צבי זיו חושף: כך פעלו מעליי ומתחתיי

100 מיליון שקל קיבל מנכ"ל בנק פועלים לשעבר במשך שנות כהונתו. מה זה בדיוק עשה לו?

מה???!!!! לא להאמין!!! מה קורה פה, לעזאזל? זו בדיוק היתה התגובה שלנו לאחר שקראנו בעיון רב את הראיון עם צבי זיו, לשעבר מנכ"ל הפועלים, ב"מעריב" השבוע.

לרגע חשבנו שמדובר בראיון וירטואלי שהתקיים עם זיו, או שהמרואיין הוא לא בדיוק אותו האיש שניהל את הבנק במשך יותר מ-6 שנים, אך לאחר בדיקה מעמיקה גילינו שלא נפלנו על 1 באפריל, וזיו אכן אמר את מה שאמר.

גילו לי

למען הקוראים שהחמיצו את הראיון המרתק, ולמען אלו שהחמיצו גם את המשפט המיוחס לזיו בעדותו במשטרה בחקירת דני דנקנר("גורמים בבנק הפועלים פעלו מעליי ומתחתיי", כפי שפורסם באתר של העיתונאי יואב יצחק), החלטנו להביא קטעים מהראיון ולהוסיף לכל אחד מהם הסברים בגוף ראשון כיד הדמיון הטובה עלינו, כאילו היינו זיו עצמו.

"באפריל 2008 חזרתי מחו"ל לאחר שעשיתי מחקר גדול בעניין ההשקעה ב-MBS. פגשתי את מנהל בנקאות ההשקעות של UBS והוא אמר לי, לראשונה, שניתן לבצע מכירת תיקי אג"ח שלא דרך השוק. חזרתי לארץ והתחלנו לטפל בניסיונות המכירה של התיק".

איזה קטע! אל תנסו בכלל לתהות כיצד קורה שמנכ"ל בנק מגלה שאפשר למכור את אחת ההשקעות המרכזיות שלו, משהו כמו 20 מיליארד שקל, בשוק הלא-סחיר, 3 שנים אחרי תחילת ההשקעה במכשירים האקזוטיים.

אני אסביר לכם: השוק התייבש מקונים במשבר, אז במקום להרים טלפון לאנשי המסחר או לנציג UBS, החלטתי לעשות מחקר גדול בעניין וגיליתי, להפתעתי, שאפשר למכור שלא דרך השוק!

דחפו לי

ככה אני, בודק הכל טיפ-טופ, לא מאפשר לאנשים לפעול מתחתיי ומעליי. לא פלא שקוראים לי "השווייצרי". הכל מתוקתק. או.קיי, עכשיו, אפשר לחזור לסיפור ההשקעה הענקית במכשירים עם האותיות המוזרות, שהסבה לבנק הפסד ענק של יותר מ-5 מיליארד שקל. נגלה לכם בשו-שו, שאני ושלמה (נחמה), היו"ר אז, ודני (דנקנר), דירקטור אז, הובלנו את ההשקעה הזאת לא בגלל שהבנו מה מסתתר בקרביים של האותיות הנחמדות הללו, אלא רק כי זה היה אופנתי.

כלומר, דחפו לנו את החומרים הרעילים האלה, אמרו לנו שנקבל תשואה יפה, אז מה? כל העולם לקח, שאנחנו לא ניקח? סליחה, אני ושלמה אשמים שהמערכת הפיננסית המטורללת הזאת התפרקה כמעט לגמרי? שהפאקינג מערכת הזאת ייצרה כל מיני מכשירים שאיש לא הבין?

אם מנכ"ל סיטי, בנק אוף אמריקה, UBS, ליהמן ברדרס ו -AIG לא תפסו את זה, אז מצפים מצביקה ושלמה הישראלים הנחמדים להבין את זה? ברור שאין לנו שום אחריות אישית. בכל מה שנוגע לי, אין כמובן אחריות כזו. ייתכן שיש במקומות אחרים במערכת, שפעלו מתחתיי ומעליי.

"לא קיבלתי מקדמה כלשהי בבנק הפועלים, ואם כן, אז אני לא זוכר. בכל שנותיי כמנכ"ל הבנק, אם קיבלתי משהו - הכל עבר את כל האישורים המתאימים".

