"חברות בוטיק" מייצרות לעשירי תבל מכוניות ייחודיות

יצירה ייחודית על 4 גלגלים עולה בדרך-כלל כמו וילת חוף מאובזרת היטב. רק דבר אחד חסר בה בדרך-כלל: טעם טוב ■ נא להכיר, הדגמים שאף פעם כנראה לא יהיו שלכם: בופורי MKVI, קוניגסאג אגרה, מנסורי רולס-רויס "גוסט", לומה דיזיין פנאמרה, בנטלי קונטיננטל קבריו

המונח "טייקון" הגיע למערב במאה ה-19 מיפן, ופירושו המילולי הוא "נסיך רם מעלה". הוא אומץ במקור כתואר כבוד על-ידי השליטים הצבאיים של יפן, שרצו להרשים את מבקריהם מהמערב וחששו שהתואר הפשוט "שוגון" - גנרל - לא יעשה את הרושם הדרוש. לפיכך, מי שרוצה יכול לראות במילה "טייקון" מונח נרדף למונח "לעשות רושם".

גם בתעשיית הרכב זוכים הטייקונים של העולם לכבוד רב. סביב קומץ הלקוחות, שרוכשים מדי שנה מכוניות ללא מגבלות מעשיות של מחיר, של ביצועים או של טוב טעם, צמח ענף שלם של "חברות בוטיק" ושל סדנאות שיפורים ושדרוגים, שמבטיחות להעניק לרוכשים אפשרות לעשות רושם על סביבתם - כל קשר לאיכות הסביבה מקרי לגמרי - ולבטא את עצמם באמצעות יצירה ייחודית על ארבעה גלגלים, שעולה בדרך כלל כמו וילת חוף מאובזרת היטב.

רוב "יצרני הבוטיק" מתבססים על מכוניות קיימות, אם כי חלקן הולכות רחוק יותר ומפתחות מכוניות חדשות ואקזוטיות מבראשית. גם יצרני הרכב שותפים לעתים למשחק הזה, באמצעות "סדרות מוגבלות" שנמכרות במחירים מפולפלים. המקום הטוב ביותר לחוות את החידושים השנתיים בתחום הוא תערוכת ג'נבה, שבה פוגשים היצרנים את הלקוחות בסביבתם הטבעית - כל קשר לטבע מקרי בהחלט.

בופורי MKVI >> סלט אוסטרלי-מלזי

בופורי MKVI
 בופורי MKVI

בדרום מזרח אסיה יש לא מעט טייקונים, ולחלקם יש טעם - איך להגיד את זה בעדינות - ייחודי. עבורם מציעה חברת Bufori האוסטרלית מכוניות ספורט-רטרו שמיוצרות ידנית במפעל בקואלה לומפור בירת מלזיה. השראתן, כך טוענת החברה, "מגיעה ממכוניות הקופה האמריקאיות של שנות ה-30".

מהסלט האוסטרלי-מלזי-אמריקאי הזה כבר יצאו בשנים האחרונות כמה מכוניות קופה חריגות, ובתערוכת ז'נבה הצטרפה אליהן גם ה-MKVI, מכונית הארבע-דלתות הראשונה של החברה. על עיצובה של המכונית אין מה להכביר מילים, והוא ארוז במרכב שנמתח לאורך 5.34 מטרים, קצת פחות מרולס רויס פאנטום, עם בסיס גלגלים עצום של 3.43 מטרים. יש לה שלדה מתקדמת מסיבי זכוכית וקוולאר, ומנוע V8 ממקור לא ברור, שמייצר 430 כוחות סוס ו-58 קג"מ, ומביא אותה למהירות תיאורטית של 265 קמ"ש.

רשימת האופציות כוללת בין השאר קונסולה אחורית, ובה מערכת תה מלאה, כולל מתקן להרתחה מיידית של מים, כוסות וכיור זעיר. לבעלי טעם יותר "מערבי" מוצעים מכונת אספרסו מובנית, שומר לחות לסיגרים ומערכת ראיית לילה. המחיר משתנה בהתאם לאופציות, אולם ככל הנראה אין הרבה עודף מ-200 אלף דולרים לפני מסים.

קוניגסאג אגרה >> אין סאאב יש סבאבה

קוניגסאג אגרה
 קוניגסאג אגרה

גם יצרני הרכב הסדירים רוצים נתח מהעוגה השמנה של מכוניות הטייקונים, אבל להם, למרבה הצער, יש תדמית חברתית וסביבתית שלא מאפשרת להם להשתולל באופן חסר רסן. אז מה עושים? מייצרים מכוניות על מופרכות לא פחות משל כל סדנת שיפורים, אבל עם "טוויסט" ידידותי לסביבה.

דוגמה טובה היא הבנטלי קונטיננטל סופרספורט קונברטיבל החדשה. על-פי כל קריטריון, זוהי מכונית ללווייתני ממון נטולי מצפון. היא שוקלת 2.5 טונות, מצוידת בהנעה לכל הגלגלים, ויש לה מנוע 12 צילינדרים שבגרסתו העדכנית מייצר 630 כוחות סוס ו-80 קג"מ, ומסוגל לקחת את המכונית - כשהגג שלה סגור - למהירות מוצהרת של 325 קמ"ש.

כדי להרגיע את דעת הקהל - בנטלי, אחרי הכול, היא חלק מקונצרן פולקסווגן - ציידה אותה החברה באפשרות לנוע על דלק ביולוגי אתנול E85, כתחליף או בשילוב עם בנזין, ובדרך זו להשיג הפחתה של "עד 70%" בפליטת הפחמן הדו-חמצני. אנחנו ממש יכולים לראות את השייח'ים במדינות המפרץ - השוק הגדול ביותר של בנטלי בעולם - מבקשים מהמתדלק למלא להם אתנול.

