המניה של הערב: הנפקה מוצלחת לחברה של זוכה נובל לכלכלה

Financial Engines אותה ייסד וויליאם שארפה מזנקת ב-40% ל-17 דולר לאחר שגייסה כ-127 מיליון דולר והנפיקה מניות ב-12 דולר למניה - מחיר הגבוה מטווח הציפיות ■

המניה שמשכה את תשומת ליבנו הערב (ג') היא Financial Engines (סימול: FNGN), המניה הטרייה ביותר בבורסה האמריקנית, אשר הונפקה במחיר גבוה יותר ממה שצפו לה בשוק והחלה להיסחר היום, תוך שהיא מזנקת בכ-40% לכ-17 דולר למניה.

החברה שבסיסה בפאלו אלטו שבקליפורניה הנפיקה 10.6 מיליון מניות רגילות ב-12 דולר למניה כך שהחברה גייסה בהנפקה כ-127 מיליון דולר. המחיר שנקבע בשלב תמחור ההנפקה היה גבוה מטווח הציפיות שקדם להנפקה שעמד על תמחור של 9-11 דולר למניה.

החברה מספקת שרותי מחקר, אנליזה וייעוץ לתקופת הפרישה מהעבודה לעובדים בארה"ב ולחבות המספקות תוכניות פרישה לגמלאות. את רווחיה היא עושה מעמלות אותן היא גובה הן מהיקף הנכסים אותם היא מנהלת והן מפעילות של מנויים. חברת Morningstar (סימול: MORN) נחשבת למתחרה העיקרית של חברת ה"מנועים הפיננסים".

מתחילת השנה ועד ה-12 במארס הונפקו 18 חברות בארה"ב, לומת 63 הנפקות שנרשמו בכל שנת 2009, כך על פי נתוני חברת רנסנס קפיטל.

המייסד של החברה, Sharpe, זכה בשנת 1990 עם עמיתים נוספים בפרס נובל לכלכלה בעבור עבודתו על כלכלה תיאורתית, במסגרתה נבחנה סוגיית תמחור הנכסים ונקבע יחב Sharpe, אשר מודד את הקשר בין סיכונים ותגמולים.

לחברה ישנם חוזים עם יותר מ-760 חברות הפועלות בתחום תוכניות הפרישה שלהם כ-7.4 מיליון לקוחות אשר חסכונות הפרישה שלהם עלו על 500 מיליארד דולר נכון ל-31 בדצמבר 2009.

לחברה גם יש הסכמים עצמאיים עם כ-391 אלף פרטיים שלהם נכסים בהיקפים של כ-25.7 מיליארד דולר. החברה אמרה כי על פי תחזיותיה תספק שירותים לתחום הפרישה לגימלאות לתיק נכסים של יותר מ-1.5 טריליון דולר.