בן-דב חולב את פרטנר - ומודי'ס חותכת את הדירוג להשקעה ספקולטיבית

מודי'ס חתכה היום את הדירוג של חברת התקשורת פרטנר ל-Ba1 מ-Baa3

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס חתכה היום (ב') את הדירוג של חברת התקשורת פרטנר ל-Ba1 מ-Baa3, על רקע הדיבידנדים השמנים שמשך בעל השליטה החדש, אילן בן-דב, ואלה שהוא מתכוון למשוך בעתיד. כזכור, חברת סקיילקס של בן-דב רכשה את השליטה בפרטנר וכדי להחזיר את ההלוואות שנטלה היא מתכוונת למשוך דיבידנדים מהחברה, כולל הפחתת הון חד פעמית בגובה 1.4 מיליארד שקל שכבר אושרה על-ידי הדירקטוריון.

דירוג Ba1 הישראלי מקביל ל"+BB" העולמי, כלומר ירידה לקבוצת הדירוג שמתארת רמת השקעה ספקולטיבית ורמת דירוג חוב הנחשבת לבעייתית, או בשפת השוק - "אג"ח זבל".

"מודי'ס מבינה שבעלת השליטה החדשה מסתמכת מאוד על חלוקת דיבידנדים מפרטנר כדי לעמוד בהחזר חובותיה, מה שפחית את הגמישות הפיננסית של פרטנר", מסרו הכלכלנים. "פרטנר תגדיל את חלוקת הדיבידנדים שלה ל-100% מהרווח הנקי, לעומת 80% לפני רכישת השליטה".

האנליסטים מעריכים כי לאחר תשלום הדיבידנד החד-פעמי בגובה 1.4 מיליארד שקל, יעלה יחס החוב/EBITDA של פרטנר ל-1.8 מ-1.4. לסקיילקס יש חובות של כ-4 מיליארד שקל בעקבות רכישת פרטנר, והיא מתכננת להחזירם באמצעות דיבידנדים שתמשוך מפרטנר.

"המצב הפיננסי של פרטנר הדוק יחסית", אומרים הכלכלנים. "לחברה 239 מיליון שקל בקופת המזומנים וקו אשראי של 1.2 מיליארד שקל שישמש את חלוקת הדיבידנד המיוחד. עם זאת, פרטנר תצטרך להנפיק אג"ח נוספות ב-3 השנים הקרובות כדי למחזר את חובותיה".

במודי'ס לא מתעלמים מהעובדה שפרטנר נתפסת בשוק כפרת מזומנים, וגם לא מתעלמים מיציבותו ואיתנותו של שוק התקשורת הישראלי, אך מביעים דאגה מכך שהחברה תהיה תלויה בהון זר לצורך פעילותה השוטפת.

בתגובה להורדת הדירוג אמרה הערב ח"כ שלי יחימוביץ': "הורדת דרוג האשראי של פרטנר בידי מודי'ס לרמת אג"ח זבל היא תוצאה בלתי נמנעת של התנהגותם המופקרת של אילן בן-דב ושל הדירקטוריון שלו, אשר משכו דיבידנד חמדני מעבר לשורת הרווח וערערו את יציבות החברה. חבל שהרגולטורים לא עצרו את בן-דב בזמן, וחבל עוד יותר שקורבנותיו של בן-דב יהיו העובדים, המשקיעים והספקים."