט קבע כי העונש הראוי לעבירות בהן הורשע שזר הוא עונש של מאסר משמעותי לריצוי בפועל. זאת, גם אם לוקחים בחשבון את הנסיבות לקולא הקיימות ביחס לנאשם, בהן הימשכות ההליכים ותרומתו המשמעותית של שזר למדינה. ואולם, עקב גילו המופלג (86) החליט בית המשפט שלא לגזור על שזר מאסר בפועל.

בית המשפט קבע כי יש להטיל על שזר קנס כספי משמעותי שייתן משקל לשיקולי גמול והרתעה. עוד קבע בית המשפט כי נוכח מעמדו של שזר ומעורבותו העמוקה בקרטל, הרי שיש לפסול אותו מלכהן כדירקטור בחברות ציבוריות במשך כשנתיים.

את המדינה ייצגו בתיק עוה"ד אסף מוזס ותומר דגני-חנית מרשות ההגבלים העסקיים. ‏‎‎‏