הרמטכ"ל גבי אשכנזי הגיע לוושינגטון לשיחות על איראן

רא"ל אשכנזי ייוועד עם היועץ לביטחון לאומי, יו"ר המטות המשולבים תת, שר ההגנה ושגרירת ארה"ב או"ם ■ מקורות בוושינגטון: ארה"ב מודאגת מהברחות נשק מאיראן לחיזבאללה וחמאס

הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, הגיע היום (ג') לוושינגטון לשיחות עם בכירי ממשל על מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני ועל הנסיונות המתמידים של משטר האייתאללות להבריח טילים וציוד צבאי אחר לחמאס ולחיזבאללה.

אשכנזי מתוכנן להיפגש היום ומחר עם ג'יימס ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בית הלבן; מיקל מאלן, יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, ששב לא מכבר משיחות בישראל; ד"ר מישל פורנוי, תת שר ההגנה לענייני מדיניות והאשה הבכירה ביותר בפנטגון; וד"ר סוזן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם.

דוברים ישראליים רשמיים סרבו להתייחס לשאלה האם מאמצי ארה"ב להניא את ישראל מתקיפת מטרות גרעיניות באיראן יעלו על הפרק בשיחות הרמטכ"ל, אך לדברי מקורות בוושינגטון, "סדר היום בגדול הוא איראן, עם דגש על היערכות לקראת הידוק נוסף של חגורת הסנקציות ועל הברחות הנשק מאיראן ללבנון ולרצועת עזה דרך הים ודרך היבשה".

אחת ההתפתחויות שמדאיגה את ארה"ב, כמו את ישראל, היא "מגמה של חיזבאללה וחמאס לשכפל את הטקטיקה האיראנית של התחפרות בעומק האדמה כדי למגן טילים ונשק אחר מפני הפצצות מהאוויר", אמרו המקורות.

לדבריהם, מסתמנת התקרבות גוברת בין צה"ל לצבא ארה"ב על רקע האתגרים המשותפים לשני הצבאות: לוחמה בעצימות נמוכה. במידה רבה, התנאים בעיראק ובאפגניסטאן דומים לאלה שברצועת עזה ובלבנון, ובכל הזירות בעיית מטעני הצד היא איום שטרם נמצא לו מענה מספק לגמרי.

המזה"ת כולו זרוע בנשק תלול מסלול, מסקאדים ועד קסאמים, וישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בפיתוח הגנה אקטיבית מפני טילים, נושא נוסף שנדון במגעים בין ישראל לארה"ב.

בשיחה עם רייס צפוי הרמטכ"ל להתמקד בתגובת ישראל לדו"ח גולדסטון ולפרט לפניה את המאמצים שעשתה ישראל לפני מבצע "עופרת יצוקה" ובמהלכו כדי למנוע פגיעות באוכלוסיה האזרחית. הוא אף יפרט את השיפור במרקם החיים של האוכלוסיה האזרחית בגדה, בעקבות ההקלות שהנהיגה ישראל.

אחד האירועים המרכזיים בביקור המטכ"ל בארה"ב יהיה סעודת הערב השנתית של ארגון הידידים האמריקניים של האגודה למען החייל, בניו-יורק. באירוע זה מגייסים מדי שנה מיליוני דולר למען האגודה. הרמטכ"ל ישא את הנאום המרכזי. לרמטכ"ל מתלווים 30 קצינים וחיילים שיישתתפו אף הם בסעודה.

הביקור יימשך חמישה ימים ויכלול גם ביקור בפלורידה.