הכנסת: האוצר רוצה למכור את תעש בנזיד עדשים

יחימוביץ': "האוצר עסוק עד מעל הראש בתרגילי הורדת ידיים כדי להביא את העובדים על ארבע. מדובר בטיפשות כלכלית"

ביקורת חריפה נמתחה היום (ד') על משרד האוצר, ובפרט על מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, בישיבת ועדת העבודה והרווחה, שעסקה בסכסוך העבודה בתעשייה הצבאית. נזכיר כי הסכסוך הוכרז כאשר תעש הודיעה לפני כחודש על פיטורי 500 עובדים בחודשים הקרובים, בשל כישלון מו"מ בינה לבין האוצר על הפרטת החברה. משרד הביטחון הורה להקפיא את הפיטורים הללו.

"האוצר ורשות החברות הממשלתיות עסוקים עד מעל הראש בתרגילי הורדת ידיים כדי להביא את העובדים על ארבע. מדובר בטיפשות כלכלית וחוסר אחריות ביטחונית לאומית", אמרה בישיבה ח"כ שלי יחימוביץ'.

דורון כהן אמר כי "את תעש יש למכור בדרך מהירה של מכרז". על כך הגיב ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה: "מכירה מהירה היא סכנה לכולם, כי אז המדינה מוותרת על נכסיה בקלות". בדבריו התייחס כץ לעובדה שמפעל מגן מקבוצת תעש נמכר לפני כמה שנים לאיש העסקים סמי קצב ב-2.7 מיליון שקל, בעוד הרף הנמוך של הערכת השווי של תעש לחברה היה 10 מיליון שקל. דורון כהן ציין בישיבה כי אותו סמי קצב "מבקש להשתתף במכרז לקניית תעש, ולבוא במו"מ מול העובדים כפי שעשה במספנות ישראל".

פער של 200 מיליון ש'

דברים אלה עוררו מהומה גדולה, ויו"ר ועד עובדי תעש, איציק יהודה, טען כי המדינה שוב מבקשת למכור את נכסיה בנזיד עדשים ולבכות אחר כך בדמעות תנין, כדבריו.

במסגרת המו"מ בין תעש לאוצר על הפרטת החברה, דרישות תעש הן להוציא לפנסיה בתנאי עובד מדינה כ-950 עובדים, וכן לתת רשת ביטחון לעוד 1,000 עובדים. משמע: אם עובדים אלה יפוטרו לאחר מכירת החברה, הם יקבלו תנאי פרישה של עובדי מדינה. באוצר מוכנים לתת רק חלק מהסכום הנדרש לרשת הביטחון, כשלדברי מקורבים לתעש, הפער מסתכם ב-200 מיליון שקל.

חוסר מוטיבציה

"בתקופה בה המדינה מוקפת אויבים, הפרטה, בצורה שרשות החברות עושה והפגזה בפיטורים של 500 עובדים, מייצרת חוסר מוטיבציה לעובדים להגן על המדינה". אמר איציק יהודה. "הסכמנו, במסגרת ההפרטה, ליציאה לפנסיה מוקדמת ולא לפיטורים. שר הביטחון יודע מה אנחנו עושים בימים אלה, והוא חשש שאביא להשבתת המפעל. לכן הורה להקפיא את הפיטורים. אלה דברים חשובים לביטחון המדינה, הן להגנה והן להתקפה. עופר עיני עובד איתנו בצמוד, ואמר שידבר ממש בקרוב עם רה"מ, שר הביטחון ושר האוצר", ציין יהודה.

מהנהלת תעש נמסר: "בשל אי התקדמות במו"מ עם האוצר, החברה נאלצת, במסגרת תוכנית ההתייעלות שגיבשה, להוציא 500 עובדים בפיטורים עפ"י דין. זאת תוך התחייבות שאם בעתיד תהיה הבנה על פרישה של עובדים בהסכמה, יזכו אותם עובדים לתוכנית פנסיה בתנאי עובדי מדינה".

מהאוצר נמסר: "דריקטוריון חברת תעש החליט על פיטורי 500 עובדים במסגרת תכנית החירום, וזאת על מנת לאפשר את המשך קיומה של החברה. כמו כן, רשות החברות אינה מנהלת בשלב זה מו"מ מכל סוג שהוא עם רוכשים פוטנציאליים כלשהם".