מנסורי רולס רויס "גוסט" >> חלוק זהב

מנסורי רולס רויס
 מנסורי רולס רויס

למה כבר אפשר לצפות מיצירה מוטורית, שמי שהגה אותה העניק לה את התואר "יוקרה בלתי מוגבלת בחלוק זהב"; אבל סדנת מנסורי (Mansory) מכירה היטב את קהל הלקוחות, ויודעת שהמושג "צניעות" לא נמצא בלקסיקון שלהם. בהתאם לכך, גם היצירה האחרונה שלה מתבססת על רולס רויס "גוסט", שקיבלה טיפול קוסמטי עדין שכולל גריל וסמל מוזהבים ושלל פסים ועיטורים נוספים בזהב, שבולטים למרחוק על רקע של צבע כחול זוהר של המרכב ושל גלגלי 22 אינץ', שעטויים, איך לא, בכחול ובזהב.

למכונית המוזהבת ביותר מאז הפרייבט של "גולדפינגר" יש עיטורי זהב נדיבים גם בתא הנוסעים, לצד עור מיוחד, שמשתלב בצורה הגיונית עם משטחים נרחבים של סיבי פחמן ושל עץ במבוק.

אין מה לדאוג גם לביצועים. מנוע ה-V12 המקורי של המכונית, שמייצר 570 כוחות סוס עצלים, שודרג ומייצר 720 כוחות סוס ו-102 קג"מ. עם נתונים כאלה יוכל נהג פרטי אמיץ במיוחד לקחת את הטייקון שמאחור אל מעגן היאכטות ב-4.4 שניות בלבד מאפס למאה קמ"ש ולהגיע ל-310 קמ"ש. המחיר? ככל הנראה צפונית לחצי מיליון דולרים לפני מס. ממש מציאה בהתחשב במחירי הזהב.

לומה דיזיין פנאמרה >> כרטיס ביקור שקט

לומה דיזיין פנאמרה
 לומה דיזיין פנאמרה

עם אורך של חמישה מטרים מקצה לקצה ופרופיל של דג ברקודה בהיריון מתקדם, הפורשה פנאמרה היא לא ממש מכונית לשוחרי אנונימיות ודיסקרטיות. אבל מתברר שיש מי שסבור שאפילו העיצוב המקורי שקט מדי, ואינו מספק את החשיפה הנדרשת. בפילוסופיה הזו דוגלת גם סדנת השיפורים הבריטית Lumma דיזיין, שהשיקה בג'נבה את היצירה המפוארת הקרויה CLR700GT.

את הפנאמרה המקורית מפשיטה הסדנה מכמה חלקי מרכב חיוניים, ומתקינה במקומם חלקי קוולאר מייצור עצמי, שלטענתה "משדרגים ללא הכר את המראה הספורטיבי". אלה כוללים בין השאר מכסה מנוע עתיר פתחים בנוסח חזיר יבלות, שלל "חצאיות" צדדיות, תוספות להדגשת קשתות הגלגלים, ספוילר אחורי בולט יותר, ארבעה צינורות מפלט מפלדת אל-חלד, ושאר פריטים מעודנים בטוב טעם.

את החבילה משלימים עיצוב פנים צנוע לא פחות (חגורות בטיחות מוכספות, למשל) וגלגלים מיוחדים. באגף ההנעה קיבל מנוע הטורבו של הפנאמרה טיפול סטרואידים מתבקש, והוא מייצר כעת 700 כוחות סוס - די והותר כדי להזיז את המכונית, שמשקלה 1.8 טונות, לעבר ה-280 קמ"ש פלוס. המחיר? ינוע ככל הנראה סביב 100 אלף ליש"ט בהתאם לתוספות.

בנטלי קונטיננטל קבריו >> עלה תאנה ירוק

בנטלי קונטיננטל קבריו
 בנטלי קונטיננטל קבריו

רבים נחשפו לראשונה לשם Koenigsegg השנה, כאשר החברה השוודית צצה כמועמדת לרכישת השאריות של סאאב מג'נרל מוטורס. אבל הטייקונים שבינינו מכירים היטב את החברה, שמייצרת זה כ-15 שנה מכוניות ספורט חוקיות לכביש, שנראות כאילו ירדו זה עתה ממסלול מירוצי הסיבולת של לה מאן. הסדנה השוודית גם רכשה לה מוניטין בקרב צופי יוטיוב כמי שמנציחה בעקביות את ניסיונותיה לשבור את שיאי המהירות על כבישים ציבוריים.

גם ליצירה האחרונה שלה, שנחשפה בז'נבה, ה-Agera ("להגיב" בשוודית), לא חסר כלום בענייני כוח ומהירות. יש לה מנוע V8 בנפח 4.7 ליטרים, עם טורבו כפול שמייצר לא פחות מ-910 כוחות סוס מוצהרים ומומנט של 110 קג"מ. בסיוע הרבה חומרים אקזוטיים וממדים קומפקטיים יחסית, היא שוקלת 1,290 קילוגרמים בלבד, מה שמאפשר לה להגיע, לטענת החברה, למהירות רשמית של 394.2 קמ"ש אחרי זינוק מאפס למאה קמ"ש, שאורך 3.1 שניות.

מי שיצליח להשתחל לתא הנוסעים מבעד לדלתות המתרוממות ימצא שם שלל פינוקים, כמו מערכת מולטימדיה משוכללת, וגם "אור רפאים" - ראשון מסוגו בתעשיית הרכב - שמאיר את התא באמצעות ננו נורות מבעד לתחתיות של הברגים. המחיר, כך אנחנו שומעים, יתחיל בסביבות 780 אלף אירו לפני מס.