לאחר 8 חודשים רצופים: כבר לא כל התשואות החודשיות חיוביות

חצי מהפוליסות המשתתפות ברווחים הציגו בינואר תשואות שליליות ■ התשואה החודשית הממוצעת בקרנות הפנסיה עמדה על 0.4%, ובפוליסות על 0.2% ■ בראש הדירוגים: מנורה מבטחים וכלל ביטוח

לאחר שמונה חודשים רצופים בהם כל קרנות הפנסיה והפוליסות המשתתפות ברווחים רשמו תשואה חיובית, בינואר נרשמה שונות בין הגופים השונים בשני השווקים הללו, כשחלקם רשמו לראשונה תשואה שלילית. התשואה החודשית הממוצעת בפוליסות המשתתפות ברווחים ("ביטוחי המנהלים") עמדה בינואר על כ-0.2%, בעוד שקרנות הפנסיה המקיפות החדשות הציגו תשואה חודשית ממוצעת של כ-0.4% על סך ההשקעות.

בראש דירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים - בהתאם לקביעת האוצר, זהו פרק הזמן שלגביו נמדדות התשואות - עומדות שתי חברות: מנורה מבטחים המובילה את הדירוג בביטוחי המנהלים, וכלל ביטוח המובילה את דירוג התשואות בקרנות הפנסיה הגדולות. יחד עם שתיהן יש לציין לחיוב גם את תוצאות בהראל. בשורה התחתונה, בכל מקרה, פעילות ההשקעות בשני האפיקים - ביטוח המנהלים והפנסיה - נעשית על ידי אותם אנשים בכל אחת מהקבוצות.

פנסיה: מיטבית עתודות בראש

ב-12 החודשים האחרונים רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה ממוצעת של 22.3% על סך ההשקעות. זוהי תשואה המתייחסת לכל תיק ההשקעות של הקרנות, כולל רכיב האג"ח המיועדות (המהוות כ-30% מהתיק הכולל), שמניב ריבית ריאלית של 4.8% לשנה. ללא שקלול התשואה מהאג"ח המיועדות, רשמו ב-12 בחודשים האחרונים קרנות הפנסיה המקיפות תשואה ממוצעת של 28.3% על ההשקעות החופשיות.

לקרנות הפנסיה המקיפות תשואה נוספת הנקראת "התשואה הכוללת". תשואה זו משקללת את התשואה על סך התיק, ואת התשואה הדמוגרפית של הקרן, הבוחנת את איכות ניהול הסיכונים הביטוחיים בקרן.

במדד זה רשמו הקרנות ב-12 החודשים החולפים תשואה כוללת ממוצעת של 23.3%. בסך הכל, בשלוש השנים האחרונות רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה כוללת שנתית ממוצעת של 6.8%, בעוד שבחמש השנים האחרונות עמד הממוצע הזה על כ-7.9% בשנה.

כאמור, את דירוג התשואות של קרנות הפנסיה הגדולות מובילה מיטבית עתודות של קבוצת כלל, שרשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-26.8% על סך ההשקעות. מיטבית עתודות מהווה שקלול של שני מסלולים נפרדים: ספיר ויהלום. כך, ב-12 החודשים האחרונים רשם מסלול ספיר תשואה כוללת של 29.7%, בעוד שמסלול יהלום הציג תשואה כוללת מצטברת של כ-25.7%.

במקום השני בדירוג תשואות הפנסיה ניצבת קבוצת הראל, ושתי קרנות הפנסיה המקיפות הגדולות שלה: הראל פנסיה והראל גילעד. בהראל מתכוונים למזג את הראל גילעד לתוך הראל פנסיה כבר בשבועות הקרובים. קרן הפנסיה המקיפה השלישית של קבוצת הראל, קרן מנוף, בולטת אף היא לחיוב, ומובילה את דירוג התשואות לקרן בינונית. מנוף רשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה של כ-23.3% על סך ההשקעות.

שתי הקרנות הגדולות בשוק, מקפת החדשה ומבטחים החדשה, סוגרות את דירוג השואות של הקרנות הגדולות עם תשואה של 18.6% ו-21.9%, בהתאמה.

מנורה מובילה בפוליסות המשתתפות

בראש דירוג התשואות של הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח ניצבת מנורה מבטחים, עם תשואה של 33.5% ב-12 החודשים האחרונים. מנורה גם רשמה את התשואה הגבוהה (0.9%) בחודש ינואר בקרן י'.

אחריה בדירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים עומדות כלל ביטוח והראל עם תשואה מצטברת של 31.7% ו-28.5%, בהתאמה.

בראש דירוג התשואות לשלוש השנים האחרונות עומדות חברות הביטוח הקטנות איילון ואליהו, עם תשואה של 19.6% ו-19%, בהתאמה.

אחריהן ניצבות שתי השחקניות הגדולות בשוק, כלל ביטוח ומגדל, שרשמו בשלוש השנים האחרונות תשואה מצטברת של 18.9% ו-18.5%, בהתאמה.

שתי החברות הגדולות בשוק בולטות לחיוב בדירוג לשלוש השנים אך בדירוג לחמש השנים האחרונות הן כבר ממש בראש הרשימה.

כלל ביטוח מובילה את דירוג חמש השנים האחרונות בענף, עם תשואה מצטברת של 49.1%, בעוד שמגדל ניצבת אחריה עם תשואה מצטברת של 49%.

מאז שנת 2004 חברות הביטוח מוכרות ללקוחות חדשים פוליסות שאינן משתתפות ברווחים, הנקראות מסלולי השקעה.

כאן, בדירוג התשואות ל-12 החודשים האחרונים, נמצאת בראש כלל ביטוח, כשאחריה, במקום השני, מדורגת מנורה מבטחים, ובעקבותיהן צועדת הראל.

22
 22