שילמו לי

אופס, התפלק לי, סליחה, טעות. בואו ננסה להשיב על השאלה בצורה אחרת: היה איזה משהו שאני זוכר די במעומעם שכנראה לא עבר את כל האישורים המתאימים. שלמה, חברי הטוב, איש משכמו ומעלה, מינה אותי למנכ"ל לאחר שהדיח את אלי יונס, בשלהי 2003היתה בינינו אידיליה. ועוד איזו אידיליה! שלמה דאג לי ליופי של משכורת. בשנת 2005 נפלו עליי משהו כמו 33 מיליון שקל בשכר, החבילה הכי הגדולה ששולמה למנכ"ל בנק. האמת? הופתעתי מהפינוקים.

אחרי שקמה סערה ציבורית, קראתי ששלמה אמר בראיון ש"השכר וההטבות שקיבלנו היו בבחינת סטייה מהרצוי". הסטייה, לדעתו, נבעה מנוסחת התגמול שקשרה בין הרווחיות של הבנק לבין השכר ששולם, שתוצאותיה לא נצפו. 100% צודק, שלמה.

אנחנו לא אשמים שהדירקטורים של המוסד המכובד הזה, בנק הפועלים, סבלו מהעדר יכולת יוצא דופן לחשב את חבילת התגמולים שהעניקו להנהלה, והופתעו לחלוטין כאשר מישהו חיבר לבסוף את הסכומים עבורם. שלמה ואני ממש לא אשמים, שלמה אולי חשב על איזושהי נוסחה מסובכת, אבל הדירקטורים פעלו מתחתינו ומעלינו - שילכו ללמוד חשבון. עובדה - אני, שלמה ודני החזרנו חלק מהבונוסים הנדיבים אחרי הסערה ואחרי שהתברר שהדברים לא קיבלו את כל האישורים המתאימים. שוב, רק משום שהדירקטורים פעלו מתחתיי ומעליי.

צבי זיו
 צבי זיו

"מי שאישר את המקדמה לדני דנקנר צריך היה להביא את זה לאישור הגורמים המתאימים... בעסקה טיפלה חנה פריזן, מנהלת משאבי אנוש, והיא היתה צריכה להביאה לאישור... אנחנו לא בחנות מכולת... גם אם אישרתי את המקדמה, זה לא פוטר אותה".

מעלי ומתחתי

מה אני אגיד לכם, אני מתעב את דני. שונא אותו. האיש פעל מתחתיי ומעליי, ויופי שחוקרים אותו עכשיו. שיוציאו את כל הרפש. הגברת הזאת, חנה פריזן, פעלה מתחתיי, ודני פעל מעליי. בושה של התנהגות. אנחנו לא בחנות מכולת, אנחנו בבנק הפועלים, שאני ניהלתי אותו בצורה שווייצרית. מדויקת. מתוקתקת. אם פעלו מתחתיי ומעליי, זו בעיה שלהם.

גם בעניין הבנק הטורקי וקרן RP, שלא יבואו אליי בטענות. שלמה ואני חתמנו על ההסכם לרכישת פוזיטיף עם RP בסוף 2005. סגירת העסקה התבצעה בקיץ 2006. שלמה הוביל את המהלך, נסענו לטורקיה לחתימה חגיגית, היה נהדר. אמנם הייתי המנכ"ל בשעה ששולם הפיצוי שנחקר עתה, אבל... אתם כבר יודעים את התשובה: פעלו מ... ומ...

שאלה שלנו לזיו: אם חשת שפעלו מעליך ומתחתיך, מדוע השלמת עם המצב, מדוע נותרת בכיסאך?

זו שאלה מצוינת, ראויה והוגנת. אומר לכם בכנות, כמה עניינים פשוט הטריפו את דעתי בהתנהלות במסדרונות בנק הפועלים. עד כדי כך, שיכולתי לנופף באגרופיי, לדפוק על השולחן ולשבור אותו מעצבים. אבל אז נזכרתי בטבלה המצורפת כאן.

העיפו בה מבט: קרוב ל-100 מיליון שקל (ברוטו) קיבלתי לאורך כהונתי כמנכ"ל בנק הפועלים. זו סיבה מספיק טובה לבלוע את הרוק, להכניס את הידיים לכיסים ולאפשר לדני, שנוא נפשי, לפעול מעליי ומתחתיי. כי אין כמו ערימה של כסף כדי להקהות את ההרגשה הלא-נוחה מהתערבות מלמעלה, למטה ומהצדדים. אל תהיו צבועים, קטנונים וצדקנים. גם אתם הייתם נוהגים כך.

eli@globes.co.il